Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 6908 ggr
[MikaelaR]
0

Stinker från hunds penis.

Jag har en 3 månaders valphane som börjat lukta riktigt illa från sin penis, det luktar så äckligt att om man är i samma rum så luktar det ganska fränt i hela rummet har man honom på sig börjar det lukta på kläderna det är inga rester av kiss eller så och vi har prövat att duscha av honom utan resultat. Jag började känna av denna lukt först idag innan dess har han inte luktat något det luktar nästan lite ruttet, hans penis ser normal ut av vad jag kan se men jag är inte så bra på hundars kön. Skulle verkligen behöva hjälp, ska jag söka veterinärvård eller vad tycker ni? jag vill inte göra det i "onödan" tack för svar!

Yuuuhanna
1

När jag utbildade mig till djurvårdare fick vi lära oss att om det luktar illa från mun/ öron/ könsorgan eller dyl. så är det pga att något är fel. Och luktar det så illa som du förklarar det, låter det mao som något kan vara riktigt fel. Jag skulle starkt rekommendera dig till att åka till veterinären.

Men det du kan göra är att hålla rent, tvätta med något bakteriedödande och ev smörja med ex vaginalkräm(fråga på apoteket). Lättast är om man använder en spruta för att komma åt ordentligt.

Cahira
1

Ja jag instämmer att du behöver nog hjälp från veterinär att få rätt hjälp för din hund. Jag tycker det låter som förhudskatarr men det är så lätt att gissa från online och vi är inte veterinärer. Det kan ju vara något helt annat.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[MikaelaR]
0

#1 Vad menar du med fel? vad kan det vara fel på lixom om det luktar från sådana ställen?

Ja jag åker till Vet så snart som möjligt!

Cahira
0

Uppdatera hur det går. 🌺

[MikaelaR]
0

Men han veterinärsbesiktades typ för två dagar sedan och då blev allt "utan anmärkningar" men dem kanske inte kollar könet?

Cahira
1

Du kan ringa och fråga dom om det är något du kan göra hemifrån. Dom kanske har något tips så du slipper åka in. :)

Lord Vulcan
1

#6 håller med. Ring veterinär och fråga så säger dom om du behöver åka el inte.

Yuuuhanna
2

#3 Jag menar fel som att det kan vara en infektion, ett svampangrepp, ett bakteriangrepp eller i stort sett vad som helst. Förhudskatarr som #2 nämde är jättevanligt på hanhundar och dom flesta har det ett par gånger under en livstid. Det behöver inte vara något allvarligt men det kan bli om det går obehandlat. Ring och rådfråga med en veterinär kan du göra i första hand, men jag skulle tro att du behöver åka in. Lycka till med din hund! :)

[Wraith]
2

Är du säker att det kommer från penisen, kan det komma från analsäckarna? Dessa kan stinka upp ett rum väldigt fort om de tömmer dessa.

[MikaelaR]
1

Jag vet inte 100 procent om det kommer från penis, vad kan det då bero på #10?

Nu har det inte luktat något på hela dagen… men luktade massa igår.. konstigt

[Wraith]
1

Från din beskrivning så skulle jag gissa på att lukten kom från analsäckarna, luktar horribelt! Oftast är det inget att bry sig om. Alla hundar tömmer dessa regelbundet när det bajsar. Men ibland så kan de tömma dem spontant tex när de blir rädda ibland töms de utan orsak och andra gånger kan de vara svårt för hunden att tömma själv dvs lite inflammerade och kan då behöva hjälp. En veterinär kan visa hur man tömmer dessa, finns säkert beskrivningar på nätet med, men det kan vara lite trixigt om man inte känner sig säker på hur man ska göra.

Men om det inte upprepas ofta så hade jag inte brytt mig, speciellt då det verkar ha försvunnit för tillfället.

[MikaelaR]
0

Tack!

russin
1

Valpar kan släppa sekret från analsäckarna mycket oftare än vuxna hundar. Lite om dom blir rädda, när dom sover osv. Luktar lite surströmming eller nåt.

Det kan hända någon av mina med om dom t ex varit ite för mjuka i magen och inte tömt dom ordentligt när dom bajsat - den ena visar själv och vill bli torkad och ren igen även fast det bara är en droppe😃

[Kajsamy]
0

Hur går det? /en med samma problem☺️

[MikaelaR]
0

Det slutade lukta helt så tror det är det där med analsäckarna