Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3607 ggr
Turast
0

Ännu en "vilken ras?" tråd ;)

Ja som vissa vet kommer jag skaffa en till hund då Jamie inte kommer kunna göra det jag vill göra (kommer träna saker han klarar med Jamie så han glöms inte bort!) . Jag har skrivit upp lite egenskaper jag söker i en hund och vilka egenskaper jag inte vill ha, min lärare ska också hjälpa mig hitta en ras så detta var som en "hemläxa" så tänkte det kunde vara kul att höra vad folk tycker här :) Egenskaper jag vill ha/önskar: Kamplust Livlig Reserverad (alltså typ skita i andra människor men inte reserverad så den är rädd) Stabil (i mentaliteten osv) Uthållig Arbetsvillig Vakt (så länge jag kan lära in en kontrollerad vakt så tackar jag ej nej till vakt, men kanske inte en ras som endast är avlad till vakt ;) ) Djärv/orädd Lättmotiverad Nyfiken Samarbetsvillig Aktiv Lyhörd Självsäker Egenskaper jag inte vill ha/ej önskar: Självständig Jaktlust (lite jaktlust gör inget men vill inte ha en renodlad jakthund) Envis Nervös/osäker Såklart är många saker individuella men vissa saker kan ju vara mer eller mindre vanligt för individer inom rasen :p Vad jag vill göra med hunden: främst satsa på att komma långt inom bruks, och sen agility på låg tävlingsnivå/bara-för-det-är-kul -nivå. Pälsvård: kan tänka mig att hålla på med pälsen upp till 2 gånger i veckan men inte över en timme per gång. Storlek: gillar hundar i size collie, men mellan 55-70cm om man ska va ytlig och tänka på storlek (tycker dock det spelar rätt stor roll, iallafall för mig). Sen tror jag inte det va nåt mer, har jag missat nåt så säg till :) Vilken ras tänker ni på?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
0

Om du ändå känner för att ha en hund med stor personlighet och eget tänk(Där ingår en viss självständighet och envishet) så finns Aussien. Hörde av Mika att du var inne lite på den och om du vill veta roliga kennlar kan du PM'a!! Har en kull i tankarna som säkert kan passa utmärkt!!

-

Turast
0

#2 kikade ju på Aussie förut innan Jamie, men då omplacering. Gav dock upp då det tyvärr bara fanns problemhundar. Men ska jag ha valp är det ju en helt annan sak :) skulle va snällt att veta lite kennlar om jag bestämmer mig för Aussie så då kommer jag nog PMa :)

[TooLoover]
0

Kanske en schäfer, då du nämnde, att du ville jobba med bruks :)

Arashi
0

tervueren, aussie, malle, kelpie, chodsky pes, hollends herde. Dobermann och schäfer har försäg en del jakt hmm.

Turast
1

Dobbermann och terv kan väl dock ha rätt Instabil mentalitet? Har för mig att det är svårt att hitta en mentalt stabil individ.. Är inte schäfrar väldigt svåra? Menar alltså att de inte passar alla? Och mycket sjukdomar? (Nej tänker inte på utställningsschäfer)

Karolina-H
0

Har du tittat på bouvieren? En härlig brukshund som passar in på allt du listar upp utom möjligen lättmotiverad men det är ingen omöjlig hund att motivera man måste bara vara lite varierande med en del individer. :)

Codeavalone.blogg.se

Tanjis
0

Det första jag tänkte var faktiskt någon bull hund

Majken!
0

Schäfer, kelpie, malle, terv, eventuellt någon fler hund av vallhundsras skulle kunna fungera, med reservation för rädslor, problem med avreaktioner och den sociala biten.

Turast
0

#7 nej tänker inte ha en bullhund, inte min typ av hund Vad tror ni om holländsk herde?

Majken!
0

#9 Så länge du förstår vilka egenskaper du vill ha och vad de innebär i praktiken så kan du välja vilken bruksras som helst. Du behöver förstå jakt och kamplust, hur det påverkar hunden i vardagen, vad den typen av hundar "går igång på" och hur lätt/svårstyrda de är.

[TeamGolden]
20

Har du träffat en hund som är 100% reserverad mot främlingar? Jag kan tycka den egenskapen kan spolas ner i toaletten de svåraste hundarna jag träffat är de som inte ens kan gå fram till främlingar, vilket kan köra ihop sig på hunddagis, om du blir sjuk och måste skicka hunden nånstans m.m. Jag skulle dessutom vilka fråga varför avvaktar du inte lite? Hade min hund blivit sjuk hade min fokus legat totalt 100% på den hunden åtminstone i ett par månader så man kommer in i en ny vardag med en sjuk hund (och all rehabilitering som krävs, massage och stretchövningar) tycker det låter som din nuvarande hund kommer känna sig väldigt frånstött att först bli sjuk (och kanske ha ont? Jag vet inte) och sen skaffar matte en valp som kräver all tid och uppmärksamhet bara för att du vill komma långt i bruks? Tycker bara det låter så förhastat att "skaffa en till hund" bara för ens nuvarande visade sig inte kunna göra det som var tänkt från början.

Ambrose
9

#11 Jag misstänker att TS vill kunna planera i förväg. Hon vill ha en hund som hon verkligen kan sattsa på och då krävs det en hel del planering för att hitta rätt ras, linjer, uppfödare osv osv… och man kan dessutom behöva stå i kö för att hitta den perfekta hunden, så jag tycker att det är bra att hon tänker på framtiden redan nu :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Wellcraft
0

Tror alla bruksraser (förutom collie) skulle passa mer eller mindre.
Jag tänker schäfer, de brukar dock tycka om nytt folk & inte vara särskilt reserverade men detta går att träna & det varierar dessutom.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[FridaGenborg]
2

#11 "Tycker bara det låter så förhastat att "skaffa en till hund" bara för ens nuvarande visade sig inte kunna göra det som var tänkt från början."

Har för mig att jag har sett TS skriva att hon planerat hund länge, innan hon ens visste att nuvarande hund inte skulle fungera till hennes planer så ett förhastat beslut tror jag knappast att det är.

TS, min egna erfarenhet av Schäfer är att dom inte är reserverade, mer vill hälsa på dom flesta vilket absolut går att träna bort. Min schäfer var väldigt envis men arbetsvillig, tyckte det mesta var roligt. Han var otroligt lugn och familjekär, men ganska tuff hund med mycket attityd. Otroligt härliga hundar är det iallafall men dom kräver mycket (mycket är ju relativt, men om jag jämför med min nuvarande som är en Sheltie så är det ganska stor skillnad)🙂

Lycka till!

Turast
2

#11 tycker du är drar lite förhastade slutsatser nu, känner mig dessutom lite anklagad för att "glömma bort" och strunts i Jamie bara för att jag vill ha en till hund så småningom som jag kan träna med. Finns många som omplacerar sina hundar för att de inte når kraven för deras träning, är de också dåliga för att de har planer och ambitioner? Jag skulle dock aldrig kunna omplacera Jamie och vill att han ska få ett kul och roligt liv med träning fast jag har en till hund, kommer lägga lika fokus på båda två. såklart är det en träningsfråga att hunden ska i princip strunts i folk på stan, jag vill ju att den ska kunna hälsa och acceptera andra människor men behöver inte kasta sig på människor på stan i ren glädje. Vem säger att jag ska skaffa en till hund NU? Skulle vilja at du citerar vart jag skrivit det :) jag kommer gå på rehab med Jamie i höst och förmodligen vår och så länge det behövs, kommer även lägga mitt ogillande för spår åt sidan och börja spåra med honom då han kommer klara av det där det inte är för tuff terräng, kommer även börja med specialsök och fortsätta med lätt lydnad på hobby nivå. Dessutom är jag inte säker på in det blir en omplacering eller valp, så där var det en till förhastad slutsats. #12 helt rätt, jag älskar att planera och jag får panik om jag måste välja ras och leta uppfödare på en månad eller nåt, så vill planera i förväg #13 att de tycker om folk har jag inga problem med, det är mest att den inte ska kasta sig över folk på stan och älska ALLA. Men såklart är ju det en träningsfråga :) huvudsaken är att det inte ska finnas någon rädsla (det kan ju såklart komma av olika situationen men ska inte vara som collie att de är ostabilt i mentaliteten). #14 nja har mest bara funderat på kul, nu är det mer att jag vet att jag kommer skaffa en hund till. Men som allra allra tidigast i vinter då jag vill landa lite med jamies rehab osv :) Schäfer verkar som bra hundar, min mormor som jag bor hos, är dock rädd för schäfrar så vet inte riktigt om hon går med på det.. :p

saraceo
9

"Vem säger att jag ska skaffa en till hund NU? Skulle vilja at du citerar vart jag skrivit det :)"

Inte för att jag bryr mig det minsta vad du gör eller försöker ta nåns sida, men du du har faktiskt gett antydning till att det blir ny hund rätt så snart, så jag förstår att TeamGolden uppfattade det så.

8 augusti:

_"Känns bra att ha bestämt sig nu och inom kort kommer jag öka ut flocken med en till hund som får ta över planerna jag hade med Jamie."
_

Turast
7

Inom kort är dock senast i vintern då har det gått flera månader så jag vet hur Jamie ska tränas för att bygga upp rätt muskler för skadan. "Inom kort" betyder inte nu, imorgon eller nästa vecka eller månad. Det skulle varit trevligt att istället för att döma ut, fråga när jag tänkte skaffa den :p Med en så stor sak som hund tänker jag mig att "inom kort" är allt från ett halvår till 1,5 år. Skillnad med en ny tröja då inom kort kan vara inom närmaste veckan ;)

Wellcraft
0

#15 Då säger jag schäfer, en bruksavlad givetvis.
Underbara hundar!
Hoppas det går bra med lilla Jamie också, tråkigt när man får sådana besked - men det blir nog bra ska du se :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LuLeLo
5

#11, Snabbt dömt hörru. En valp kräver inte ALL hennes tid, det finns över till Jamie, och man ska ändå ha hund för att det är roligt. Det roliga för Turast är att aktivt träna och tävla bruks. Det finns flera aktiva hundägare som har mer än en aktiv hund åt gången, och de tillfredsställer alla alldeles utmärkt, och ser till att alla mår bra. Vanligtvis brukar vi inte ifrågasätta dem (jag menar, vem höjer på ögonen över en människa med 2 eller flera bruksaussies?) så varför ska vi då ifrågasätta henne?
Jag tror inte att hennes skadade och sjuka hund kommer ta lika mycket tid som en tävlingshund i högre bruks skulle göra, och därför kommer båda hundarna inte kräva fullt så mycket som två tävlingshundar, vilket hade varit en större sak att tänka över.
Jag tycker inte heller att det är "bara för att" att skaffa en ny hund för den äldre inte fixar ens planer. Man skaffar ändå hund av egoistiska skäl, och så länge man tar hand om den gamle (vilket jag är bombsäker på att TS kommer göra) så ser jag inget fel med det.

Tass Josephine

peafie
0

Såg att #11 redan fått flera svar men vill ändå flika in med att det är väldigt vanskligt att tilldela hundar mänskliga känslor. Att hunden kommer känna sig "frånstött" för att flocken utökas med en valp är ingenting som jag känner igen. Min erfarenhet är att de ofta mår väldigt bra med en hundkompis och hemma hos mig finns det i alla fall tillräckligt med kärlek till två hundar MINST. :)

Märkligt att den här diskussionen ens ska dyka upp. Det finns ju ingen annan som kan säga någonting om Turasts liv och när det passar bäst för henne med hund nummer 2. 

Okej. OnTopic igen så kan jag noll om brukshundar då jag är verksam inom jakten, så jag är tyvärr värdelös i den här diskussionen. 😃

Bloggen     ○    Instagram

Vattenskadad
0

Det där med att en hund kan känna avundsjuka är väl inget obekant, när vi kommit hem med en ny valp så har både vår äldre och 2-åriga tik varit avoga till nykomlingen. Men jag tycker inte du gör ett felaktigt val, Jamie blir nog glad över nykomlingen och efter ett tag känns det som om han alltid funnits där, men det vet du nog om. :)

Hade du inte skrivit att oönskbara drag var just envishet och självständighet så hade jag tipsat om den udda varianten i fyrklövern laekenois. Grym hund på alla sätt och vis. Pälsvården är ca 2 ggr om året, då man noppar bort oönskad päls.  Humoristisk, lättlärd och en sjuhelsikes träningsmaskin oavsett ålder. Tervarna jag stött på har också varit bruksmaskiner, men å andra sidan har jag inte träffat så många utställningstervar. Men andra brukshundar har jag inte så mycket erfarenhet av, gillar rottisar dock. Coola hundar.

Flöffo
0

Doberman kanske?

//Flöffo

Tiddelum
0

Rottweiler? Eller är den för vaktig och "klumpig"? 

Har själv rottis och han är en riktig klumpeduns men duktig på bruks och lydnad. :) Vaktar gör han också, men vår Chihuahua flockledare vaktar mest.

Misarn
5

Har ingen bra rekommendation av bruksras men jag tror du faktiskt kan välja och vraka på dom flesta raser med tanke på dina ambitioner, vissa raser lättare att träna och forma än andra. Det gör dig mångsidig och väldigt attraktiv hos uppfödare. Nu när du fått reda på Jamies diagnos så kommer det ta mycket tid innan ni hittar rutin, vi har själv en tik med ett multum av sjukdomar så jag vet hur det känns, men med tiden kommer ni komma in i en ny vardag där den är anpassad för Jamie. Vi har själv två hundar nu och dom båda får lika mycket tid och dom har väldigt mycket utbyte av varandra, sådant som inte vi kan ge och vi kommer aldrig ha en ensam hund igen. Lycka till och tycker ingen ska eller kan döma dig. Vill du ha en till hund där du planerar noga som du gjorde med Jamie, men som kan följa dig upp till toppen på tävlingar så måste du ha en tävlingspartner som klarar av det, vilket Jamie inte gör.

oh-la
0

vi var inne på en riesen under perioder när vi klurade på ras. tycker dom verkar helt underbara. förhållandevis friska, arbetsvilliga brukshundar av större modell, ska inte ha problem som rädslor och ingen utpräglad jaktlust även om vissa säkert har det också beroende på linje. dom riesen jag har träffat har varit riktigt härliga hundar med mycket go, någon gång ska jag äga en sådan.

Paxxa
0

Vet inte om du skrivit det o jag har missat det, men varför väljer du bort collien? :) För övrigt vet jag inte vilken hund som skulle passa dig, men jag tycker Kelpie är coola ;D

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Turast
1

Jag tycker de är för ostabilt i mentaliteten.. Min egen är osäker bland främlingar och rädd för lösa hundar och det får jag jobba på varje gång vi går på promenad eller om det kommer gäster. Vill inte ha en till hund smed svag mentalitet. Jag älskar ju Jamie såklart men skulle inte orka med att ha ännu en hund med rädslor :) en Jamie räcker ;)

Paxxa
0

Okej tack för svar, jag var bara lite nyfiken (a) hur går det för dig, har det börjat klarna lite vad du vill ha för ras? :) tycker det ska bli spännande o se vad du väljer till slut! Finns många bra raser.

Turast
1

Det går inge vidare ;) fastnat lite för schäfer, verkar vara riktigt bra hundar om man tar från rätt kennel och linjer. Men jag vet inte haha, det är svårt det här.. Vet inte om jag ska ha omplacering eller valp heller, båda har sina för och nackdelar :/

HerrMoro
0

Beskrivningen stämmer klockrent in på min mors terv (som dock brukar hänga en hel del med mig och mina hundar). Väldigt rolig hund, i både vardag och träning. Fullt ös och tröttnar aldrig - oavsett vad. Mycket stabil, totalt orädd, struntar helt i andra människor och hundar men fungerar med alla direkt vid första mötet. Har dock vakt att ta till om det händer något, slutar så fort man säger till. Hänger glatt och intensivt med på vad som helst, men har ändå en av- och på-knapp. Väldigt lättskött päls (om man har en 'normalt' behårad individ), kräver inget men fällning går snabbare med lite bortsning.

Det enda är väl att vissa individer kan ha en del jaktlust, upplever dock att det är väldigt olika från individ till individ.

Cahira
0

Jag tänkte på kelpie fram tills jag läste "inte envis".

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Turast
1

#30 synd att alla tervar inte verkar så perfekta.. har pratat med flera tervägare och de säger tyvärr att det finns många ostabila individer osv. Tack för beskrivningen av den där terven, kul att se nån som har en stabil :D #31 ja kelpie har många föreslagit :P för min smak är de liiite för små men man ska ju inte vara ytlig :P

Majken!
7

#32 Det finns ingen ras som är perfekt. Bland de bästa hundarna jag sett i sökskogen är två tervar, det är en ras där det finns riktigt bra hundar. Det du behöver fundera över är hur pass besvärlig vardag du står ut med. Att du vill träna är tydligt, men du måste fundera över hur mycket motor du vill ha kontra hur besvärligt du vill ha det när hunden inte tränar (hundmöten, vara ensam hemma utan att förstöra hela hemmet, ha en kamplust som gör att barn som cyklar förbi kan få sig ett nyp, katter som förföljs och bits ihjäl).

När du funderat över dessa punkter så kommer du nog vara ganska nära sanningen kring vilken ras du vill leva med de kommande tio-femton åren.

Monstertassar
0

Tycker Majken skriver bra! :)

Det du tagit fram kan du få i alla brukshundarna ur olika individer, men de är alla olika i hur man ska hantera de i vardagen. 

I just vad du sökte passar schäfer bra tycker jag, väldigt härlig ras att träna med om det passar in på en själv. Kelpie kan funka den med och terv ur redig brukslinjer går in lika bra säkert, men de värkar som en bruksras passar in på dig och de flesta brukraserna kan bli vad du söker med rätt förutsättningar och linjer.

labradoodle
0

Den första rasen som slog mig i din beskrivning var Schäfer, vilket verkar vara ett återkommande förslag när jag skummar igenom tråden! Spännande att se vad det blir till slut.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Turast
0

Tack #33 det har ett smart tankesätt som jag faktiskt inte funderat över så mycket! Ska funka lite på det :)

[TooLoover]
0

Kanske aussie då? :) lycka till

Ps: bra skrivet #33 👍

Turast
0

Ja har funderat på Aussie med :) beroende på om jag ska ha omplacering eller valp spelar rasen också in, enligt min erfarenhet är "alla" ( jag sett när jag letade Aussie omplacering förut) omplacerings aussies har problem. Menar såklart inte att alla är det men alla jag sett är det tyvärr :/

Sugar Mist
0

#38 Psst.. vet en rolig kombo som är leveransklar lagom till november/december, inom aussien.. Kanonaussies😇

-

luckysheltie
0

Gå in på www.australianshepherdklubben.nu och klicka in på valpkullar, där finns en trefärgad 3,3 årig hanhund som söker nytt hem och i annonsen står det inte om några problem! Så kolla in där.😉

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Wellcraft
0

Annars finns ju chodský pes. Underbara hundar dem med.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Turast
0

#39 ååååååh lust att PM a vilken kennel? :> #40 hmm.. Lite gammal.. Ska jag ha omplacering ska den Max va 2 år :/ #41 grymt fina hundar, vet inget om dem dock! Nån som har en eller träffat en ?:)

luckysheltie
0

#42 såg nu att det fanns en blm hane som var född 29/12-12

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Turast
0

Får kika lite :)

Paxxa
0

På blocket finns det en aussietik i Göteborg till salu. Den är skitfin! Dock minns jag inte ålder just nu.. Mailade med ägaren, men tyvärr kunde den inte ställas it av någon anledning jag ej minns ;) så tyvärr var den inget för mig, men kanske för dig? Finns en 2årig svart trefärgad hane i Skåne, samt en bluemerle kastrerad hane född 2011 i uppsala.

Turast
0

Jag är ute efter hane :) ska kika på hanarna :)

[TeamGolden]
0

#15 det är väl inte fördömande med tanke på att ena dan är det en tråd där du skriver av dig att din nuvarande hund är skadad och sedan några dagar senare är det liksom en "vilken-ras-passar-mig-tråd-förjagvill-jättejättegärna-haentillhund" Och nu citerade en annan medlem (#16) tack så slapp jag :-)

Turast
6

Fast jag ska ju ändå inte skaffa en hund till nu? Som tidigast om några månader (och för att förtydliga så är om några månader ca 6 månader som tidigast) om jag ens kommer på vad jag ska ha för ras. Jag har redan förklarat vad jag menade med "inom kort" då vi uppenbarligen inte har samma mening för det ordet. Det är väl bra att man börjar kolla kennlar och raset tidigt så man vet att när man väl köper hund så är Det Rätt ras, från bra Linjer Och seriös uppfödare? Jag är en sån som planerar saker i evigheter innan jag gör sakerna för jag vill vara säker på om det är rätt osv. Men tyvärr så kan inte vissa på detta forum fråga om saker de tror att de vet utan det ska anklagas att jag inte kommer ta hand om Jamie bara för att jag börjat fundera på vilken ras nästa hund ska bli. Jag kanske funderar max 30 minuter per dag och läser raser men vad ägnar jag resten av tiden åt? Jo Jamie. Så kom inte och säg att jag kommer glömma bort honom eller att han kommer "känna sig utanför". Avråder du alla från att ha mer än en hund? De känner sig ju såå bortglömda. Kan man inte lägga fokus på mer än en sak åt gången ja då kanske man inte ska ha fler än en, men då funderar man väl inte på att skaffa en till?

[Tilleli]1
1

#48 Visst blir man irriterad när besserwissar ska komma och "tolka" det man skriver och alltid anta att bara för att man FUNDERAR på nästa hund så kommer man låsa in första hunden i källaren? 

Jag började fundera på nästa hundras en vecka efter att jag köpte min mops för att jag vet att jag vill ha en större hundras i framtiden som eventuellt kan göra mer än mopsen nu. Det är absolut inget fel med att vara ute i tid. Jag önskar att jag hade varit mer noggrann när jag köpte min mops, som jag egentligen hade tur med, och tänker vara mer noggrann i framtiden. 

Och jag antar att du också tänker vara det med tanke på erfarenheter nu med Jamie? Bruksraser är inte att leka med om de får massa rädslor, osäkerhet och sjukdomar och problem.

[TeamGolden]
0

#48 eller så får du sluta ta det på fel sätt jag har varken sagt eller har intresse av att känna dig på riktigt men somliga kan inte ta annat än posetiv kritik såfort se får lite mothugg är man besserwisser (du #49 kanske ska dra ett google sök på vad det betyder så skulle du veta att jag absolut inte uttryckt mig besserwisser likt) Ja nu var det ju det där med månaderna, hur hade du tänkt att man skulle veta att din tolkning av "utöka flocken inom kort" betyder 6 månader eller mer? Jag har inte avrådigt dig till nått så sluta övertolka, hoppas du hittar en hund som passar dig MVH

Turast
2

#50 nej du kunde inte veta, men då kunde man frågat hur långt "inom kort" (som jag dessutom förklarade hur jag uppfattar betydelsen av när jag upptäckte att det inte betyder samma sak för dig som för mig) är om det nu är så viktigt för dig? Självklart kan jag ta kritik men att nån säger att jag kommer glömma bort Jamie och att han kommer känna sig bortstött är inte kritik enligt mig.

[Tilleli]1
1

#50 du kanske ska dra ett google sök så du får reda på vad "kritik" betyder.

LuLeLo
1

Jag tycker att TeamGolden ska sluta dra upp det här mycket OT-ämnet mer nu. Vi vet nu alla vad TS vill ha, och hurvida TS känner sig stött eller inte av TeamGoldens inlägg är helt upp till TS att avgöra. 

Hur mycket ville du köra agility Turast?

Tass Josephine

[Tilleli]1
0

Jag tror att en holländsk herdehund eller en vit herdehund skulle passa väldigt bra till det du vill göra :) Typ schäfer, fast friskare

Turast
1

Tack :) Agility är inte lika viktigt, är ju kul att kunna hålla på med men jag kommer träna min kompis Berger des pyrénées i agility så om jag inte kan komma långt med min egen så gör det inget :)

LuLeLo
0

#55 Inte kan och inte kan, vill du nått med det? Tycker du att agility är roligt, och vill du avancera i det? Det är i sådana fall en grej att ta hänsyn till, och då blir bl.a Aussien mer lämplig.

Tass Josephine

Turast
0

Jo jag tycker agility är skitkul :p och skulle va kul att ha en hund man kan komma lite långre än hobbynivå med iaf :)

Turast
0

Jo jag tycker agility är skitkul :p och skulle va kul att ha en hund man kan komma lite långre än hobbynivå med iaf :)

LuLeLo
1

Du gör det? Då tycker jag nog ändå att du ska hälsa på några bra aussiekennlar, speciellt med tanke på dina morföräldrars syn på schäfer. Aussie kan ju nå en bra bit i agility, tror absolut att de är bättre än schäfrar t.ex på det, iom deras smidiga och lätta kroppar, samtidigt som de kan jobba i bruks, även fast schäfer troligen är ett säkrare och bättre kort i just brukset. :P

Tass Josephine

Turast
0

Jo jag börjar fastna med för aussies igen ;p

lollynonna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#42 min mormor har en Chodsy pes, hennes andra. vad jag har uppfattat har hon haft otur med sina chodskys,den ena fick hon avliva för att hon skrek då hon gick för att det gjorde ont:( den hon har nu har varit sjuk också,men har återhämtat sig. om du vill veta nåt mer om dem så kan du ju fråga :3

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Wellcraft
0

Har ej mycket erfarenhet av olika individer men är ganska påläst om rasen.
Ska tydligen vara en anpassningsbar hund med vall & vakt i bakgrunden.
Den ska vara skarp & vakta sin ägare. Lättdresserad, bruksig men funkar som sportig familjehund också.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
0

Ack tänk om det fanns brukscorgis.. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Turast
0

Haha ja då hade valet varit rätt Cahira ;) Vilken söt chodsky *-*

Saffran0Spice
2

När jag läser det du söker i #0 tänker jag på Flatcoated Retriever och Portugisisk vattenhund =)