Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 13177 ggr
Ylvut
0

tips på allergivänliga hundar

Har sedan länge velat ha hund men vet inte riktigt vad för ras, har tidigare velat ha collie, schäfer eller amstaff. Tyvärr så har jag och min pojkvän nu märkt efter att vi skulle vara extra matte/husse åt en euriase(stavningen är sådär) och han då inte tålde den. Han har tidigare haft Pudel och har kunnat vara med min farfars förra hund som var en Yorkshireterrier. Därför så skulle jag nu vilja ha tips på bra hundraser som är allergivänliga. Är själv sugen på york men tror de är mest för att jag tänker på lilla Rosita (farfars hund) som gick bort förra året.

[vanilla skye]
0

Coton de tulear, mycket allergivänlig hundras, de har ingen "underull" därav så släpper de inte heller päls. Trevliga, små hundar, lättlärda :)

labradoodle
2

Jag satt just och googlade på Curly Coated Retriever i syfte att hitta lite mer allergiinfo om den - innan jag såg den här tråden! Om någon känner till hur allergiker reagerat på den, så får ni gärna svara :) Mitt svar till dig blir följande… Vi har flera allergiker i vår familj men vi tål trots allt Pudel, Lagotto, Bichon Frisé, Portugisisk vattenhund, Soft Coated Weathen Terrier, Westie (även om den inte har lockig päls) samt mixen Labradoodle. Jag älskar retrievers men t.ex. Golden och Labrador fungerar inte. Lyckligtvis fungerar vår nuvarande hund (blandras i flera generationer mellan Labrador och Pudel, a.k.a. Labradoodle) utan problem. Vi tålde även hans föräldrar. En av mina närmsta vänner har aldrig tålt en hund, hon får t.o.m. utslag av att vistas i samma rum som en, men vår doodle-grabb har hon aldrig reagerat minsta på! Vi hoppas INNERLIGT att det håller i sig när han får sin vuxenpäls (han är bara drygt 5 månader nu). Många reagerar mer på valpar än vuxna hundar, så vi hoppas detsamma gäller i vårt fall, men det kan ju också bli tvärtom. I vardagen är vi måna om att hunden badas regelbundet, inte sover i sängen/soffan, alltid borstas utomhus, huset dammsugas ordentligt m.m. Många allergiker undviker att ha hundarna i sovrummet också. Det gör inte jag, dock. Han har sin bädd bredvid min säng och jag har aldrig känt någonting. Och eftersom han fortfarande är en valp, kommer han nog stanna här ett bra tag till. Allt är ju väldigt individuellt. Ibland tål man inte päls och dess partiklar, ibland inte saliv, ibland reagerar man på valppäls, ibland på vuxenpäls och ibland (om man har en väldig tur) reagerar man egentligen på pollen som fastnat i pälsen. Orsakerna är många! I övrigt gäller det som alltid nämns. Det finns inga säkra raser, det är åter igen helt individuellt vad man tål, så man får helt enkelt testa sig fram. Läs på om raserna och se vilken/vilka som skulle kunna passa era liv, framtidsplaner, er aktivitetsnivå m.m. Försök därefter låna hem en passande ras, eller åk till en uppfödare! Men kom ihåg att hälsa på vuxna i första hand, fast givetvis helst både valp och vuxen, om det går. Lycka till!!!! Jag vet hur du har det! Men ni hittar nog en voff ska du se!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Cahira
0

Kolla in strävhåriga raser, långhåriga raser, krulliga raser, nakna raser och raser som kräver klippning. Jag vet inte vad du söker i en hund eller hur mycket tid du vill lägga ned på träning eller pälsvård. Skriv mer vad du söker i en hund så är det lättare att ge råd. 

Hör av dig om du vill ha hjälp. Har enormt många raser att tipsa på lager då jag kollat allergisnälla raser jag med under flera år. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ylvut
0

Det jag vill ha i en hund är en som man kan träna lydnad med. En som kommer vara min och min sambo bästa vän men som inte skulle ha problem ifall det skulle bli tillökning i familjen (man har ju ändå hund väldigt länge och barn kommer vi skaffa men kanske först inom 4-5 år). Samtidigt vill jag ha en hund som man bara kan sitta i soffan med och mysa. Min sambo vill ha en hund lik storpudel tror mest det är för att ha han växte upp med två. Därför försöker jag hitta fler raser att välja mellan, jag ser inget problem med storpudel men jag är inte säker på om det är just min ras.

Wenniz
0

Min pappa känner inte av de Curly Coated Retriever som vi har träffat i alla fall. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
luckysheltie
0

Bichon havanais, min kompis pappa är allergisk men funkar bra med den rasen!

Lycka till!😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Cahira
0

Curly som sagt ovan, portugisisk vattenhund, riesenschnauzer, bouvier des flandres för att nämna några. Är för trött för att tänka så lägger till om jag kommer på fler sen. :) Men bouvier och riesen är båda brukshundar. Laekenois tror jag blir lite för skarpt och vågar inte svara helt på hur de är med allergi. 

Airedale terrier ska vara bra för lydnad och är lagom storlek och "lagom hund" för när man ska ta hand om en bebis sedan med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
1

Det finns en drös med trådar om detta. Hoppas att ni hittar en passande hundras :)

Saffran0Spice
0

Italiensk vinthund fungerar för vissa allergiker, men inte alla. De ha minimalt med päls (nästan nakna) och fäller näst intill inget.
Så det är en ras man bör träffa och testa om man reagerar på, för som sagt den fungerar bra med vissa allergiker och inte alls med andra =)

Fridaaaa
1

Tänkte precis skriva om #8.
Och mycket diskussioner kring det.

Du får testa vilken ras du tål & inte tål, samt att du kanske bara till vissa individer inom rasen. Egentligen finns det inga "allergivänliga" hundraser utan beror på allergiken men däremot finns det raser som ev hundallergiker kan tåla bättre men inga garantier.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lillvilda
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pudel har ju aldrig tidigare varit min typ av hund men efter att jag skaffade en är jag såld. Det är en så tuff liten hund. Smidig och rolig. Nu har jag ju en dvärgpudel men jag gissar att storpudlar är trevliga också. Ska man inte ställa ut så kan man ju ha vilket utseende man vill på dom. Min är inte så "pudlig". Nu är ju en Pudel ingen garanti för att man kommer att tåla den men såklart är det smidigt med en hund som inte fäller.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Ylvut
0

Okej vi ska titta på lite olika raser tänkte vi och åka ut till uppfödare och se om min pojkvän tål dem. De är inte jag som är allergisk utan han. Vi ska gå igenom raserna vi fick tips på här nu och se om vi fastnar för någon

Fridaaaa
1

#12 Tänk också på att valpar kan vara mer allergiframkallande om man säger så än vuxna hundar. Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

slarvigt
0

Schapendoes stämmer också in på din beskrivning och många allergiker verkar också klara av dem bättre

lillvilda
1

labradoodle kanske skulle funka om den har mer pudelpäls.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

labradoodle
3

#11 - Jag kan bara hålla med, jag tycker pudeln är så underskattad. Även av mig en gång i tiden. Varför? Är det för utseendet? En del folks uppfattning att storpudel/kungspudel är aggressiva? För att de anses fjompiga? Ingen aning, det får vi ta i en annan tråd! Men det är så otroligt smarta hundar!

Min voff har mer pudelinslag, och han är en riktig smartis. När han var 8,5 vecka lärde han sig sitt och ligg under samma kväll. Sitt förstod han efter tre övningar, ligg lärde han sig inom några minuter efter det. High-five lärde han sig på tre minuter när han var runt 12 v. Han öppnar dörrar och han slår på vattenkranen utomhus själv när han är törstig. Bara som exempel på den hjärnan, haha!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

[Deshasix]
0

Pudel, malteser, bichon frisé, powderpuff, shih-tzu, lhasa apso.

[TooLoover]
1

Jag, min pappa och mina 2 brödrar är allergiska, men vi tåler gladeligen vår hund (dvärgschnazuer) :) älskar allt med rasen, riktigt snäll, trevlig och livlig hund, de kanske ser lite sura/barska ut men det är jätte glada, och gör det matte och husse vill, vissa dagar kanske man inte går så långa promenader, men de nöjer sig ändå, min kompis kh Chihuahua tålde jag också :) och mina kusiners hund Ludde, Blandning mellan chinese crested och öhm kommer inte ihåg hehe.. 😃 Lycka till! :) hoppas jag blir av med min allergi, annars tar jag en spruta :D klarar mig inte utan hundar!  och vill ha alltifrån aussie till schäfer (gillar stora hundar) fast att alla jag nämnt här är små, men älskar småttingar också 😍