Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2322 ggr
Ambrose
0

Hel rå kyckling och valp

Köpte en hel kyckling för ett riktigt bra pris och har styckat upp den. Tänkte själv ta filéer och klubbor. Kan jag ge "kroppen" och vingarna till min valp? Något jag ska tänka på innan osv?

4,5 månader Rottis.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Praefatio
0

Ja, det är inga problem! Har han ätit rått innan? Hur mycket mat äter han normalt sett? För att inte chocka magen kan du kanske dela kycklingen ett par gånger och ge den i omgångar, inte allt på samma dag.

JonnaCecilia
0

Vad får valpen annars för foder? Äter den barf kanske det går, själv hade jag varit rädd för salmonella men självklart kan ju inte benen tillagas för då kan de splittras och penetrera något inne i valpen. Som du märker har jag inget riktigt svar, men ett tips kan vara att fråga inne på barf.ifokus om ingen härinne vet (fast det är säkert nån som gör, folk har så mycket kunskap O.o) lycka till med valpisen :)

Praefatio
4

#2 Aldrig någon salmonellarisk för hundar som äter kyckling av människolivsmedelskvalitet 🙂

Ambrose
0

#1 Hon brukar få fläsk kyckling och kött slamsor när jag rensar, men bara som lite extra träningsbelöning. Kanske händer 2 ggr per vecka. Ger henne även torkade ben + kött.
Även lite lamm från färskfoderkorvar som jag fick av en granne för att ha när hon spårar.
Hennes vanliga foder är Halla… så vanligt torrfoder. Normalt äter hon 1 liter om dagen.. så ett riktigt matvrak, men vi är aktiva så hon blir väldigt smal på mindre :) 

Jag har även en del råa revben som jag köpte nyss.. så om jag börjar med en vinga åt gången av kycklingen.. och ett revben åt gången.. så kan hon kanske få kroppen om några veckor? Förvarar såklart sakerna i frysen.

//Ambrose

Praefatio
0

#4 Grejen med både kycklingskrov och revben är ju att benhalten är rätt hög, det är det snarare än själva "rå mat"-delen som man kan behöva vara lite försiktig med, i alla fall med "normalkänsliga" hundar som liksom din verkar fungera bra med att äta rått då och då 🙂 Prova du att ge lite åt gången, lita på magkänslan så blir det säkert kanon. En kycklingvinge tycker jag låter onödigt försiktigt med en stor valp som äter rå mat ibland, kyckling är bland det mest lättsmälta i BARF-väg och går fort att tugga i sig. Du kan säkert ge lite mer än så utan att din hund blir dålig i magen. Mer än ett revben om dagen bör du nog däremot inte ge (jo, hennes vanliga mat också, såklart!), de är lite mer svårsmälta och det kan ta ett tag för magen att vänja sig.

De kan bli lite hårda i magen av mycket ben. Det är helt okej att bajset blir hårt och smuligt dagen efter att hon ätit revben, det är normalt, men håll koll på att det inte är för jobbigt för henne att bajsa.

Ambrose
0

#5 Toppen. Tack för tipsen!

//Ambrose

JonnaCecilia
0

#3 Tack, bra att veta! :)

[Forest]
0

väldigt synd att jag inte kan hitta ett bra klipp just om salmonella och hundar, det var en veterinär som tala bra om råkost till hundar. Kommer inte ihåg vad hon sa men det var väl typ att hundar tål mer bakterier och risken var minimal. 

Här får hundarna kycklingklubbor jag köper ofta billiga frysta storpåse och tar fram o tinar. Jag skulle säga att det är inga problem att ge din hund detta är hunden inte för glups så benen fastnar i halsen annars kan man hålla lite tills dom tuggar mer än försöker sluka maten 😉

Praefatio
0

#8 Precis, rovdjur är oerhört bra på att hantera bakterier. Det hade liksom inte dugt för ett vilt rovdjur att bli sjuk av att äta salmonellasmittat vilt, så deras magsystem är mindre känsligt än vårt. Beror bland annat på att tjocktarmen är kortare, om jag inte minns helt fel… Kroppen tar helt enkelt inte upp bakterierna så bra. Det, kombinerat med att kött som säljs för mänsklig konsumtion måste vara testat och väldigt sällan innehåller de där bakterierna, gör att det går bra att ge rått oavsett djurslag 🙂 Fiffigt!

[Forest]
0

9 just det något sånt prata hon om, synd att jag inte hittar det klippet för det var verkligen intressant och nyttigt :)

Haztparken
0

När jag var på föreläsning för Vom og Hundemat med Calle så sa han att hundens tarm var typ så kort att den inte tog upp salmonellan, den hann inte fästa sig utan åkte direkt ut igen då det går så snabbt för hundens mat att ta sig igenom jämfört med människor.

Om detta är sant vet jag ju dock inte, bara vad han sa :)