Vänd inte rygg åt RR!
Hörde någonting jag aldrig hört förrut… "Du får ALDRIG någonsin vända ryggen till en Rhodesian Ridgeback, NÅGONSIN. Den hugger dig". Jag tycker det låter oerhört fördomsfullt, det kan väl inte stämma?
Var nämligen en RR som helt plötsligt försökte hugga mig i ansiktet idag, fick dock bara lite märken i pannan… Och ägaren bara skrattar, och fortsätter prata. Jobbar i djuraffär, och böjde mig ner för att peka på ett foder längst ner för hon såg det inte och hunden högg. Och då var det en kollega till mig som sedan sa "Du kan inte lita på en RR, dom har det i blodet. Vänd inte ryggen till en RR".
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Bullshit.
Vi har 2st RRs hemma, en omplacering & en äldre tik vi haft sedan valp.
Ingen av dessa har någonsin gjort något sådant, inte ens mot min kusin som är 6 månader, hundarna sitter brevid honom när han är här och det är inga problem.
Jag tycker du ska tala allvar med hundägaren om inte annat anmäla händelsen!
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
#1 jag tänkte väl det. Detta har ju gjort att jag är lite misstänksam mot RR:s (finns många där jag bor) men jag kommer ha glömt det nästa vecka 😃
Den hunden hade tydligen bitit en annan som jobbar där jag jobbar tidigare, och ägaren hade inte gjort någonting åt detta. Verkade vara dryga året.
Har tyvärr inga uppgifter att lämna in till anmälan mer än att en RR högg mot ansiktet men kommer att snacka med ägaren om hon återkommer. Annars hade jag funderat på en anmälan, för det är inte okej.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Att skratta när en hund hugger någon låter för mig osunt. Köpte hon foder på kort så tror jag man kan hitta ägaren till kontot/kortet om du har kvar kvittot eller kan se bakåt i kassan.
Hur som helst så har jag inte hört att man inte kan vända dom ryggen åt, jag har träffat några R R och en sa ägaren till om att den var inte pålitlig därmed fick den alltid gå med munkorg på promenader.
#3 tror dock att hon betalade kontant dessvärre, annars hade vi kunnat kolla. Men jodå, hon skrattade. Inte ett endaste litet "oj ursäkta" eller någonting. Samma sak förra gången när hon andra blev biten, ägaren brydde sig inte.
Känns som väldigt många fördomar mot just RR… Men inte kan dom väl stämma?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En garanterad myt. Däremot är det ju ett oroväckande sätt som hundägaren hanterade situationen. #3 Det är troligtvis ingen butik som har möjligheten att få ut sina kunders kortnummer (får vi hoppas)
≧◔◡◔≦
Jag har träffat två RR, en hane och en tik, som hade plats på hunddagiset som jag praktiserade på när jag gick i gymnasiet för många år sedan men jag kommer ihåg dom så väl än i dag. Genomsnälla båda två och gjorde inte mycket väsen av sig och ingen av dom behandlades med någon särskild försiktighet (om man jämför med hur man var mot de andra hundarna på dagiset).
Det är en ras som står högt upp på min vill ha-lista om jag någon gång skulle skaffa en stor ras igen.
Jag har träffat två RR en tik och en hane, båda jättefina hundar och inget hände då jag vände ryggen till ;)
Det var nog det löjligaste jag hört på länge. Och att skratta när ens hund hugger gör mig mållös. Hon har uppenbarligen inte alla hästar hemma 🤐
På dagiset som jag jobbade på innan så fanns det några RR och alla var genomsnälla och lugna.
Min bästa vän har RR och det värsta som kan hända med den hunden är att man får en fläskläpp när hon ska upp och pussas i hela ansiktet… "Inte vända ryggen till…" Dummaste jag hört.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vi har 5 roddar (3 vuxna, en unghund och en valp). Har nog aldrig känt mig så säker med någon annan hund/hundras. De bits aldrig (bortsett från valpen med sina valptänder men det är ju inget ovanligt), så otroligt genomsnälla!