Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 3571 ggr
doodlebreak
0

Torra partier i pälsen? *Bilder*

Min Labradoodle-valp är nu 4,5 månader gammal. Han har stora partier i pälsen som är väldigt torra och spretiga. Vissa torra strån är liksom väldigt "kraftiga". Vad jag kan minnas hade han sådana partier i pälsen redan från 8 veckors ålder. De sitter vid nacken och lite bakåt, samt bakre delen av ryggen. Hans svans är också väldigt torr men har inte lika spretiga strån som på ryggen i alla fall.  Mitt på ryggen är han däremot jättefin och mjuk, och likaså på resten av kroppen.

Han bet mycket i sin päls fram till ett par veckor sedan, också långt in mot huden. Huden ser inte torr ut eller så, men pälsen däremot har ju förstås blivit väldigt spretig där han biter.

Jag tänkte först om hans bitande var ett stressbeteende, och att pälsen blev spretig för att han bet i den. Men eftersom han är torr i nacken lär det knappast bero på bitandet, eftersom han inte kommer åt att bita sig själv där. Den dåliga pälsen måste liksom komma "inifrån". Däremot kanske det beror på inre stress, som han kämpat lite med? Men det känns ju inte som den mest sannolika anledningen direkt?

Blandraser kan ju bli lite hipp som happ i pälsen, men det är ju i så tydliga partier att man förstår att det beror på något annat. Och det har aldrig blivit så på deras tidigare kullar.

Jag frågade veterinären när vi ändå tog hans andra omgång vaccin, men hon kunde inte se att huden var irriterad eller så. Hon tyckte jag skulle schamponera med Hibiscrub, Det ska jag erkänna att jag inte provat. Jag drar mig generellt för att tvätta honom eftersom han är rädd för vatten, men väl när jag gör det så kör vi med K9 eller ett aloe vera-schampoo, samt Nootie balsamspray när han borstas. Det har absolut inte gjort pälsen värre.

Jag funderar på någon form av allergi? Kan t.ex. foderallergi yttra sig i pälsen utan att ge dålig avföring mån tro? För han är oftast bra i magen. Han är dock inte så stormförtjust i Royal Canin Junior som han fick hos uppfödaren och fortfarande hos mig, vilket jag förstår. Vem vill käka torrfoder liksom. Jag vill ha bättre kvalitet för pengarna, och vill gå över till färskfoder. Förhoppningsvis kan det även hjälpa hans päls.

Men vad kan det vara? Har ni något tips på vad jag kan göra?

Första bilden är på hans underbart mjuka huvud, andra på det fina partiet på ryggen (dessa bilder är före han klipptes, hehe). De andra två är på hans torra partier bak på ryggen.

tjoopa
1

Använder du något balsam när du duschar honom? För om du inte gör det skulle jag rekommendera att du testar det och kanske tillsätta laxolja till maten för att återfunna inifrån :)

doodlebreak
0

Balsam har jag inte använt under tvättarna, bara balsamspray efteråt, samt vid borstningarna (2-3ggr/v). Kanske värt att testa? :) Vi har just fått hem Standardts fiskolja. Jag hoppas den hjälper! Men det är ju så extrema partier att man gärna vill veta exakt varför det ser ut så här! Ett riktigt mysterium!

LeaBus
0

Kika även på standardts b-vitamin

doodlebreak
0

Jag har övervägt extra B-vitaminer, men tänkte först bara testa fiskoljan! :) Men om jag ändå ska köpa till B-vitaminer, så förstår jag inte riktigt skillnaden mellan att köra på Biotin som många rekommenderar, eller t.ex. Standardts B-vitamin. Men Biotin (B7) kanske främst är för klorna? Någon som kan förklara skillnaden?

tjoopa
0

#2 Då bör du kanske testa att använda balsam vid dusch :) Shampoo tar nämligen bort all olja ur pälsen och lämnar hårstråna öppna, om man sedan inte tillför balsam som återfuktar och stänger stråna kan man fort torka ut pälsen :)

JonnaCecilia
0

Kanske inte hjälper din hund alls, och du kan ju testa de andra tipsen först (så du vet VAD som hjälper och inte behöver fortsätta med x antal saker resten av livet ;)) men vi har alltid gett våra hundar ett rått ägg en gång i veckan. Ska vara bra bla för pälsen!

Catta-
0

Rekommenderar också balsam efter schampo tvätt! Har jag inte balsam i Lunas päls(pudel) efter schampo blir hon jättetorr och tovar lättare.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

doodlebreak
0

Jag ska börja med balsam! Har ni något förslag? Men jag måste bara klargöra alltså, att pälsen INTE blivit uttorkad efter tvättarna! Han var som sagt torr innan! Den övriga pälsen ser jättefrisk ut och har inte blivit torrare (utan snarare finare) efter schamponering. Så han verkar ju inte direkt tagit skada trots allt. Men jag har trots allt bara tvättat honom ett par gånger eftersom han är så rädd.

lillvilda
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om skinnet ser fint ut tänker jag att det kan bero på att din hund har 2 olika typer av päls i sig. Jag ser bara på min Pudel att där selen sitter kan han få en lite annan päls. Din hund har pudelns ulliga päls men även labradorens sträva päls. Din hund byter även lite päls nu kanske med tanke på åldern. Även på min Pudel kan man se lite strävare päls och den fina ulliga pälsen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

[Forest]
0

Köp ett bra balsam det underlättar även  mycket i pälsvården. Där är lite olika vad man tycker passar sin hund jag har kört med espree men beställt All Systems.  Är det så att han har blandpäls så är pälsen i regel olika som du beskriver. Men jag vill flika in även pudlar kan ha strävare päls som 9 visar, dom kan även ha jätte mjuk päls men ryggen brukar dom bli lite strävare på. 

#9 mycket bra bild på visa olika pälstyper i pudelnspäls 👍

Är det så att han börjar byta päls så kan du behöva bada honom oftare samt underlättar det att föna pälsen rak. Inne på Pudel.ifokus finns en del om pälsvårdsbiten vad som är bra vilka borstar mm om det skulle vara intressant.

labradoodle
0

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

labradoodle
0

Nu vet jag inte hur många gånger jag försökt ändra på mitt imponerande inlägg här ovanför. iFokus buggar! Men allt jag ville säga var att Standards fiskolja och Päls B-vita är "standardt" hemma hos mig (jättekul ordvits) och fungerar jättebra på min doodle som också har lite blandad päls. Och maten slinker ner fortare också Skämtar

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

russin
1

Att pälsen är väldigt grov på vissa ställen är kanske inte konstigt - allting beror ju på vad den ärvt genetiskt. Labradorpäls är oerhört mycket grövre än pudelpäls och jag har sett flera av denna blandning med svår och jobbig päls.

Mår hunden bättre när den är riktigt kortklippt ? Kan den nagga sig pga att det blir oerhört varmt och tätt i pälsen ?

doodlebreak
0

#13 - Jo jag vet det, som jag skrev i mitt inlägg så blir ju blandraser ibland hipp som happ. Men det här pälspartiet är/var inte friskt. Han är dessutom tredje generationen, och tikens totalt 20-25 valpar har alla blivit fantastiska i pälsen. Och det blir även han, förutom det här partiet. 

En dam i mitt område frågade till och med om han varit i kontakt med elden, för att det partiet "såg brännskadad ut" (?) 🤦‍♂️ Haha, tack för den. Jag tror inte bilderna visar så bra hur snustorr pälsen verkligen är! Jag kan ta bättre bilder?

Men till min stora glädje ser jag nu att de innersta millimeterna av pälsen är frisk! :) Så antagligen har han trots allt naggat sönder pälsen där.

Vi får se hur det blir med fiskoljan. Det knepigaste just nu är att fasa in de den… Jag ska börja med 1/4 av normal portion, det vill säga 0,5 tsk. Det ska i sin tur fördelas på de tre måltiderna. Haha, nä det gick inte, det fick delas upp på två.

Nu håller jag tummarna för att han blir jämnare, och att de nya produkterna hjälper till med det hela.