Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 990 ggr
Lord Vulcan
1

Halsband el sele

Vilket är att föredra, halsband el sele på en 8 v schäfervalp?

Fridaaaa
4

Sele. Föredrar sele även på vuxna hundar. Skonsammare för dem än halsband om de drar bland annat (vilket ju är vanligt med valpar). Likaså om de får t.ex tokryck i kopplet eller så :)

Hade softsele på vår och nu har jag hurrtas y-sele. Men bra att köpa en reglerbar eftersom de växer snabbt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CissiD
0

Ja föredrar halsband men har fått byta till en sele på min valp eftersom han får ryck ibland och bra springer allt va han kan framåt så han gör en kullerbytta tillbaka när kopplet tar slut. Men när han är koppeltränad och slutat med sina ryck så ska ja gå över till halsband igen.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Fridaaaa
1

#2 Varför inte sele hela tiden? Bara en undran 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lord Vulcan
1

Jag har också alltid föredragit halsband, varför vet jag inte riktigt. Bättre koll kanske?

CissiD
0

#3 Ja tycker selen är jätte bra om man vill att hunden ska dra eller vid spårning men i övrig tycker jag att det framkallar mer drag. Men det är en personlig åsikt. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

kigon
2

Sele, speciellt på en valp som förmodligen kommer dra innan hen är koppeltränad… Hade jag skaffat valp nu hade jag kört sele + mycket kontakt träning under promenaderna. Har kört halsband på vår länge men ogillar trycket som kommer på halsen & obehaget det skapar, hade varit ok om kopplet aldrig spändes dock…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Catta-
1

Jag hade valt sele eftersom det fördelar trycket bättre över kroppen om valpen drar. Fast jag hade bara halsband på min valp. Hon var lös nästan hela tiden och blev naturligt följsam och drog nästan aldrig i kopplet.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lord Vulcan
1

#7 Jag inte heller haft koppel på mina tidigare hundar (gått lösa). Senaste jack russeln hade koppel först när han va 9 år. Därav denna okunskap om selar.

Catta-
1

#8 Förstår inte riktigt vad du menar, skrev jag något tokigt om selar?

oh-la
1

jag började med halsband på valpen men bytte nu till sele. tycker hon går bättre med det. sedan känns det verkligen mer skonsamt mot hennes kropp, och eftersom öglan sitter längre bak trycker jag att jag mer sällan behöver fram och lyfta på tassarna eftersom kopplet hamnat mellan dem. lättare att ha spårlina i skogen i den också, eftersom jag inte vill ha henne helt lös. jag kommer nog aldrig köpa annat efter det tror jag.

Lord Vulcan
1

#9 inte alls. Förklarade bara varför jag inte har koll på selandvändning.

Catta-
0

#11 Ah, okej!

[Tuulikki]
0

Min hund drar inte det minsta och ogillar selen så jag känner att halsband är smidigast på honom. Tänker dock köpa en ny sele som han förhoppningsvis gillar bättre. Känner att det är skonsammare.

På "extrahunden" föredrar jag sele då hon drar en del. Växlar lite mellan halsband och sele då jag inte alltid hittar selen hemma hos pojkvännen :P

JoannaLi
0

Föredrar alltid selar, men tyvärr har vi just nu inga i bra storlek, så vi kör på halsband :/ Eftersom att vi har jakthundar som ibland får tokryck och verkligen måste jaga den där råttan/fågeln/sorken i diket, och kan slita hur mycket som helst för att komma dit (trots koppelträning och skvallerträning) så känns det inte jättebra att ha halsband.

lillvilda
1

Jag föredrar sele. Både på lillhunden och de stora. Mellan hunden vi har kryper ur alla halsband så hon måste ha sele. Lillhunden har jag sele på för det känns fel att promenera hans lilla hals i ett halsband. Stora hunden varierar mellan sele och halsband. På en valp hade jag absolut haft sele. Lätt hänt att dom rycker till eller till vintern att man själv halkar och råkar rycka till i halsen på valpen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

JohannaHund
1

brukar alltid ha sele då min hund lyckas få loss halsband som vi prövat. 😂tycker också att sele är skonsammare för att dom inte sitter så hårt runt halsen (måste alltid sätta halsbanden hårt för att han, som jag sa, lyckas komma sig ur dom). själv använder jag en y-sele, då jag vill att hunden ska kunna röra sig "friare":) annars tycker jag att det bästa är om man lär hunden att gå bredvid, istället för att ha några remmar alls. men det är ju inte alla som kan/vill ha sina hundar gående-lösa vid sidan såklart..

The Animallovers!!!
0

sele klart

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
0

sele klart

Du kallar det djur, vi kallar det livet!