Finns det någon ras som..
Är stor, helst(minst) 55 mank och uppåt.
Besitter vakt och lite till måttlig skärpa.
Känd för att vara en stabil & frisk ras
Älskar drag samt andra hundsporter (spår, sök, agility mfl)
Men samtidigt kan ta det lugnt i en vecka, utan att vara lat.
Känd för att överlag fungera bra med andra hundar och djur.
Åtminstone vara måttligt reserverad mot främlingar.
Min söndagshjärna fungerar inte riktigt och jag kan inte komma på någon ras som stämmer in på allt detta.. 🤔
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hur menar du med att ta det lugnt i en vecka? Aussie passar för aktiviteterna du vill hålla på med, men dom vill nog ha något att göra åtminstone regelbundet.
Dobermann kanske? Det du skriver beskriver ju nästan mina två, den ena, Lizzie, är lugn och snäll mot alla och den andra, Saxon, vaktar, men är ändå snäll. Båda går jätte bra ihop med min lilla Chihuahua och katt. Fast Dobermann är är ju en väldigt valpig ras, alltså att den beter sig som en valp lite längre än andra hundar, men om man ger den rätt uppfostran blir den ju en helt underbar hund.
Gå in på youtube och sök på dogs 101 så kanske du hittar någon som matchar det du skriver
Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!

#1 Aktivering (ordentlig spår, sök, agility, drag beroende på årstid osv) sker 2-3 gånger i veckan. Men om man vill ha en lugn vecka eller blir sjuk skall hunden klara det utan att må dåligt.
#2 Dob är inte helt fel, men de dras väl ändå med en del sjukdomar?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Då rekommenderar jag aussie. Det är en aktiv ras, men ett sunt exemplar ska också kunna ta det lugnt - det gäller alla hundraser.
#3 Jo, men om man skaffar från en bra, seriös uppfödare ska det inte vara något problem🙂 Mina har aldrig vart sjuka förutom den äldsta som hade livmoders inflammation, med det är något som kan drabba alla tikar, min papillion fick det också

Tack så mycket för er hjälp :)
Funkar aussie & dob med drag? För det är det jag huvudsakligen vill hålla på med, på vintern framför skidor och spark och på sommaren cykel. Känns som aussien är lite för klen för att dra mig.
Lagotton älskar att dra men kan bara dra cykel då han ej är stark.
Vet att det handlar lite om fys träning, men aussien är ju rätt så liten?
Kommer sätta ihop framtida hund med lagotton så de drar tsm.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tittat på bouvier des flandres? Passar jätte bra in på alla dina krav, är en härlig allround hund som älskar att arbeta och som inte har några problem att ta det lugnt om det behövs. De har vakt i sig men är inte överdrivna i det och är inte särskilt intresserade av främlingar men sällan skygga och är en frisk ras :)
Codeavalone.blogg.se
Kanske Husky passar dig om du vill ha en hund som drar, kan inte så mycket om huskys, men uppe i fjällen så får man ju åka hundspann med massa huskies som drar, jätte mysigt <3 ;]

#7 Skulle säkert passa men utseendet tilltalar mig inte ens minsta lilla.. Visst är utseendet inte allt men lite söt måste väl ens hund vara ;)
#8 Husky faller lite när det gäller att de ska fungera med djur, eftersom jag föder upp smådjur. Dessutom har de flesta huskies jag träffat varit relativt ostabila, omöjliga i ensamhetsträning osv.
En husky känns inte särskilt allround heller, visst är de gjorda för drag som jag huvudsakligen vill syssla med men även ex. agility ligger mig varmt om hjärtat.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#9 klart ens vovve måste vara söt! Nu är jag ju av uppfattningen att bouvieren är jätte söt men det är just olika vad man föredrar :) om du bara sett bouvierer på bild så skulle jag säga passa på att se en som inte är uppblåst inför utställning utan nerklippt och arbetande, mycket finare då :) Lägger in en bild på min kille som visserligen har mycket päls men inte så illa!
Codeavalone.blogg.se