Lista över giftigt för hundar
Hej på er. Jag skulle vilja veta vad mer som är giftigt för hundar när det gäller saker som går att äta, (förutom typ råttgift eller sådant som är självklart)
Tanniner är väl det som är framförallt det som är giftigt för hundar eftersom det finns i mycket mat?
Det jag vet för tillfället är: (tack fridaakesson för tillägg)
Choklad
**Vindruvor & Russin
**
Lök
Lingon
Ekollon
Kaffe
Saffran
Lakrits
Kokta/tillagade ben
Stora mängder avokado
**Aprikos, Äpple, Körsbär, Fikon, Plommon och liknande frukter
**
Alger (om hunden dricker ur tex sjöar)
**Bakpulver, Bikarbonat & Muskot
**
Rå Broccoli
Stora mängder av Citrusfrukt
Fågel, Fisk, Fläsk, och Får-ben. Oavsett råa eller kokta
**Rå äggvita
**
Godis, Tuggummi och Tandkräm
Grönmögelost
Starka kryddor - Salt & Saltvatten
Majskorn (valp)
Rå Lever och för mycket kokt lever
MJÖLKPRODUKTER
Stora mängder Morötter
Nötter
Potatisplantor & rå Potatis
Rabarber, Rabarberstjälk och blast
Spenat
Svamp
Rå Fisk
**Paddor
**
All lök är inte bra
Kokta/tillagade ben
Russin
Kaffe är inte heller bra nej
Advokado
Lakrits
Saffran
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack!
Kaffe tror jag är giftigt.. och avokado har jag för mig.
D
Du kan leta på
http://www.oocities.org/black_dog_farm/BCLinks.html
Gå till "health" o sen "poisons" kan tyvärr inte direktlänka.
Växter:
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3 Tack :)
#4 Tack för länktips! 🙂
#4 Förstår dock inte vart jag ska klicka efter health.
Listan kan göras hur lång som helst, alla privata hemsidor som har dylika listor är inte korrekta.
Avocado är inte speciellt giftigt för hundar, en del av oss som BARFar ger våra hundar det regelbundet. Det som är giftigt är ev fruktköttet närmast kärnan, Det finns bara dokumenterat 2 fall av dödlig utgång för hundar som ätit avocado, de hade ätit flera kilo var. Avocado är inte så bra för hundar som utfodras med färdiga helfoder eftersom det är väldigt fett. Däremot skall man inte tappa kärnan i sitt akvarium eftersom fiskarna lär dö.
#6 Health i menyn på vänster sida. När du får upp den så hittar du poisons under rubriken health.
Kl skulle gärna vilja ha källa på att lingon skulle vara giftigt för hundar.
#8 Innehåller inte lingon tanniner?
hur är de med blåbär?
#10 Tror inte dom är giftiga, har gett och hon har inte fått symptom. :)
Tillägg: Kakao i övrigt, all Xylitol är mycket dödligt!
Något mer att tillägga? 🤔
Fågel, fisk, fläsk och fårben är inte giftiga eller farliga, förutsatt att det ges rått. Lever är inte heller giftigt, dock ska man inte överkonsumera det.
Ok tack :)
På vilket sätt är äpple giftigt?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
på vilket sätt är spenat giftigt?
Nu blev det en hel del missvisande information i listan i #0
-Äppelskrutten innehåller små mängder cyanid, som alla stenfrukter gör, eller iaf i köttet närmast kärnan, dock måste de sätta i sig en hel del för att det skall vara farligt. Fallfrukt som börjat jäsa kan dom bli alkoholpåverkade av, precis som älgar.
-Rå broccoli är inte giftigt.
-Råa F-ben är inte farliga för hundar, en envis skröna. http://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen?discussions-1
-Rå äggvita är inte giftig! Däremot skall man inte ge rå äggvita tillsammans med rå äggula eftersom den råa äggvitan innehåller avidin som blockerar upptaget av B vitamin som finns i gulan.
-Grönmögelost är inte giftig för hundar, eller visst, är det äkta Roquefort (stavning?) så är den giftig, dvs innehåller strängar av penicillaser som är giftiga för hundar.
-Majs är inte giftigt, däremot så kommer hela majskorn ut hela bakvägen. Majs är rik på kolhydrater = hunden riskerar övervikt.
-Det kvittar om levern är rå eller tillagad, den råa innehåller mer A vitamin, hundar som BARFas skall äta ca 10 % av animalierna i form av lever.
-Mjölkprodukter är inte giftiga, men många vuxna hundar tål inte laktos så bra.
-Nötter i sig är inte giftiga, däremot så kryllar makadamianötter av en viss mögelspor som är giftig för hundar.
-Rå potatis är inte giftigare än tillagad potatis, all potatis innehåller mer eller mindre av ämnet solanin som är giftigt för människor oxå, solanin finns inte bara i de gröna fläckar som många tror.
-Potatisblast är giftigt, precis som tomatblast o blasten från samtliga sorter som tillhör samma växtfamilj.
-Stora mängder morötter är inte giftigare än stora mängder av alla matvaror öht. Man kan dö om man dricker för mycket vatten, betyder det att vatten är giftigt?
-Rabarber är giftigt, så det är korrekt Bladen i synnerhet är mycket giftiga o innehåller stora mängder oxalsyra.
-Spenat innehåller oxå oxalsyra, den neutraliseras till viss mån om man förväller den, eftersom spenaten innehåller en massa nyttigheter så kan de som BARFar eller komponerar egen hundmat ge hunden spenat lite då o då.
Oxalsyra som finns i rabarber o spenat förhindrar bildandet av röda blodkroppar hos hundar men även hos barn under ca 6 månader o bör därför inte ges till små barn!
-Svamp är giftigt i ungefär samma utsträckning som de är giftiga för oss, dock är det en bra idé att hindra jyckarna från att äta svamp i naturen.
-Rå fisk är inte giftigt, däremot så kan rå insjöfisk innehålla parasiter/mask som kan smitta till hundar.
-Paddorna i sig är nog inte giftiga att äta, däremot så finns det vissa sorter som producerar ett slem som kan ge hallucinationer, hundarna saliverar, får hjärtklappning o darrar, har inte läst om dödsfall o tror inte de behöver veterinärvård. Förmodligen är det denna toxin som ligger bakom sagan om prinsessan o grodan.
-Vad gäller godis o tandkräm så är det xylitolen som är giftig för hundar, den misstolkas som socker av hundens bukspottkörtel vilket leder till att det produceras för mycket insulin.
-Jäst o jäsande deg kan omvandlas till alkohol som kan göra så hunden blir alkoholförgiftad.
-Kylarvätska smakar o luktar sött, innehåller glykol. Glykol är mycket giftigt för hundar o de behöver omedelbar veterinärvård i form av intravenöst dropp som innehåller vanlig alkohol för att tränga bort glykolen. Intensivvård m.a.o.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är sådana här listor som florerar på diverse privata hemsidor väldigt vanskliga då de flesta innehåller ganska många fel.
Veterinärsidor kan man heller aldrig lita på till 100 %. På många USA baserade veterinärsidor står det att svarta o vita vinbär är giftiga, vilket inte är sant. En hundinternet bekant som bor i USA lyckades spåra källan till påståendet. Det var en felöversättning. Korinter är giftiga, de är ju en russin som man får från druvan med samma namn. Dessa importerades till USA vid förra sekelskiftet. Vita vinbär var högt beskattade o var mycket svåra att få tillstånd att odla.
Så ibland får man luska o utföra rena detektivarbetet för att utröna vad som är sant o inte. Själv har jag samlat på mig kunskap genom åren via de länkar som jag redan har postat, dessutom måste man ju läsa på ordentligt när man komponerar hundens mat själv.
Ger man hunden ett helfoder o den får i sig något konstigt så är giftinformationscentralen en bra källa till fakta, det är dit veterinärerna ringer vid misstänkta förgiftningar.
Men är alltså kyckling farligt? För de räknas väl som fåglar?
10 blåbär är inte giftiga tvärtom är dom nyttiga 😉
19 varför skulle kyckling vara giftig eller farlig? 🤔
**Fågel, Fisk, Fläsk, och Får-ben. Oavsett råa eller kokta
**
Så står det i listan.
21 det där är ju myt, det finns mängder med trådar om detta även inne på barf finns det bra att läsa på om detta. Har gett våra hundar fläsk,får/lamm och kyckling sen dom var små, även uppfödaren till Enja ger sina hundar råa ben från F-ben även valparna lär sig detta innan dom flyttar. 😉
22# jag vet, det var därför jag undrade om varför det står med i originallistan som TS har skrivit. :)
Är lite nyfiken på varför morötter skulle vara farligt? 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#24 "-Stora mängder morötter är inte giftigare än stora mängder av alla matvaror öht. " - #17
Listan är felaktig! F-ben är helt OK att ge råa!
Och morötter är inte farligt för hundar (ska vara väldigt stora mängder i så fall men är ju så med typ allt)
Rå äggvita är giftigt enbart i stora mängder också (bra att lägga tillså folk inte tror att de förgiftar sin hund om de ger lite grann rå äggvita)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#25 missade visst den raden i #17s kommentar 😇 tyckte själv att det lät lite konstigt men då förstår jag 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Kanske listat skulle heta mer nåt med farligt för hundar istället. Kan tyvärr inte ändra nu längre. :)
#23 TS fyllde på listan vartefter det rasslade in svar, varav flera var felaktiga!
Ytterligare bevis för att man inte skall tro allt som står i dylika listor på nätet!
23 haha ja det missa jag att ts tog upp. 👍
Nu kan jag ha fel men vad jag har hört så ska långkokta ben vara ok att ge, men då ska dom ha kokat på låg temperatur och kokat så länge att benen blir mjuka. Det ska vara den höga teperaturen och snabba tillagningen som gör att ben kan flisa sig. (till och med jag har ätit kycklingben som kokats länge utan problem)
Detta har jag hört på en amerikansk podcast men jag rekommenderar att man inte testar förrens man hört det från fler källor.
l'm back
Jösses! Kom inte och säg att det är okomplicerat att vara hundägare!! 🥵😃
Vi får hem vår lilla valp 2/11, och frågan är om man vågar ge någon man över huvud taget 😉.