Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 898 ggr
Karolina-H
0

Två förare till samma hund

Det är så att min sambo kör lydnad med våran hund och de ska ut och starta sin första tävling om några veckor. Jag har kört spår med samma hund och tycker det är grymt kul och skulle gärna vilja tävla i detta men hur funkar det för hundens skull var min tanke. Eftersom det är lydnad i båda grenarna och hur mycket man än försöker träna på samma sätt så är man ju olika och visar hunden olika signaler. Kan det bli förvirrande för hunden att tävla med olika förare i de olika grenarna eller är det jag som tänker för mycket?

Codeavalone.blogg.se

Michaela-N
2

Jag har svårt att tro att det ska bli ett problem 🙂Lycka till!

Inkanyezi
1

Om ni har varit tillsammans när ni tränar hunden, och den har lärt sig momenten med den andra personen närvarande, så är det inga problem att göra likadant vid tävling. Däremot kan det möjigen vara förvirrande om en person som hunden har som ledare är åskådare och inte har varit det förut vid inlärningen av momenten. Den andra personen måste vara passiv när momenten utförs. Om ni inte har jobbat med båda närvarande bör du kolla att det fungerar innan du tävlar.

russin
1

Hundar är inte dumma och lär sig de olika personernas sätt att ge kommandon på.

Praefatio
0

Hundar är ju extremt duktiga på att veta på vad som gäller med olika personer, både i träning/tävling och vanlig vardag. Vår hund har stenkoll på vad som gäller med olika personer i olika situationer - vilka signaler som betyder vad när matte resp. husse tränar, att man får tigga mat från "mormor" men inte hemma, att man får skvätta på promenaden med alla utom matte osv. osv. Kan inte tänka mig att er hund kommer ha några som helst problem med att träna och tävla med två förare :)

Karolina-H
0

Vad skönt att höra! Då kör vi på det upplägget :)

Codeavalone.blogg.se