Skällande unghund
Kan börja med att jag vet att det finns flera såna här trådar, men känner att det blir enklare om jag får skriva hur jag upplever problemet. Nu till problemet då, har en tibetansk spaniel på 1år som skäller på ALLT. Och då menar jag verkligen allt och det börjar irritera mig och kan tänka mig att det irriterar grannarna. Men visst, skäller han hemma så fine, det kan kan vi lösa senare, men att han skäller på promenaderna får det banne mig vara slut på. Han skäller på alla som går förbi, speciellt andra hundar, och jag vill inte gömma mig för att sedan fortsätta promenaden när de är förbi oss. Ja, jag vet att han är av skällig ras. Har testat med allt jag kommit på, skallhalsband, avleda händelsen med godis, leverpastej (you name it), hälsa på den han skäller på för att visa att hen inte är farlig.. Tja allt jag kan komma på, förutom att lära honom skall. Är det verkligen ända lösningen på skällandet? Vill ha fler tips, absolut bara snälla metoder så att säga. Inget liknade med nypningar, tack. Och låt oss nu säga att skall är sista utvägen, hur går jag då till väga? Tack på förhand!
Verkar han osäker eller blir han glad? Vi har en tjej på dryga året med och vi har fått kämpa mycket med hundmöten, vi hade problem med människor som passera förr men nu har hon vuxit ifrån det. Vi gick en hundmöteskurs som har gett super mycket, vi har fått kämpat som fan och hon är fortfarande inte super duktig men hon har gått ifrån att få tokspel till att nu gå förbi lite på tå och är lite dragig i kopplet men det är en extrem skillnad i jämnförelse med hur det va men vi har ju fått kämpa läääääääänge, det viktiga är att se framstegen och ignorera bakslagen för det blir vakslag även om man fått rätt verktyg att arbeta med. Med risk att detta inlägg kommer bli jätte långt så avslutar jag bara med rådet att gå en hundmöteskurs. Orsaken till varför han börjar skälla fast du lockar med leverpastej och annat gott är för att du inte hann avleda honom innan det blev för sent. Men nu ska jag sluta, kan skriva ett jätte långt detaljerat inlägg om du vill men det är nog bättre att du går en kurs sj
https://m.youtube.com/watch?v=0vtn8NhofOw Om länken blivit rätt så är det en video som visar hur du kan läta hunden skall och tyst. Hundmöteskurs kan vara bra, alternativt att ta privatlektion med hundtränare för att få bäst individuellt anpassad lektion. Om beteendet handlar om osäkerhet sp kanske miljöträning kan vara bra. Sätt dig på en bänk där folk och hundar passerar och bara sitt där. Ta en fika eller nåt och bara sitt. Belöna hunden när den känns lugn och trygg. Kanske kan du försöka göra promenaderna roligare med lekar, söka godis, rallylydnadsmoment eller annat, så att hunden fokuserar på dig istället för omgivningen. Jag har haft problem med att min hund skäller, och det som hjälpt för oss är två saker : avkeda med godis, sysselsätta hunden och att ignorera när hon beter sig "fel".
"På natten är alla katter svarta"
#2 när hunden sätter igång att skälla så pass så det inte ens funkar att få tyst på denäven om man sätter en oxfele framför nosen på den lär den inte lystra till att man säger åt den att va tyst, instruktörer kallar detta rött ljus eller röd zoon, man kan dock kontrollera hunden på gult ljus vilket är innan hunden börjar skälla och tappa kontrollen, grönt ljus är det absolut bästa , då kan man få hunden att gå fot med ögonkontakt förbi ex hunden lystrar helt till dig och fokus ligger på dig
#3 vad har det med min kommentar att göra? Jag rekommenderar avledning, sysselsättning eller att ignorera. Ts frågade hur man lär hunden skall/tyst och därför postade jag länken.
"På natten är alla katter svarta"
Det jag menar är att det är ingen lösning på problemet, kommentaren var till ts med
Han har blivit mycket duktigare med skällandet inomhus nu, dock är det lika illa när han träffar andra hundar. Skäller något så fruktansvärt, spelar ingen roll om jag tar det lugnt utan att stressa upp. Det som fungerar är att försöka hålla kontakten med honom innan han upptäcker hunden, alternativt gå därifrån fort som tusan innan han reagerar. Tycker inte något utav det är en långsiktig lösnong.
Kan kastrering hjälpa? Svartlista mig inte nu, det var bara en tanke som slog mig. Dessutom har vi tikar så kastrering lär behövas göras oavsett vad. :)
Jag tycker att du ska kontakta en hundinstruktör om en hundmöteskurs. Det finns många fördelar med kastrering men också risker och det är ju ingen som helst garanti att just skällandet blir bättre. Jag gick en hundmöteskurs och det är lite svårt att förklara såhär vad vi fick lära oss om hur man gör.skönt att skällandet inne är bättre
#7 Ja, jätte skönt! Har haft hundinstruktör i tankarna jag också, så det övervägs absolut. En annan tanke jag har är om han kanske är understimulerad, trots promenader och så. Kanske behöver lite mer hjärnstimulans? Vi ska börja i lydnad, men det är inte för än i vår - skulle agility fungera det också? Det är ju trots allt bara att ta sig till närmsta hundklubb och testa på lite. :)
jag är med dålig på att stimulera mina hundar, promenader i skogen ger inte särskiljt mycket. när jag ligger på latsidan med stimulansen brukar jag ta hundarna upp på stan där det finns mycket folk att titta på och många märkliga dofter och saker som händer :) . sen beror det väldigt mycket på vad du har för ras, jag lider utav depressioner och var väldigt noga med att välja en ras som trivs med att va soffpotatis men är arbetsvillig när jag är på det humöret så för mig blev det welsh corgi cardigan. men ja, om man inte arbetar med en border collie varje dag och aktiverar den, då kan man räkna med att man får problem då den rasen är avlad för arbete, annat är det om man har en shitzu ex som pretty mutch avlades för att va som levande värmedynor åt adelsdamer, shitzu kan till och med dra sig för promenader för dom är så hemkära (det sista grundat på min erfarenhet av shitzus), sen utöver rasen handlar det ju även om hur mycket individen i sig kräver.
för att avrunda så är det ju svårt för en annan att veta hur mycket aktivitet din vovve behöver :) skällandet kan bero på understimulans men kan bero på annat med