Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 659 ggr
knutteknop
0

vad ska jag göra?

Jag vet inte vart jag ska börja.. Jag har en papillon tik på 3 år som ungefär hela sitt liv skällt som en blådåre på andra hundar, vi har hela tiden tagit ett steg framåt och två steg bakåt. 

Nu när vi har flyttat till en lägenhet i ett lite mindre samhälle så har problemet förvärrats. Hon skäller nu mer inte bara på hundar utan även på barnvagnar, cyklar och vissa människor. Jag intalar mig själv hela tiden att det kommer att bli bättre men jag ser inte längre några framsteg.  Det värsta jag vet är hundar som skäller så jag har jätte svårt för det här. 

För ca ett år sen fick jag avliva min andra hund pga utfallsproblematik, han gick helt enkelt inte att rädda och nu när jag lyckats få lilla Ida såhär så har mitt självförtroende sjunkit till botten, är jag verkligen så kass på hundar? 

Jag aktiverar såklart min hund både med promenader och annan träning, vi hade en gång i tiden tävlingsambitioner och hon tycker att det är suuuperkul att träna, men blir helt blockerad av andra hundar i närheten.  Och självklart har jag sökt hjälp, av både instruktörer och  andra hundmänniskor men det blir aldrig bättre.. 

Jag vill såklart söka ännu mera hjälp och hoppas att det finns någon därute som kan hjälpa oss men när man varken har pengar eller körkort så blir det lite svårt. 

Vad kan jag göra egentligen, jag gråter efter nästan varje promenad när vi mött hundar men oftast försöker jag ta promenaderna på sena kvällar eller nätter för att minimera risken för hundmöten..  

När jag berättar det här för vänner och familj så får jag nedlåtande svar tillbaka för "Ida är ju såå duktig hon kan ju jätte många konster!" 

Jag behövde väl mest skriva av mig.. tack.

Myrtorpets Möss och Kaniner

JoannaLi
1

Har du provat att jobba med skvallerträning? Det är något som har funkat bra på våra hundar, även om det tar tid och koncentration :)

JoannaLi
0

Dubbelt!

VildaVittra
0

Har du tränat in kommandot "Tyst"?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

knutteknop
0

jo det har jag ju, antingen så bet det inte eller så var det jag som gjorde fel så det funkade inte för oss iaf, har även testat BAT men den metoden funkade inte alls bra på hundar man träffade på promenaden som stressade iväg för att undvika oss.. finns det skvaller kurser tror du?

knutteknop
0

#3  Då måste jag lära henne att skälla på kommando föst väl? det har jag nämligen inte alls lust med, känns som om hon kommer skälla ännu mera då..

JoannaLi
0

#4, oj, det borde det göra tycker jag? Kolla upp brukshundsklubbar runt där ni bor, eller kolla om det finns några hundträningsgrupper på facebook? Lycka till! :)

VildaVittra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Ja, men det kommer inte göra att hon skäller mer, utan du får en avstängningsknapp på henne. 

Det är lika fel som att tänka "Jag ska inte spåra med min hund av jakthundsras, för då kommer den vilja jaga mer".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

knutteknop
0

#4 Jag har såklart letat runt som en dåre efter någon att träna med här i området men inte f*n finns den nån sån :(  Jag måste tyvärr vänta med att gå kurser tills jag fått jobb, jag ska börja plugga och är mitt emellan studiestöden så min mamma betalar hyra osv..

knutteknop
0

#5 tack, jag ska absolut pröva ändå. frågan är hur jag ska få henne att skälla när det inte är hundar  i närheten x)

VildaVittra
1

#9 Spela upp videor på tuben med skällande hundar exempelvis.

Ambrose
0

Att lära en hund att skälla gör inte att hon skäller mer. Kaaanske i början.. men om hon nu redan skäller som en tok så gör det ingen skilldnad. Saken är den att man ger hunden ett tillfälle då det får skälla och får beröm, den lär sig alltså när det är ok och bra att använda ett beteende :)

Om du känner någon som har en hund så be att få låna den personen och beröm så fort din hund skäller, eller gör antydan till att skälla :) När hon kan "skall" så kan du lära in "tyst".

Hur är hon annars som hund? Osäker? Hur är hon när det inte finns hundar eller människor i närheten? Inne? Hur reagerar du som ägare när ni möter folk och hon skäller? Kan hon umgås/leka med andra hundar? Hur uppför hon sig då? etc :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

knutteknop
0

#10 och #11 Jag satte mig och testade direkt, kom ju på att hon skäller på mig när hon inte fattar vad hon ska göra så jag tog fram godis och klicker å väntade, funkade utmärkt!  

Hon är osäker runt andra hundar och blev biten som valp men i andra situationer är hon lugnet själv! hon är inte rädd för någonting.  När det inte finns någonting  som stör i närheten är hon helt underbar, fokus på matte och riktigt rolig att jobba med. 

Jag kan ju erkänna att jag själv tycker det är obehagligt att träffa andra hundar ute, men så har det inte alltid varit utan det är bara nu på slutet som jag börjat känna så.  Hon kan leka med andra hundar och hon hade en kompis en gång som hon alltid lekte med och som vi delade lägenhet med.  Dom flesta hundar går hon otroligt bra med såfort hon lugnat ner sig och får hälsa.