Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 767 ggr
marathos
2

Walk For The Strays 2014

Vill dela detta evenemang som kommer att vara på många orter i Sverige. Det är start på alla orter på söndag 17/8 kl 12. Evenemanget är till för att skapa medvetenhet om hundarnas situation i Rumänien och andra länder.

From  1 januari 2015 kommer en ny lag om hundar. Många ägare kommer troligtvis inte att ha råd att ha kvar sina hundar. Risken är stor att hundarna dumpas o hamnar i kommunala shelters. Många riskerar att skadas elle dödas. Det kostar 20 kr per start och pengarna går till att hjälpa hundägare i Rumänien att ha möjlighet att ha kvar sina hundar.

I länken nedan finns alla orterna. Tryck på orten så kommer du vidare till FB-sidan för orten.

http://wfts.dogrescue.se/wfts-2014-orter.html

När hundar från andra länder omnämns så brukar det bli väldigt många negativa kommentarer om att adoptera hundarna till Sverige. Det känns onödigt att skriva de igen eftersom att jag tror att nästan alla här på forumet har läst det tidigare.

Det är alltid några som nämner att de kan tänka sig att stödja insatser i Rumänien för att hjälpa hundarna på plats och det här är ett ypperligt tillfälle.  De flesta föreningar hjälper många hundar på plats också, även om hundar adopteras till Sverige.

Saffran0Spice
1
TrasselTroll
0

Vad innebär den nya lagen?

marathos
2

Att alla hundar måste vara chippade, vaccinerade o registrerade. Det är ju verkligen jättebra, men för många ägare kommer det att vara mycket pengar o risken är att de inte kan ha kvar hundarna.

TrasselTroll
0
vallhund
2

Skulle inte falla mig att på något sätt stödja föreningar eller organisationer som skeppar hundar till Sverige. Det är jag knappast ensam om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

marathos
1

I det här fallet stödjer man hundar o hundägare i Rumänien.

vallhund
0

#6 i #0 skriver du:

Det är alltid några som nämner att de kan tänka sig att stödja insatser i Rumänien för att hjälpa hundarna på plats och det här är ett ypperligt tillfälle.  De flesta föreningar hjälper många hundar på plats också, **även om hundar adopteras till Sverige.
**

Vilket betyder att en del skeppas till Serige.

LindaBlue
1

Men måste du förstöra varenda tråd där folk vill hjälpa djur utanför Sverige? Har man inget trevligt att säga kan man väl lika gärna vara tyst?

VildaVittra
6

#8 Varför ska man vara tyst? Ska folk inte få veta vad det är dom verkligen stödjer?

Jag kommer inte vara tyst förrän galenskapen med att importera zoonoser upphör. Varför inte starta en förening som ägnar sig åt human avlivning istället? Situationen i Rumänien är ohållbar och alla hundarna kan inte leva i ett land som inte ens har råd att ta hand om sin egen befolkning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LindaBlue
2

Därför att ni har tagit upp det i otaliga trådar förr, den här tråden var menad för de som vill hjälpa.

vallhund
0

#8 Börjar likna påhopp att jag förstör varenda tråd om att hjälpa hundar utanför Sverige. Får man bara svara i trådar där man gullar o stryker medhårs?

#10 Så du menar att man inte får upplysa de som vill hjälpa vad det är dom hjälper?

Ixectrona
2

Yay, jag ska försöka komma dit här i Karlstad, och tar Hyena med mig om jag kan komma.

Ingen idé att ens försöka läsa tråden då folk här är så förblindade av hat till utländska hundar att de inte ens vill låta andra människor stödja hjälp till hundarna på plats.

LindaBlue
2

Nej, man behöver inte gulla och stryka medhårs, men man kan låta bli att förstöra när andra försöker hjälpa. Inlägg #5 var knappast konstruktivt, känns som om ingen får säga eller berätta något om utländska hundar här, utan att bli påhoppade.

[TeamGolden]
0

Med tanke på att det kommit rumänska hundar hit med den smittsamma tumörsjukdomen TVT så är jag inne på samma spår som Vallhund här, varför inte hjälpa hundarna genom att avliva humant istället?

vallhund
1

marathos
0

Detta handlar ju verkligen om att hjälpa människor ha kvar sina hundar i Rumänien, vilket borde vara det bästa.  Ni som klagar så mycket på att utländska vovvar adopteras, hjälp hundarna att kunna bo kvar i sina länder istället för att bara klaga. Skriv till EU, protestera på alla tänkbara sätt, skänk pengar till kastreringskampanjer o veterinärvård, hjälp hundägare o djurvänner att lösa situationen i Rumänien, åk ner o volontära, informera, dokumentera mm mm. Är det någon av er som gör något för att förbättra hundarnas situation i andra länder? Det är lätt att säga att det bara är att avliva hundarna punkt slut. Hundar avlivas på de mest horribla sätt vilket ingen borde tycka är ok, och situationen är mer komplicerad än så.

#12 Jättekul om du kan! Evenemanget finns också på fler orter om det finns någon ort på närmare håll!

vallhund
1

Vad får dig att tro att vi inte gör någonting?

marathos
0

Får den känslan när jag läser vad som skrivs många gånger. Är det någon som gör något så skriv gärna det.

vallhund
2

#18 Dina fördomar är knappast relevanta i sakfrågan.

marathos
0

Kanske inte det, men jag ställer en fråga, vill någon svara får de gärna göra det. Det kanske ändrar mina "fördomar" 🙂.

VildaVittra
3

#12 Hat? Är det någon som hatar någon/något är det väl dom som vill importera svåra sjukdomar för att sprida runt vilda djur samt svamp/bärplockare. 

Det är inte hat att erbjuda en förening pengar till avlivning, men det ville dom inte ta emot när jag sa att jag ville betala veterinären direkt, istället för att ge dom pengarna i handen. Vad kan man dra för slutsatser av det? Att de inte alls hade för avsikt att avliva för mina pengar tar jag det som.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus