Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1016 ggr
Ellen89
1

Cykla med hund...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur cyklar ni med era hundar…? Jag ska borja med min tik nu och har sele och flexi koppel (da hon kan stanna valdigt fort ibland for att ga pa toa)…men tankte att det kanske finns battre system… eller kanske lara henne att inte ga pa toa just nar vi cyklar…

wonderland
1

Sele och ett ordentligt koppel, har inte för långt koppel eftersom att min hund har en tendens att byta sida helt plötsligt = krock :)

Majken!
1

Cyklar med midjebälte, dragsele, lina med expander. Hunden är rastad och uppvärmd, stopp är förbjudet under cykelrundan.

Ellen89
0

#1 hmm ok… trodde kort koppel vart bra i borjan men tankte sen om min tik stannar fort sa kan kort koppel inte vara sa bra…

Kallaterrier
1

Jag gör som Majken i #2 . Efter ett par rundor lärde sig hunden att man INTE stannar för att kissa, bajsa, dricka eller rulla sig utan tillstånd, det går helt enkelt inte, det är för farligt. Jag har alltid hjälm på mig och försöker se till att cykla på så mjukt underlag som möjligt för att minimera asfalten.

Ellen89
0

#2 min tik bajsar mycket och jag har sprungit med henne forut och hon stannar da jattefort aven om jag gatt med henne sa hon kan ga pa toa osv innan… gar det att trana bort?

Ellen89
0

#4 Ok vi ska trana pa det :) Jag har hjalm ocksa bara hade inte det nar jag forsokte cykeln for forsta gangen. Tack for svaren, ska satta koppel runt midjan nu :)

Majken!
1

#5 Lär dig känna när det börjar bli dags i sådana fall och se till att göra en paus, kliv av cykeln och se till att hon då rastar sig. För mig är det förbjudet att kasta sig åt sidan, tvärnita för att lukta eller rasta sig, är grejorna på så är det full fart framåt.

Ruzicka
1

Jag köpte en ordentlig springer, men den passade inte på min cykel. Så jag gör "så som man inte skall göra" och cyklar medan jag håller ett vanligt koppel. 

Jag använder ett ROK Straps, som ju är elastiskt och aningen kortare än vanliga koppel så att det inte släpar i marken och trasslar in sig i cykeln. Jag låter kopplet vila i mitt långfinger som jag böjer som en krok, så om han drar lite för hårt tappar jag kopplet. Kopplet är bara för att han skall hänga med i min takt så det är ingen fara att tappa det. Han är alltid annars lös och mycket pålitlig utan koppel. 

Det tog min Underhund ungefär 10 minuters cykling för att fatta att man inte kan gå åt sidan och lukta eller kissa, det var bara att vara konsekvent. 

Flexi-koppel tycker jag ser farligt ut! Kolla på ROK Straps om du inte har möjlighet att skaffa en springer.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Fridaaaa
2

Rekommenderar inte flexi när man cyklar.
Jag har vanligt koppel plus sele. Känner att jag vill ha kontroll när jag cyklar med hundarna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ellen89
0

Nar min tik springer runt osv kan hon helt plotsligt stanna och bajsa - allsta nastan tvarnita helt utan varning… det ar nastan som om hon sjalv inte tanker pa det tills hon maste pa toa.. jag ar radd med normalt koppel runt midjan om hon da tvarstannar att jag ramlar av… vet inte om jag kan trana henne att inte ga pa toa sadar… hmmm ska tanka pa det… hon ar duktig pa att stanna till vanster annars..

isabella93
2

Jag har sele och ett vanligt koppel som jag håller i utan att trä handen genom öglan, så att jag fort kan släppa om hon plötsligt stannar för att bajsa.

LuLeLo
0

Jag har halsband. Upplever att jag får mycket bättre kontroll på hunden när han är kopplad i ett halsband, lättare att korrigera, ändra på hans väg ifall han får för sig att göra något dumt.
Som tidigare har sagt, koppel (inte flexi) och totalförbjud mot egna initiativ.

Tass Josephine

Wenniz
0

Jag har ett dragsele på min hund samt ett speciellt koppen med gummi i (?). Värmer alltid upp hunden innan vi ska cykla, samt kollar jag alltid tassar innan och efter. Håller kopplet i handen då jag vill kunna släppa det om något händer. Cyklar aldrig på asfalt då jag tycker det sliter på tassarna.

• Nederlandse Kooikerhondje -
lillvilda
0

Jag har ett koppel med flex (obs inte flexikoppel utan  ett koppel med en töjbar del i) och rastar noga innan. Jag cyklar ofta min med rätt långt koppel. Börjar de (cyklar ofta 2 , ibland 3 hundar samtidigt) sakta in så säger jag "frammåt" och mina hundar har lärt sig vad det betyder. Om det är så att jag ser att de börjar se nödiga ut så väljer jag att stanna (jag väljer inte dom alltså). Mina har dragsele men har ofta även ett halsband ifall jag känner att jag behöver koppla över för att få mer kontroll över exempelvis den största hunden.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Ellen89
0

#14 Tack for tipset! Har varit och kopt en med flex ungfr 1.2m lang, som kan bara klippas pa hennes sele och min midjevaska :) Nu ska det bli kul!

lovechivas
0

Det bästa är att rasta hunden innan. Cykling är en väldigt påfrestande träningsmetod för hunden då den under hela passet har samma rörelse i kroppen. När du promenerar i skogen är hunden tvungen att lyfta på benen på olika sätt och anpassa sig efter underlaget, men under cykelturen spinner benen på i samma motorik hela tiden.

Det är där för otroligt viktigt att man värmer upp och varvar ner hunden före och efter cykelpasset för att värma upp och mjuka upp kroppen. Då kan du även passa på att rasta hunden så att begäret efter att rastas under cykelpasset minskas.

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas