Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 1867 ggr
Ambrose
0

Kvinnlig skyddsfigurant inom IPO

Har lite funderingar om det är möjligt som tjej att utbilda sig till skyddsfigurant. Det är ju rätt så tufft och kräver en del styrka, balans och smidighet och jag har endast sett manliga skyddsfiguranter, men eftersom jag planerar att träna skydd med Nita och det inte är så jättegott om figgar så hade det ju varit både roligt, lärorikt och praktiskt att även vara "på andra änden av hunden" :) Så finns det någon som kan lite mer om detta eller kanske är figgutbildad själv? Hade ställt frågan på bullhundar i fokus men den är ju inte så aktiv :s

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Wellcraft
4

Klart man som tjej kan utbilda sig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ambrose
0

#1 Jo. Fast använda sig av den utbildningen också. Träffade en äldre dam som var utbildad men hon var lite smårädd och smal som en sticka. Hon sa själv att hon aldrig skulle kunna/våga stå pall när hunden kom

//Ambrose

Wellcraft
2

#2 Man får vara modig & självsäker, samt "odla" lite muskler också så ska det gå. Finns självklart inga gränser för tjejer, vill du så kan du.
Smal som en sticka behöver inte innebära svag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ambrose
0

Denna kvinnan bar skinn och ben. Så i hennes fall, och det sa hon själv, så var hon för svag, men absolut betyder smal oftast inte svag. Inte så jag menade. :) Mod har jag gott om, men bygga upp lite muskler så att man orkar så skulle man faktiskt få användning av utbildningen också? Det låter ju lovande. ^^ Hur hittar man figgutbildningar i sin omgivning? Inte hittat något på bruksklubbarns hemsida här i gbg. Är ju imte aktuellt riktigt än. Fullt upptagen med min valp, men var ska man hålla ögonen öppna i framtiden?

//Ambrose

Wellcraft
0

#4 Ja, men då är det nog ingenting att satsa på om man är så liten, man måste ju ha lite kraft ändå, för det är ju lite större hundar & höga farter det handlar om.

Jag skulle ändå säga att du bör hålla koll på bk

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ambrose
0

#5 Tror mest att hon hade utbildat sig för att ha dem erfarenheten. Inte för att faktiskt använda det. Om jag inte minns helt fel så hade hon ägt Schäfer. Vet inte om hon tränat IPO med den, men hennes dotter tränar :) Ska börja valpkurs om 1.5 vecka på BK så får väll förhöra den tränaren lite ;)

//Ambrose

Ambrose
4

Vart hos uppfödaren och fick prova på att figga (figurera) för en av hans tikar. Ett bevakning och ståndskall och 5-6 flykt med fasttagande. Skitroligt! Men jag föll som en fura 4 gånger i flykten. 40-50kg Rottweiler är tungt, men jag reste mig och fortsatte springa med hunden i armen. Med lite övning så jag får bättre balans och motorik och bättre skor(platta skor på halt gräs gjorde ju inte att jag blev stadigare precis) så ska det nog gå fint! Otroligt roligt och kommer absolut att försöka hitta en utbildning nästa år!!!

//Ambrose

Wellcraft
0

#7 Så roligt att höra! Det mesta går när man väl vill 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hime
0

Det går alldeles utmärkt att utbilda sig som tjej. Jag är inte utbildad men har testat på några gånger. Det gick väldigt bra, jag föll inte eller så, men lärde mig att det kan göra ont med tunna leggings. Det var super roligt och hade jag haft tid hade jag utbildad mig. Funderar på att göra det i framtiden. Lycka till!

Majken!
0

För mig spelar inte könet på figuranten någon roll, däremot skulle jag aldrig skicka min hund mot en figurant som inte kommer kunna ta emot min hund på ett bra vis och sätta ner den tryggt. Skaderisken är redan nog hög, riskerar figuranten att falla som en fura under ett angrepp så kommer min hund inte få jobba mot den figgen.