Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1011 ggr
Tanjis
0

Jogga med lilla Kippis

Tack vare våran lilla welsh corgi cardigan tjej har vi kommit som smått igång att jogga, jag och min sambo har gett oss på jogging exprement förr utan att det har hållt i sig men nu tack vare Kippis så har vi hållt igång joggningen, det känns som att det finns ett viktigt syfte med det och det är att vi gör nått kul med henne. När kippis ska jogga så får hon på sig sin hurta sele och då blir hon super glad. Vi kom överens om att hon ska få dra när vi joggar för att det ska bli jobbigare för henne och hon ska ta ut sig mer. Men jag har det senaste gångerna funderat på om det kan vara skadligt för henne? Tcksam för svar

Kallaterrier
0

Det beror ju på hur ni vill att hon ska dra. Vill ni att hon ska dra ordentligt, alltså lägga lite tryck i selen så är en riktig dragsele absolut att föredra och då är det definitivt inte skadligt så länge man inte överanstränger hunden.

Tanjis
0

#1 det känns som att hon känner av lite sj på nå vis, för att med jämna mellanrum så slakar kopplet och hon kan till och med få för sig att springa bredvid av sig sj

Kallaterrier
0

Hon kanske inte orkar dra hela tiden? Hundar behöver ju också träna upp sin kondition, även om den brukar vara bättre än vår ;)

Det kan ju vara att selen som ni har inte funkar för henne att dra i, den kanske trycker på luftvägarna och blir obekväm. En riktig dragsele sitter rätt och lämnar luftvägarna fria och belastar inte fel. Sedan kanske hon inte gillar att ligga först och dra, hon kanske tycker det är trist?

Tanjis
0

#3 tja, det gör ju inget om hon lägger av att dra förvisso när hon springer :)