Skadad hund. Varning för ev känslig bild
Varning för ev känslig bild längre ner. Innan jag skriver mitt inlägg så kan jag direkt säga att jag kommer att ringa veterinär imorn och rådfråga. Nu är jag bara nyfiken på era åsikter. Min hund har varit ute i skogen och härjat med sina kompisar idag, jag misstänker att det är ett sticksår han har. Det har inte blödigt något nänmvärt och såret ser ganska fint ut. Jag har tvättat det och han verkar inte ha ont, haltar inget. Såret sitter på bogen. Min fråga till er är vad ni hade gjort om det var er hund? Påpekar igen att jag ska ringa veterinären imorgon, så fort de öppnar :)
Jag hade åkt in direkt. Varför vänta till i morgon?
Hur djupt är det?
Svårt att säga hur djupt det är, men inte så djupt. Går inte djupare än där det är mörkt på bilden :)
Jag hade tagit en tändsticka och sett efter hur djupt det är. Är det ganska ytligt hade jag bara använt tvål och vatten och behandlat det som ett vanligt sår, är det djupare kan det eventuellt behövas mediciner för att förhindra bakterier som frodas.
Jag hade avvaktat i och med att det inte blöder, hållit det rent och hindrat hunden från att slicka på det. Vi människor springer ju inte till läkaren varje gång vi fått ett sår, immunförsvaret finns ju där av en anledning.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Men vad räknas egentligen som ytligt respektive djupt? Håller med dig #5. Han verkar inte komma åt att slicka där, har iaf inte sätt honom försöka ens :) Ska iaf ringa vet imorn.
Jag hade rakat bort lite päls runtom så det luftar bra och hållt rent. Jag tror inte det behöver sys eftersom det skulle kunna stänga in bakterier, men jag skulle nog hålla koppelpromenader tills det läkt. Såret lär vätska men lär också läka inifrån och ut. Så länge du håller det rent och undviker infektion så bör det läka rätt bra själv. Finns olika sårtvättlösningar på apoteket, hitta något som fungerar för barn så det är milt och inte svider. Klorhexidin har jag för mig inte svider samt steriliserar. Koksaltlösning brukar fungera bra med för rengöring. Använd tratt om du måste.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag börjar alltid med att spola ut sticksår med sterilt koksalt - dels för att se hur djupt det är och dels för att få ut ev smuts som finns i såret.
Sticksår ska alltid läka inifrån. Sårskorpan behöver alltså tvättas bort en gång per dag, för att inte en varböld ska bildas och för att ev klegg ska kunna rinna ut.
Håller med #4 och #8. Se hur djupt det är. Nån mm är ingen fara. Håll såret öppet.
Är det stick hål kan det finnas stickor/ev pinnrester kvar. kolla noga.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Vad sa veterinären när du ringde?
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag ringde aldrig, pratade med en i stallet och pratade med andra erfarna och visa dem bilder. Alla tyckte jag skulle avvakta. Såret har läkt ihop fint :)