Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 3293 ggr
Rebornlady
0

Tikskydd eller inte?

Min hund löper för första idag därav frågan….

Tycker det verkar lite bökigt att ta av och på så fort man ska gå ut.

Har haft 5 tikar som inte använt det men då bodde jag på landet och dom var ute hela dagarna, nu bor jag i lägenhet.

[MikaelaR]
0

Jag tycker inte det är så bökigt för mig funkar det.

Hildgrim
0

Det är väl helt upp dig att prioritera. Att ta av och på tigskydd eller få blodfläckar inne. :P

Min hund får vara både i sängen och soffan så här hemma är det tikskydd som gäller.

Cahira
0

Jag hade det i början och la ut handdukar i soffa m.m. och tills hon lärt sig att när hon löpte så fick hon ligga på handduk istället så körde vi tikskydd. Efter det så visste hon precis skillnaden. Tog tills hon var 2 år kanske. Men jag köpte trosskydd istället för dom till tikar, var mycket smidigare om de hade klister på baksidan, annars hurrade det runt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

knutteknop
0

Min hund är så duktig på att hålla rent själv vid löp så vi behöver inge tik skydd :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

[MikaelaR]
0

Min hund sover i vår säng varenda natt så då spelar det ingen roll om hon är duktig för dem vita lakanen blir blodiga ändå och när hon sover under dagen blodar hon också ner om hon somnar i sängen det är en stor dubbelsäng så svårt o lägga ut handdukar över hela sängen, men tikskydd fungerar utmärkt :)

Belimas
0

Vi använder inget tikskydd till någon av våra tikar, de är duktiga på att hålla sig rena och städa efter sig och ja de får ändå ligga i både sängen och soffan och sova.

knutteknop
0

#5 min tjej sover i sängen och i soffan även om hon löper utan att det blir en endaste blodfläck :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

[MikaelaR]
0

#7 Okej vad bra för dig, men när min tik sover djupt märker hon inte om det rinner ut någon fläck på lakanet vilket jag inte vill riskera jag tycker tikskydd är bra om man behöver det.

Vattenskadad
1

Vi har inte heller tikskydd, men det gör inget, våra hundar sover inte i sängen. Dessutom så har vi svarta lakan och mörka sängkläder, vad man inte vet har man inte ont av.

SuperLimm
2

#9 Det som inte syns finns inte? ;)

Min hund har tikskydd för hon städar inte alls efter sig. Hennes första löp märkte jag nästan inte av. Hennes andra löp tvättade hon sig ganska bra, det blev några droppar på golvet men inte så mycket. Sen resterande löp blödde hon mycket och städade inte alls efter sig. Jag tröttnade på att skura golvet hela tiden så det fick bli ett tikskydd. Jag har dock aldrig köpt de skydd man ska ha i som tillhör utan har alltid kört med trosskydd för människor. Brukar köpa ica basic trosskydd, dom kostar typ 10 kronor.

Om man vill ha tiksydd eller inte beror ju på hur känslig man är för lite blod och hur bra hunden är på att städa och tvätta sig.

Mvh Linn

russin
1

Jag använder endast tikskydd nattetid på mina hundar och det endast pga att dom sover i min säng. Dagtid är dom utan. Jag tar bort dom mattor jag är rädd om under löpet istället. Det är bara att torka bort det som råkar komma på golvet 🙂