Illaluktande öron
Min lilla leontik är nu fyra månader och luktar hemskt i öronen. Hon är så ren hon kan bli (synligt i alla fall) och har inte mycket hårväxt i. Nån som vet varför? Vad kan man göra åt det? Ingen av mina två andra, äldre, luktar någonting…!?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

???
/Therese.
Är ni helt säkra på att hon är ren ända ner till trumhinnan?

Så vitt jag vet. Har varit i å pillat med tops, och det är relativt rent, ja.
/Therese.
Ok helst ska man egentligen inte vara och pilla med tops själv men då borde det ju vara rent.. fast det är ju inte helt säkert ändå eftersom örongången är böjd innan trumhinnan. Kanske hade kunnat vara en bra idé att åka till veterinären iaf så dom får kika ner i örat ordentligt :)
ja, till veterinären och kolla, pilla inte för mycket. luktar det illa , så är det nog en infektion eller nåt annat fel.

Ok, tack för svar.
/Therese.

Har du prövat med VetriDerm Ear Cleaner ?
Jag har alltid en sådan hemma, men kontakt veten, för rådgivning. =)
För rengöring av öron på hund och katt.
Löser vax och smuts.
Förpackning: 100 ml
Pris: 89:-

Ett annat bra preparat är Epi-Otic som oftast går att köpa hos vetten. Man fyller örongångarna med det, masserar i 60sek och sen låter man hunden skaka ut det och torkar torrt med bomull :)

Hink, mjuk svamp el trasa, ljummet vatten och försök skölja så mycket det går. Finns receptbelagda droppar hos vetrinären som är jättebra (glömt namnet just nu). Brukar bli värre vid hårlossning vår och höst. När du sköljt se till att torka ur så mycket det går. Lycka till! Epi-Otic är jättebra, som nämdes ovan!
Epi-Otic (som sagt) är mycket effektivt.
Men går det inte bort så är det veterinären som väntar. Det ska inte lukta illa i hundens öra. Kan vara en infektion.

Kan meddela att Epi-Otic är dyrt jämfört med VetriDerm Ear Cleaner, som är minst lika bra om inte bättre, åtminstone enligt min vetrinär. Jämför själv :-)
Lite info:
Öronrengöringsmedel till hund och katt vid tillfällig klåda och irritation i hörselgången. Är utformad med milda, rengörande ämnen samt innehåller desinficerande och klådlindrande ämnen. Är ett komplement i behandling av otiter (öroninflammation) samt som förebyggande behandling hos djur med återkommande otiter. Produkten kan även användas vid vanlig, enkel rengöring av öron, då den verkar lösande på vax och smuts i hörselgången. pH 2,2
Pris:
Epi-Otic öronrengöring

125 ml

124,00

Enligt min veterinär ska man aldrig använda topz, ta hellre en bomulls rondell fuktad med lite barnolja eller öronrengöring och stick ner fingret så långt ner du kan komma och gör rent…du kan inte göra illa trumhinnan för den går som sagt innåt. När hunden har öroninflammation så får man droppar och då gör man först rent som jag skrev ovan och sedan har man i dropparna =)
Vi (alltså vi på vet.stationen i Kiruna) sålde iaf epi-otic för 100:- och använde det själv.. tog inte ens hem VetriDerm.. men det funkar säkert lika bra :)

Veterinären jag jobbat hos hade hemma både epiotic och vetriderm men hon sa att vetridermen var lite mildare och därför inte riktigt lika effektiv.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nu vet jag: Surolan-Vet heter de receptbelagda dropparna. Min schabrador har tyyypiska lab-öron så det har jag alltid hemma. Behövs bara en behandling då och då enl receptet och alltid efter rengöring så blir det bra igen. Tror det är dags för en städning av öron idag t ex! Vilket inte är så poppis…
hej jag tror hon kan ha antingen öroninflammation eller vax men ring vetrinären om du är osäker