Ett händelserikt dygn
Jaa.. igår kväll så fick Nita ett rått revben av mig.. hon blev överlycklig.. tog några tuggor så det gick i bitar.. och svalde alltihopa helt :P Hon hon fick en burk sparris till efterätt, för jag blev lite nojjig och är inte van vid att ge mindre råa ben :P
I natt kräktes hon upp en fin liten korv med allt möjligt i.. bland annat benbitar och sparris, men även småstenar, träbitar, en bit rosa garn(jag har inget rosa hemma så ingen aning om vart det kom ifrån), gräs och vad som såg ut som en hårboll eller liknande. Antagligen mitt hår! Men sedan var allt bra och hon har mått som vanligt. Sparris på burk är verkligen en mirakelmedicin!
Nyss så var jag därimot ute och körde ett spår med henne, när hon bajsade efteråt så såg jag att det var två fina spolmaskar i bajset. Så in med hunden i lägenheten igen och sedan iväg till Apoteket för masktabletter. Jisses :P
Milbemax för hundar. Brukar man behöva avmaska igen om några veckor? Såg inget på paketet om det.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Det borde stå i bipacksedeln..
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Borde, men hittar inget. Kommer bara ihåg att det förr var väldigt vanligt att man gav 2 ggr.. har inte gett maskmedel på 7-8 år, så kanske fanns någon annan som var mer uppdaterad :P
//Ambrose

Jag vet inte om man gör det normalt sett men är där vuxna maskar är ju risken stor att dessa lagt ägg som kläcks senare. Äggen brukar inte dö av avmaskningsmedel. Hittade inget när jag sökte på hund men på häst stod det att man skulle avmaska igen 8 veckor senare.
Du kan ringa och rådfråga veterinär för att få säkert svar på hur just det medlet fungerar.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Håller med om att du ska ringa och rådfråga en veterinär om just det maskmedlet. Har inte haft mask på vovven men katterna har vi bara avmaskat en gång när de fått mask och det har aldrig behövts mer än det. Men tror det beror mycket på vilket medel man använder.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Har telefonskräck så kommer inte att ringa någon :s Men det borde stått på bipcksedeln om man behöver ta fler doser? Står iofs att det inte är någon skillnad på biverkningarna om man överdoserar… priblemet är väll att maskarna kan bli resistenta om man avmaskar för ofta… hon har avmaskats hos uppfödaren, men aldrig hos mig…
//Ambrose
Som jag fattar det ska man ge en gång bara. Men det står vad jag kan se inget mer om det.
"Dosering
Hund: Lägsta rekommenderade dos: 0,5 mg milbemycinoxim och 5 mg prazikvantel per kg ges oralt som engångsdos."
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20040607000229#linkdosage
Mvh Linn

Det ska iaf stå vilka maskar och vilka stadier av dessa som dör av medlet. Kolla det.
#8 Under doseringstabellen jag länkade till står det lite om hur ofta man ska avmaska mot vad. Jag vet dock inte vad det är TS ska avmaska mot..
Mvh Linn

#9 I #0 står det att det är spolmask men den finns inte med i den text som du länkade till. Kanske står det mer på bipacksedeln.
#10 Lite längre upp kan man ändra till bipacksedeln :) Men eftersom det inte står att det ska ges flera gånger så borde det väl inte behövas, skulle det ges flera ggr skulle det väl stå rätt tydligt tycker jag.
Mvh Linn

#11 Det missade jag, för mycket text haha.. Det står att om man behandlar mot fransk hjärtmask eller ögonmask så ska det ges mer än en gång men det står inget om spolmask så då bör det ju räcka med en gång.
Hoppas 1 gång räcker då :)
//Ambrose
#13 Ja, annars kan du säkert ringa någon veterinärstation och rådfråga :)
Mvh Linn
När katten fick mask avmaskade vi också hunden. Stod att man skulle ge 1 tablett per 5 kg kroppsvikt dagligen under 3 dagar i följd. Sista tabletterna gavs för två dagar sen. :)
#15 Vilket medel använde ni då?
Mvh Linn
#15 oj då. Det var väldigt mycket. Som jag har förstått det så förlamar/dödar Milbemax alla maskarna… har sett dem i bajset :P problemet är väll det att det inte har ågon effekt på äggen.. och dessa kläcks efter typ 10 dygn.
//Ambrose
#17 Därför har många avmaskningsmedel upprepningsperioder. Så efter 14 dagar eller vad det är, så ska man upprepa behandlingen så inga nya maskar och ägg kommer.
#18 Jo precis. Men det står inget alls om det i bipacksedeln. . Det är vaf jag tycler är konstigt
//Ambrose
#19 Skulle använda ett annat medel då, det där verkar vara allmänt konstigt med luckor och allt i beskrivningen.
#20 Milbemax är ju ett av de vanligaste och vad jag brukar använda till katter (där ska man därimot vaccinera 2ggr).. och vad de rekommenderade på Apoteket :P
//Ambrose
Enklast är väl ändå att ringa en veterinär och fråga hur man ska göra? :)
Mvh Linn
#22 Som jag skrev lite högre upp i tråden så har jag telefonskräck
//Ambrose
#23 ah det missade jag, sorry! 🤦♂️
Mvh Linn
#24 Ingen fara ^^
//Ambrose
Du kan gå tillbaka till apoteket och fråga dom där, dom brukar kunna hjälpa. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#26 Gjorde det när jag var där.. "uum.. inte vad jag kan se att det står" så de verkar inte vara så insatta i djurmedicin :)
//Ambrose
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=215297 Där hittar du lite att läsa. Jag fatta det som att du inte ska behöva maska av 2 gånger för spolmask, den verkar ta många olika sorters mask.
Jag avmaskade min plutt nyligen och valde MIlbemax just för att det är så smidigt med att det bara behövs en tablett en gång. Jag frågade om råd när jag köpte det på apoteket och det var så de sa. Jag tror därför att du inte behöver tänka på att ge en till dos🙂

#29 Då måste det ju ta ev ägg också..
#30 Om preparatet inte tar hand om äggen är det ju falsk marknadsföring att sälja det som engångsdos och ett så allvarligt brott skulle (enligt mig) med största sannolikhet uppdagas snabbt🙂
Spolmaskägg kläcks dessutom i magsäcken hos smittad värd (läst på Wikipedia om spolmask) vilket borde innebära att äggen som kanske finns i tarmen inte återinfekterar hunden. När källan till äggen försvinner borde ju även själva äggen försvinna ur kroppen och göra att hunden blir maskfri? Förutsatt att den inte äter sin egen avföring 😛
Jag litar iallafall på apotekets information och bipacksedeln🙂
#16 Axilur vet -Avmaskningsmedel för hund och katt- från apoteket, vi hade 5 tabletter kvar i asken som vi köpte för kanske 3 månader sen. När vi for in för att köpa ytterligare maskmedel hade dom på apoteket två eller tre askar bak i lagret för att det var det enda som gick på både hund och katt. (?) Hunden hade troligtvis aldrig mask men det stod på bipacksedeln att man skulle avmaska hela familjen i en omgång (tror dock inte människor kan bli mask-smittade av katt o hund, har jag hört.)
Detta maskmedel behandlade mot bl.a spolmask. Stod även att döda eller döende maskar kan ses i avföringen upp till tio dagar i följd, vet inte hur jag uppsnappade det. 🤔