Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 1325 ggr
Cahira
0

Hundkläder och tovor

Jag håller på att spara ut pälsen på min puff just nu, och planerar att sy kläder inför vintern. Vad jag kört fast på är hur jag ska göra benen på overallen för att undvika tovor. 

Ni som har hundar med päls som kan tova och som har kläder, vad för kläder har ni? Hur tycker ni det fungerar med tovningen och trassel? Hur mycket frihet har hunden att springa i kläderna? Kör ni helt utan ben och kör på kappa istället för overall?

Jag letar bilder på overaller, som tovar och inte tovar. Ge gärna betyg för vad ni tycker om respektive klädplagg. Allra helst hur bra värme de håller med. 

Tack på förhand. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
0

Ett glatt foder gör att pälsen tovas mindre. Undvik ha fleece mot pälsen är mitt tips ;) Jag har funderat på sy något själv med men insett att jag är för kass så jag ska be min syster om lite hjälp, jag har funderingar på slakta en gammal jacka 😉

[FridaGenborg]
0

Jag kör på helt utan ben till min, så han har full rörelsefrihet på benen. Men mest för att han inte har kunnat rört sig fullt fritt i overaller som jag testat. Hans päls tovar sig inte, så där kan jag inte säga så mycket… :) Hoppas du hittar något som passar!

Cahira
0

#1 Så fleece får det att tova mer? Sedär jag visste att inlägget skulle lära mig någonting. 😛

Han har inte haft en enda tova hitills men man vill ju inte chansa om man ska spara ut. 

#2 Tack. :) Jag funderar på att köra benfritt faktiskt. Kanske kan göra högskaftade boots istället. *fniss*

[FridaGenborg]
0

#3 Haha det skulle vara tufft på honom 😃

Cahira
0

#4 Haha ja. Jag har tänkt göra högskaftade boots till Digger och Ixxi så blir troligen det till honom med. Men skadar inte med inspiration och ideer innan man sätter igång med något. :)

[Forest]
0

3  fleece jag tycker att det blir mycket mer tovor av det tyget även på yorken (vi hade här ett tag) fick mycket mer tovor när jag satte på täcke med fleece-foder. Så jag undviker fleece helt till hundarna.

Saffran0Spice
0

Fleece gör pälsen statisk - därför tovar det mer då pälsstråna drar sig till varandra när de är statiska ^^

Så mitt förslag är att ha ex bomullstyg på insidan av en fleeceoverall, då pälsen inte blir statisk av det -  om man nu vill ha långa ben på hund med päls =)

[FridaGenborg]
0

#5 Glöm inte att lägga ut bilder när det är klart, vi vill ju se tuffingarna! 🙂

Cahira
0

#8 Will do, men tar min tid för att få det rätt. ^^ 

Undrar om jag ska använda fleece som fodring och ha nåt annat tyg mot skinnet kanske. *fundera*Jag har ett urgulligt teddyliknande tyg som kommer hamna som insida på minst en jacka, kanske två.