Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 396 ggr
Jolex
0

Kan det vara AIHA?

Vad ska vi ta oss till?
Vår tik har haft återkommande problem med hot-spot i två års tid nu. Så fort det lagt sig har det blossat upp på ännu ett nytt ställe. Vi har rakat, hon har haft tratt mycket som hon hatar. Hon har aldrig fått bada på somrarna för att hon inte ska drabbas mer. Och hon som älskar att bada! Ibland har vi varit tvungna att få antibiotika för att bli av med det men sen kommer det tillbaka på nytt! Hon är utredd för alla tänkbara allergier men inget sådant är hittat.

Nu senast visade veterinärundersökningen att hon hade dåligt med röda blodkroppar eller vad de sa. Dock var hon skendräktig och de sa att det kunde bero på det också, så vi skulle avvakta med nästa blodprov. Jag tycker att hon verkar så slö, men det kan ju även bero på att hon är skendräktig så det är så svårt?

Om hon ska fortsätta att ha hot-spot så här hela tiden vet jag inte vad jag gör! Hur ska hon orka ha det och hur ska jag orka ta hand om det varje dag hela tiden? När jag sköter om henne exemplariskt förebyggande så hålls hot-spotten i chack men det är där ständigt där i alla fall! Det räcker med att jag väntat en dag med att tvätta så har det spridit sig jättemycket på andra ställen.

Är det någon som har erfarenheter av blodsjukdomen AIHA? Kan det vara det? Veterinären visste inte något för att hon var skendräktig så hon inte kunde sätta diagnos tydligen!

*en orolig Matte