Ensamma under jobbtid?
Jag tog egentligen upp detta som en del i en annan tråd men jag känner att det kanske är bättre att starta en egen tråd om det.
Jag undrar vad ni anser om att lämna hundar (om dom är minst två stycken) ensamma under arbetsdagarna ifall någon kommer och går med dem minst 1h mitt på dagen? Någon som har erfarenhet av detta? Hur fungerar det?
Jag skulle aldrig få för mig att lämna en hund helt ensam under en hel arbetsdag även om själva rastningen blir tillgodosett. Men rör det sig om minst två hundar så är dom ju faktiskt inte ensamma utan dom har varandra.
I mitt fall så jobbar jag inte riktigt heltid utan brukar hamna på 80-90%. Dessutom har jag möjlighet att hoppa över lunchen (kan dricka min mat under tiden jag kör mellan kunder) och har bara 10-15 min till jobbet så dagarna blir inte lika långa som för dom som jobbar heltid under normala omständigheter.
Beror helt på individ och vad man gör under den övriga tiden. För mig och min ensamma hund fungerar det fint, jag arbetar heltid och rastar själv på min lunch. Det är förstås inte optimalt, men allt har sin tid.
Edit: Hade flera hundar samtidigt tidigare, upplever ingen skillnad när det gäller ensamhet. De interagerade inte när de var ensamma ändå, de sov precis som den ensamma hunden nu gör. Men det var lättare för mitt samvete, helt klart.
Mina mamma lämnar sina hundar ensamma i högst 5h om dagen tror jag, och de flesta hundarna är instängda i burar p.g.a. av att de kissar inne om de inte är under uppsikt. De verkar inte må dåligt av det, de är friska och glada hundar som får uppmärksamhet och springa lösa i en stor rasthage flera timmar om dagen(förutom när det är så kallt att de vill in).
Att lämna dem vad, i ca 4h, är nog ingenting, speciellt om de går fritt. De har ju sällskap av varandra.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#3 Bor din mamma i Sverige, så begår hon faktiskt ett lagbrott då man inte får hålla hund i bur. Ska hon ha de inhägnade, så måste boxen följa rådande regler om storlek, något en bur inte kommer upp i.
Se nedan från jordbruksverket:
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag jobbar heltid och lämnar mina hundar hemma och har en rastare som kommer och tar ut dem mitt på dagen. Detta funkar jätte bra, båda mina hundar trivs med detta och blir aktiverade när jag kommer hem.
Codeavalone.blogg.se
Nu arbetar inte jag längre men när jag gjorde det och bodde i hus så var hundarna ensamma när vi jobbade.
#2 Hur länge hinner du vara ute med hunden på lunchen? :)
#3 Fast 4-5 timmar är ju inte en hel arbetsdag utan snarare halvtid. Med lunch så är ju folk i regel på jobbet 9h. Och sedan tillkommer tiden att ta sig till- och från jobbet.
Hade det bara rört sig om 4-5 timmar hade jag inte tvekat.
#5 Hur länge är din rastare ute med hundarna? Och får jag fråga vad du betalar för detta?
#6 Skönt att det fungerade bra. :P
Jag går i skolan, men de dagar som jag går länge så åker min mamma hem på sin lunchrast och går ut i 30 minuter med min hund, väldigt snällt😃
#7 en kvart ungefär.
#9 Jag antar att du får kompensera och aktivera dem mer efter jobbet sen? ;P
Jag tror min nuvarande hund skulle klara av av det upplägget galant. När hon löper får hon inte vara på dagis utan är istället hemma själv och rastas under dagen. Och detta pågår i över tre veckor så jag antar att jag borde sett något tecken på henne om hon tyckte det var pest och pina?
Sen vet jag ju såklart inte hur en eventuellt framtida hund skulle fixa det.
#10 Jag ser det inte som någon kompensation, då våra dagar när jag är ledig ser ut på samma vis. Korta rastningar då det behövs, ett rejält pass per dag då det inte är vilodag. Jag håller inte på och drar upp min hund i aktivitet när vi inte ska träna, utan vi följer detta mönster som passar oss bra.
Vi har tre hundar men ena har vi verkligen fått kämpa med att ensamträna att hon har haft kompis har inte hjälp även om sin storasyster är en trygg och bra kompis så har hon inte sett henne som trygghetsfaktor när vi lämnat dom själva. Det har vart ihärdig träning idag är dom hemma max 3 h då är dom i storarummt + ett sovrum vi har minskat utrymmet för ge mer trygghet till Donna.
En hel arbetsdag tycker jag inte okej. Om någon kommer hem och enbart rastar mitt på dagen så beror det på hunden tycker jag. Vissa har säkert inga problem med det, medan det blir för länge för andra.
Min mamma (som äger vår hund) har som delad tur. Hon jobbar alltså från 06-10 och sedan 14-18. Jag går dessutom hemifrån tidigast 07.00, och är hemma senast 17.00. Då blir det inga så länge hunden är ensam åt gången, och det finns gott om tid att aktivera ordentligt mitt i.
//Jessie