Kedjekoppel mot koppelbitande?
Nu har jag införskaffat ett kedjekoppel till lilleman för att försöka få bukt med koppelbitandet. (Detta är min sista utväg, jag har testat det mesta och kan skriva den långa versionen, men det känns onödigt.)
Han har blivit bättre, och det händer inte varje promenad, men nu behöver vi en extra knuff.
Jag har aldrig tidigare använt kedjekoppel, så jag är inte så haj på dem.
Jag testade det på honom i hallen imorse. Hans första reaktion var att smaka på kopplet och tugga på det i kanske 20 sek. Sedan tog jag av det. (Nu i efterhand funderar jag över om jag skulle gjort annorlunda än att bara glo dessa 20 sek, men jag ville ju se om han slutade av sig själv, haha… Fail?)
Är det normalt att de vill tugga så länge, eller kan jag redan bedöma kopplet som bortkastade pengar?
Jag har inte testat att gå med det ännu, eftersom jag fick hem fel typ, och därmed inte vill skada det ifall det ska skickas tillbaka…
Vad har ni för erfarenheter av kedjekoppel?
Hjälpte det er hunds koppelbitande?
Var köpte ni ert? (Hittar bara på internet, inte i butik?)
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Nu har jag inte använt kedjekoppel - men skadar det inte tänderna?
Iallafall, när min förra hund bet i kopplet så dränkte vi in det i citron, han slutade efter tre användningar att bita i kopplet XD
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 - Ja det undrar jag med? Och fastnar inte tänderna?
Nu när han byter tänder så smakar ju läder extra gott som är lite al dente… 😛 Men tyvärr var det även gott med koppel indränkt i ättika…
Älskade Charlie 🌺
Ibland tuggar min 14-månaders unghund på kopplet. Då tar jag fram min lilla flaska med vatten och visar den för henne. Hon vet av erfarenhet att om hon fortsätter kommer det en dusch med vatten i ansiktet och det är obehagligt, och då släpper hon kopplet.
Jo, jag har använt kedjekoppel också - till min förra hund som hade samma beteende. Det funkade. Men när hon var gammal och vi tog henne på munsanering för att få bort tandsten så upptäcktes det att två molarer, en på vardera sida underkäken, var av. De trodde att hon tuggat på nåt som fått dem att gå av. Och då ligger det ju nära till hands att misstänka kedjekopplet. Vem vet hur länge hon gått med avbrutna tänder? Så kedjekoppel ska man nog inte ha förrän som absolut sista halmstrå.
#3 - Fy! Det måste gått väldigt fort i så fall, eftersom du ändå menar att kedjekopplet fungerade så hon slutade bita? Det är ju verkligen trista scenarion… Nu har han bara bytt framtänderna än så länge, resten kommer. Men tusan alltså… Det är så svårt att hitta en lösning!
Ja, jag har en liten vattenpistol faktiskt, men det var ju bara jätteroligt att få en dusch i ansiktet?! Haha, ja han är helt otrolig!
Älskade Charlie 🌺
Om hunden tycker det är obehagligt att bita i kedjan kan det säkert funka att få den att sluta bita i kopplet så. Men det beror nog mycket på varför hunden biter i kopplet. Biter/sliter den i kopplet för att busa tror jag inte den slutar bara för att det blir en kedja istället. Då tror jag som många andra redan skrivit att risk för skada är stor.
Mvh Linn
#5 - I hallen bet den antagligen för att det var irriterande och något nytt. Ute på promenad är det för att han är: uttråkad, jätteglad, vill få igång mig, får överslag, blir uppspelt efter möte, när jag står still, när jag måste svara i telefonen, m.m. Mycket bus alltså!
Han går dock mycket i långlina. När jag kortar ner linan till kanske 1,5m så biter han aldrig. Så när han får varierad längd och får nosa mycket själv, verkar han nöjd.
Han ogillar väl att gå för kort kopplad helt enkelt.
Älskade Charlie 🌺