Vilken ras tycker ni passar mig? =)
Hej på er! Nu är det snart dags för mig att skaffa en hund igen. Min förra hund dog för några månader sedan och letar nu efter en ny hund igen. Har saknat det så otroligt mycket men nu är jag nyfiken på vilken ras NI tror skulle passa mig. Jag är tretton årig tjej som älskar djur. Har tidigare haft en dvärg schnauzer som jag tillsammans har tränat agility med. Jag har själv fyra egna ponnysar som jag motionera. Det hade varit kul om hunden kunde följa med ut och springa, träna agility, gilla att bada, tävla och glad & snäll. Helst ska det inte vara en ras som fäller alldeles för mycket. Bor på landet och har chansen till att motionera den väldigt mycket. Har ni några idéer? 😊
Labrador? 
En till dvärgschnauzer. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Sheltie, Finsk lapphund, Svensk lapphund?
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Skulle säga en till dvärgschnauzer som 4 tipsar om 🙂
Sheltie
vilken storlek på hund vill du ha/inte ha:)? Vad hunden få göra varje dag?
Hälsningar
Fredrika
Papillon? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Roligt när kommentera! 😄 Jag vill inte ha en allt för stor hund. Den kommer dagligen få motion som tillexempel agility, följa med ut när jag rider, lydnad mm. Helst ska den ju ute fälla allt för mycket! Har kollat lite på olika raser. Vet någon av er hur en cocker spaniel är? Låter som en rolig ras att ha och göra med! Passar den mig tror ni? 😊
Jag har varit hundvakt åt en cocker spaniel, han var helt underbar! Han var jättesnäll och kunde massor av tricks. Det skulle kunna pass dig men tänk på att det kan fastna en del små pinnar och smuts i öronen. Sedan vet jag ej hur det är med höfterna om de lätt kan skada dem. Men annars skulle jag verkligen rekomendera en sheltie. Och då tror jag att en åt det lite större hållet skulle passa dig perfekt då de är lite rejälare i tassar och ben.
Hur är de i skötsel? Är det mycket pälsvård och fäller de mycket? ☺️ Sheltie då alltså!
#12 Jag tycker inte att det är så mycket pälsvård.
Det räcker med att borsta dem ca 1 gång i veckan. Tikarna fäller oftast mer än hanarna då de alltid fäller vid löp. Hanarna fäller 1-2 gånger om året och då kan man ju bada dem för att det ska gå lite snabbare.
Eftersom att de har täckhår skyddar det mot smuts. Man ska bara bada dem 1-2 gånger om året med schampo men sen kan man ju skölja av dem om de är smutsiga utan schampo då.
Skicka meddelande om du vill veta mer för jag hjälper gärna till!😃
En cocker spaniel ska nog passa dig. De kräver lite pälsvård bara, men inget extremt :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Pälsvård kan jag allt tänka mig att lägga ner tid på! :)
Är de duktiga på agility? =)
#15 Träning & individuellt 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oki! Spännande detta! 😉
Generellt så är de duktiga på agility, faktiskt.
Man kan inte jämföra de med div.vallhundar (men det kan man knappt göra med någon ras i agility ;) ).
De är lättlärda små hundar och agility brukar tyckas om.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vad kul! Är riktigt intresserad av en cocker spaniel nu ju! 😉 Ska titta runt lite på olika sidor efter cocker spaniel eller sheltie! Återkommer med svar vilket det blev utav de! 😉
Måste avråda från cocker spaniel ifall TS inte vill ha mycket pälsarbete.
Det ÄR pälsvård, och dessutom trimningsjobb! Beroende på linje och typ kan antingen hunden ha skitjobbig päls som tar evigheter att tovutreda och ännu mer tid att trimma och klippa. Vissa har det dock mycket lättare, men även de hundarna måste tovutredas, kammas, trimmas, klippas, effileras, rakas, badas och fönas. (Med trimning menar jag förstås plockning/ryckning av hår)
Min kille fick senast i lördags en tur på trimmbordet där all pälsvård tog 6h, och tovutredningen 4h. Då hade han ändå kammats igenom för bara en vecka sedan, möjligen två veckor sen.
Nu har iofs min kille en av de extremare pälsarna, men även en med lite päls kommer behöva pälsvård och trimning. Så det är absolut något att beakta med rasen.
#13, Jag måste fråga, hade du att göra med en pälsad cocker? De badas inte 1-2 ggr/år, utan 1-2ggr/månad, ganska stor skillnad. Du behöver bada hunden så ofta för att underlätta pälsvården. En rakad cocker (som dessvärre är ganska vanligt) har ju självfallet inte samma pälsunderhåll som en med päls.
Annat att tänka på med cockrar är att det kan finnas stor jaktinstinkt, med tanke på ursprunget. Vissa är även väldigt envisa.
Annars är det goa hundar, väldigt vackra, med härligt temperament. Ifall TS känner att hon klarar av pälsvården så kan rasen absolut vara något att titta på.
Tass Josephine
#20 Som jag uppfattade det så menade #13 Sheltien, och inte en cocker. :)
I alla fall. TS:
Tänker på Lagotto eftersom att du vill att hunden ska gilla att bada, men de behöver ju massor av hjärn & nos träning osv, annars blir de understimulerade. Alltså att man behöver göra en del hjärngympa och mycket nosarbete så att de får jobba med huvudet och nosen. Det är en väldigt trevlig hund i övrigt, de fäller inte och pälsvården är rätt lätt. Dock är det lätt att hunden får massa tovor(det får vår kille i alla fall) och det måste man åtgärda. Klippning osv behöver man bara göra några gånger i månaden, beroende på hur lång päls man vill att hunden ska ha.
Vi har tränat agility med vår och han tycker att det är kul. Så det är absolut något som fungerar. :)
Tänk dock på att rasen har lätt för att vakta och vill gärna varna när främlingar kommer osv.
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
#21 Ahaaaa! Tack för rättningen, då förstår jag. Tyckte väl att det var lite knasigt. Ber om ursäkt, #13.
Tillägger att cockrar inte fäller särskilt mycket.
Tass Josephine
#22 Tack, det gör inget!🙂
Fäller sheltie mycket när de väl fäller? Är det någon som helst jakt i de? Hur är deras hälsa? ☺️
Jag skulle rekommendera (självklart eftersom jag själv har en) en Lancashire heeler. De kräver en del mental träning gärna något varje dag men klättrar inte på väggarna om de skulle bli någon vilodag. Det är däremot viktigt att passivitetsträna från valpstadiet precis som med de flesta raser. Om du väljer en med lite högre föräldrar så att benen inte blir så korta så kan de bli väldigt duktiga på agility. De är små tåliga hundar som fysiskt inte alls har problem att hänga med på ridturerna.
Det är en vallhund men den är inte hårt avlad på vall så behöver inte valla. Det är även en frisk ras med väldigt få rasbundna sjukdomar. Väldigt lite pälsvård, fäller två gånger om året. Badandet är individuellt min kille fick testa simma i sommras när han va fyra månader. Men han gillade bättre att plaska i strandkanten;)
Jag ska själv tävla i agility, rallylydnad och lydnad när min kille blir vuxen. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#24 De fäller ju av sin vinterpäls på våren och sedan fäller de av och gör sig redo för vinterpälsen. De fäller oftast i små tussar så det fastnar inte massa pälsstrån överallt. De fäller ju en del när de väl fäller eftersom att de ändå har ganska mycket päls men det är ändå så att man kan hantera det. Sedan som sagt kan man ju bada dem så att det går lite snabbare.
Det är ingen jakt i dem, eller lite då som alla hundar har men inte mer. Man brukar kunna ha de lösa om man tränar de med inkallning och de brukar inte sticka efter vilt men sen finns det ju alltid undantag. Däremot kan det ju finnas vall i dem men där får man kolla lite på vilken kennel man väljer om man vill ha vall eller ej.
Hälsan är bra och de har inte så många hälsoproblem. Det enda är ögonsjuksomar och så kan de ibland drabbas av höftproblem. Men det är en frisk ras som brukar bli runt 12 år.
Du får gärna fråga mer, men sedan kan du också kolla in på rasklubbens hemsida www.sssk.org 😃
Det ska jag allt göra! Tack så mycket! ☺️
Visste inte ens att det fanns.
Det ska jag absoulut tittar direkt.
Tack så hemskt mycket för tipset! ;)