Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2246 ggr
Paxxa
0

Vill inte rasta sig i stan

Hej!

Jag har en 8 månaders blandras här hemma som kom i torsdags. Innan han kom till mig har han bott i hundgård 2 månader cirka, och innan dess vet jag inte. 

Vi bor väldigt centralt och det är han inte van vid, så att han inte vill rasta sig ute på gården förstår jag då det är rätt mycket liv här. Men vi har också flera parker med skog i närheten som vi går till, men han vill inte rasta sig där heller! I skogen i parkerna kommer vi undan all liv o rörelse. Känns som vi har testat allt. Kopplad och lös, på stig och mitt i terrängen, att stå stilla och promenera. Men han vägrar, även om vi är ute i flera timmar. Han kan hålla sig hur länge som helst..

MEN, vi har kommit på ett sätt att få honom att rasta sig. Om vi tar bilen till närmsta stora skog, eller ut på landet, så rastar han sig direkt! Så någonting är det ju med stan, men det är ändå konstigt att han inte vill rasta sig i parkerna.. Det är lika lugnt där som i den stora skogen eller på landet. 

Vi berömmer jättemycket när han kissar eller bajsar, samt att vi börjat sätta kommando på ''kissa!'' eller ''bajsa!'' så att han kanske förknippar orden med handlingen så vi kan börja ge kommando i parken också.

Han är helt rumsren. Längsta tiden han har hållit sig är från ca 17.00 tills ca 13.00 dagen efter. Under dom timmarna har vi försökt få honom att rasta sig i parkerna, utan resultat. Jag tänkte om man inte åker iväg så kanske han måste sätta sig i parken.. Men sen klarade jag inte av att vänta ut honom mer. Man ser hur nödig han är, flåsar, springer runt och piper. Får ju ont i hjärtat :( Sen vet jag inte om han hellre rastar sig inne än ute i parkerna? Vore ju synd om han satte sig inne och kanske lär sig det nu när han redan är rumsren..

Så nu är läget så att vi måste åka iväg en bit med bilen varje gång vi ska rasta honom. Det är ganska ohållbart.. Har ni några tips? Ska jag vänta ut honom ännu mer och inte släppa efter?

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Rafflan
0

På vilket sätt vill han inte rasta sig? vägrar han både kissa och bajsa?

Paxxa
0

#1 Ja, han vägrar att kissa och bajsa.

Rafflan
0

Låter jätte konstigt, kanske luktar för mycket av andra hundar i parken och det som stör honom? eller om det är det att ni går längre/han får vara mer lös i skogen?

Hanhundar brukar ju verkligen inte ha några problem att kissa :/

Paxxa
0

När vi går på landet (där han rastar sig) så gör vi det precis utanför en stor kennel, så tror inte det har med hundlukt att göra. I skogen rastar han sig efter ca 5-10 min.. Och han är kopplad då. I parken rastar han sig inte ens efter 90 min, och då har vi testat både kopplat och okopplat. 

Han är iofs kastrerad. Men ändå.

vallhund
0

Ge det lite tid, Han är på en ny plats med massa främmande lukter, speciellt lukten av andra hundar. Han vill nog inte "avslöja sig" genom att kissa/bajsa så andra hundar lägger märke till honom.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

VildaVittra
0

Kisseriet lär lösa sig när han blir könsmogen och tikarna löper. 

Min gammeltik var också fjantig om hur rastningsplatsen skulle se ut, det skulle antingen vara högt gräs eller en lövhög för att kissa och sly för att bajsa, så försök se exakt vad han är ute efter och leta reda på platser som ser ut just så och gå dit när det är mörkt (det är i regel tystare vid den tiden på dygnet).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Paxxa
0

#5 Fast han rastar sig ju utan problem utanför kenneln? 

#6 Ja, jag har försökt notera vad det är för platser han väljer att sätta sig på. På landet är det en äng, men en gång också i ett dike. I skogen är han inte så noga, där sätter han sig vart som helst.. Hm :/

Självklart får det ta den tid det tar, just nu åker vi till skogen några gånger om dagen för att han ska kissa o bajsa, men vi går också ut här i närheten. Är det ett bra sätt? Eller ska vi bara åka till skogen, eller bara gå här i närheten?

[Tilleli]1
0

Jag skulle minska ner resorna till skogen, kanske inte avbryta allt direkt, men så han får vänja sig vid det stället han är på mest i lagom takt. Sen kanske ha en dag där ni åker dit som "belöning"?