Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 714 ggr
Misarn
2

Vind och vatten tåligt täcke?

Idag har vi varit och lekt med ett par hundkompisar till våra tjejer. Våran äldsta tjej har problem att hålla värmen pga sjukdom och får inte bli nerkyld för hennes rygg och leder heller, så jag satte på henne sitt Back on Track täcke i förebyggande nu när det börjar bli kyligare och blåser och regnar. Under leken tog jag av henne täcket men satte snabbt på det då det började regna väldigt mycket och jag såg på henne att hon frös och tyckte det var obehagligt utan. Men till våran andra tjej har vi inget täcke och började fundera om man skulle ha haft ett täcke som står emot vind och väta för att hon inte ska bli nerkyld efter lek, då vi har en bit hem efteråt, eller om vi är ute och går en promenad och det är blött och blåsigt, i förebyggande syfte så att hon hålls varm. Jag är inte den som köper en massa extra saker till dom som vi inte behöver och tänker alltid efter och planerar varje köp vi gör, men nu när vi har en tik med sjukdomar som vi måste ta stor hänsyn till så behöver lite hjälp med tankar och hur ni ser på det hela med den andra friska tiken. Hon är en Leonberger och ska tåla kyligare temperaturer men vill kunna förebygga skador som kan bli pga om hon blir nerkyld. För och nackdelar och hur ni tänker och resonerar, för jag är kluven.

Michaela-N
1

Kikat på Back On Tracks fodrade regntäcke?

Misarn
1

#1 Vi har ett ofodrat Back on track täcke till våran sjukling, är väldigt nöjd men tänkte mera om man är nojjig över att ha täcke på en frisk Leonbergertik?

Saffran0Spice
4

#2 Tycker absolut att du kan ha täcke på din friska tik - om hon visat att hon faktiskt fryser så är det inget fel med att ha ett täcke som förebyggande syfte =)

Har du ett täcke så håller du hunden varm och du förebygger också att hunden skulle få köld/vatten relaterade problem som tex vätskeeksem, vattensvans, köldeksem och ömma leder.

Tycker fler borde ha täcke på sin hund i förebyggande syfte, det är varken skadligt eller hindrar hunden från att leva ett normalt liv. Har man då också en hund som visar att den fryser och/eller har genetiskt anlag till tex ledproblem så är det ännu bättre att ta det säkra före det osäkra med ett förbyggande täcke 👍

Misarn
0

#3 Va skönt att du skriver så, då är jag inte helt tokig och överbeskyddande :-)

Saffran0Spice
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 har själv en ras som kräver kläder nästan året runt!
Så vet hur folk ser ner på en som överbeskyddande och ''fjantig''

Huvudsaken är att man ser till hundens bästa, så vad andra tycker om det ska man strunta i 😉

Michaela-N
0

Jaha! Lästek anske lite slarvigt. Tycker inte du ska vara orolig, vad kan hända?

Misarn
1

Att hitta ett täcke i Kailas storlek är verkligen inte lätt, men efterfrågan är kanske inte heller lika stor. Finns det täcken i hennes storlek sitter det inte alls bra. Men så var jag in på Hööks, hittade ett täcke i storlek 80, satt bra och kostade bara 37kr! Så det fick det bli, känns riktigt bra, så nu har hon ett täcke när regn och rusk vädret kommer :-)