Öva in cykelkorg?
Ni som har hunden i cykelkorg/bur - hur gjorde ni när ni tränade in detta?
Jag skulle vilja skaffa en cykel och ha en sådan här korg/bur
http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/11/1149381176.jpg
Problemet är att min hund aldrig suttit i en sådan bur och är lite rädd för cyklar överhuvudtaget - så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga med detta =/
Vi övar just nu med att bara acceptera cyklar (godis, positiv feedback vid möte m.m.) - men hur går jag vidare till korgen PÅ cykeln, att vara själva korgen blir inget större problem på marken.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Det är väl bara att lägga hunden i korgen, klämma fast den på cykeln och köra iväg? Kallhjärtad som jag är hade jag inte slösat tid på sådan träning, jag hade nog utgått från att min hund helt enkelt ska infinna sig i att sitta där, men det är väl jag det 😇
Jag håller med #1. Om du bara är trygg och bestämd med vad ni ska göra så borde det inte vara några problem.
Känns lite väl brutalt, vill ju inte att han ska få panik eller så. Ja menar om han börjar kasta sig omkring i korgen så blir det svårt att cykla =P
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Vill man få en hund som gillar sina åkturer i korg, så finns det bättre sätt att öva in än att bara kasta i den i korgen….
Träna på hemmaplan med att ge hunden belöning för varje gång den sitter i korgen 🙂
#4 Ok, ja det borde väl räcka med att bara testa lite i taget?
Jag tänkte att vi skulle öva på att bara sitta i korgen på cykeln, sen att jag börjar med att leda så den hamnar i rörelse och sist att man testar att cykla - med massa belöningar, det borde väl kunna va ett ok sätt att träna?
- Inte allt samma dag då, utan successivt utöka =)
Jag hade inte heller lagt hunden i cykelkorgen och bara stängt för och sen åkt. Ser hellre att hunden är trygg med situationen.
När jag hade min ena i cykelkorg började jag först att få honom att acceptera korgen på golvet inomhus, när han inte hade något emot att sitta i den så satte jag honom i korgen när den satt på cykeln. Sen så började jag med att försiktigt gå med cykeln och när han verkade trygg i det så var det bara att trampa på 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#6 Ok!
Ja då gjorde du som jag tänkte att jag skulle försöka göra =)
Jag var brutal och bara la min valp i en cyckelkorg när han var liten(lite svårt nu när han väger 25-26kg..) och cycklade på. Han satt stilla och njöt av att kunna se allt, ha vinden i pälsen och att inte behöva röra en muskel :)
-
håller med #4 :)
köpte en transportväska som jag har på cyklen varje gång vi är ute o cyklar ( långa promenader) först låter jag han springa tills han blir helt slut och då sätter jag honom i denna väska som jag har på parket hållaren, man får dock vara noga o spänna fast väskan så den inte rammlar av cyklen!
http://www.grizzlyzoo.se/transport-Karlie/transportvaska-divina-black/?group=prod_prod_grp-s1%2F47
finns även
http://www.djurkompaniet.se/hund/transport-hund/cykelkorg-nylon-gr229r246d-38x28x27cm-max-7kg
och
http://www.djurkompaniet.se/hund/transport-hund/transportv-228-ska-50x30x22cm-nylon-rutig
#8 här kan du sätta din hund om h*n blir trött :D
eller
många länkar där meen meen… xD
#10 Tack!
Dock vill jag inte ha en väska eller annan mjuk transportbur, jag vill ha en sådan jag länkade så den känns säkrare om man skulle ramla, kommer göra den bekväm inuti istället =)
#11 jaha missade visst länken :) haha tror dock den du tänkt på ser säkrare ut ;)
#12 Ja magkänslan känns så iallafall =)
Tusan att de ska vara så dyrt med cyklar =/
Bara korgen jag länkade kostar 1000kr, då har man ju inte råd med en cykel för 1000-5500kr till! >.<
Vet någon vad det kostar att köpa cykel hos polisen? =)
#14 Kan du inte köpa på blocket eller liknande? vad är det för sorts cykel du vill ha? Vet tyvärr inte vad det kostar hos polisen
#15 kollade hos polisen, men de säljer inte längre =/
Skulle vilja ha en damcykel, enkel utan 100 växlar =)
3 växlad cykel? :=) Det finns rätt många på blocket, kika runt där och se om du hittar någon :)
#16 har gjort detta, finns ingen under 1000kr i närheten, men ska kika vidare =)
#18 Ja det kommer ju in lite hela tiden :)
Jag börja med att bära hunden och hålla i styret och gått lite så. Sen har jag haft korgen inne på golvet och då fick dom provsitta belönat mm. Jag börja med vanlig cykelkorg gick kanon fint men så vart det ju hund nr 2 därmed vart det korg bak och en fram. Jag tror att vad jag gjort efter cyklat har viss betydelse med, målet är något roligt vi sak åka och ha kul. Så det är ofta cykla till skogen, där har jag innan vart o lagt spår eller helt enkelt vi ska gå lösa i skogen för kul :) Så nu har jag två hundar som är lyckliga på följa med, samma visa med åka bil har hjälpt Donna som avskydde åka bil. Men ett tag tillbaka har hon fattat aha vi ska åka bil= något kul ska vi göra (svampletandet har hjälpt träningen)