Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 6024 ggr
Hildgrim
1

Urhundar = svåra hundar?

För ett tag sedan var jag ute och promenerade på ett stort öppet hundfält med min vovve. Där möter jag den vackraste hunden jag någonsin sett, nämligen en grå thai ridgeback dog. Pratade lite med ägaren (vi tillhör samma rasklubb) och blir allmänt förtjust i hunden. Det är en urhund från thailand. 

Har nu blivit nyfiken på rasen och sökt information om den. Läser jag rasstandard och informationen från olika kennlar så verkar det vara en väldigt trevlig hund. Inte en ras för vem som helst, det är ingen golden direkt, men den verkar inte alltför komplicerad. Jag känner igen väldigt mycket av beskrivningen från min mexikanska nakenhund.

Men går jag sedan in och läser det folk skrivit om den på svenska hundforum så verkar den förjävlig. Vissa påstår att den är så pass komplicerad att fd kennlar anser att den inte borde få finnas i Sverige. Att den lätt blir aggressiv mot både hundar och människor, att det är en väldigt speciell hund som kräver mycket av sin ägare osv. Hjälp tänker jag…

Men sen kom jag och tänka på när jag seriöst började intressera mig för den mexikanska nakenhunden som också är en urhund, och fick höra nästan samma grejer. Vissa avrådde mig och påstod att en urhund verkligen inte samma sak som en vanlig hund. Dom är krävande, blir lätt aggressiva osv. Men nu har jag alltså en mexikansk nakenhund och har träffat många i varierande storlekar och känner inte alls igen all denna negativ information. Dom är reserverade och vaktiga men det går ju att jobba med. Dessutom känns inte det som fruktansvärt komplicerade egenskaper? Jag tycker den mexikanska nakenhunden är en väldigt trevlig hundras. :)

Så nu sitter jag och funderar på om thai ridgeback inte är lika svår som vissa påstår? Ibland känns det som att folk som aldrig haft raserna har väldigt mycket starka åsikter. Samt att vissa som har raserna försöker göra sig märkvärdiga genom att överdriva.

Vad tror du? Är urhundar mycket svårare än vanliga hundar och varför? Ni som har urhundar oavsett ras (basenji, shiba osv) vad har du för erfarenhet av detta? Vad fick du för respons när du skulle skaffa din första urhund? 

Sugar Mist
5

Man ska ta sakr folk skriver på forum med en nypa salt

-

kigon
3

Jo då, folk på forum älskar att säga xxx är en HELT omöjlig ras om du inte är expert/motionerar 40 timmar om dygnet/vill ha en vildhund/osv om raser de kanske har träffat ett dåligt exemplar av eller inte har träffat alls…

Har också fått ett sådant intryck av folk om raser jag har intresserat mig av, medan uppfödare/ägare har en helt annan uppfattning om hur rasen är än folket med alla fördomar 😮

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Kalli
1

Har en i min närhet, kan inte tala för rasen utan bara den individen. Hon omplacerades eftersom hon inte kom överens med förra ägarens hanhund och hon kommer generellt inte bra överens med andra hundar. Hon högg ex. min tik över ryggen när hon försökte komma undan. Ägaren vågade inte avbryta eftersom hunden har bitit henne också. Min uppfattning är att det är en hund med mycket integritet som inte "tar skit".

VildaVittra
12

#1 Bara en nypa?

File:Salinas grandes-pala oxidada.jpg

Herregud, jag skulle ju varit död flera gånger om enligt "experter"då jag tog in en kamphundsmix av okänd härkomst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
0

Visst kan man ta lite med en nypa salt många gånger. jag har aldrig träffat denna ras o kan inte säga hur den är. Men nyfiken fråga finns ;) Används rasen till jakt och vakthund i Thailand? Och om det är så varför klassas den som sällskapshund här?

Mischa
1

Tror som #3 att de raser som inte följer "normen" för hur en hund anses vara funtad anses vara svåra. Sedan kan okunskap och respektlöshet för rasbundna drag och egenskaper hos hundägaren bidra.

≧◔◡◔≦

nlinds
1

Har aldrig ägt en "urhund" förut, men kände att jag måste kommentera. GUD VAD FIN HUND ! Riktigt snygg !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cahira
0

Folk som har vanliga hundar brukar ha svart att forsta och koppla med urhundar, men eftersom du ar van vid urhundsbeteende sa tror jag en thai skulle passa dig toppen! Du vet redan hur de fungerar och hur man jobbar med dom, hur man motiverar en sjalvstandig hund och slipper da leva med ett stort missforstand. Urhundar ar inte for alla, men urhundar ar ratt for dig, det ar jag saker pa. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

herdehund
0

Om man skulle lyssna å¨allas åsikter om hundraser skulle det nog inte finnas en hund som var bra. Vi har alla olika åsikter om hundraser det är bara du somvet vad som är rätt för dig.

Fialialej
1

Rätt hund i rätt hem tror jag är vad det handlar om.

"På natten är alla katter svarta"

Hildgrim
1

#2 Vad är det för ras du har? #5 Urhundar är väldig gamla, primitiva raser som är ursprungliga i sitt beteende. Detta innebär bland annat att dom är väldigt familjekära och lojala mot sin flock samtidig som dom har mycket vakt i sig. Så det ligger i deras natur att skydda både flock och hem. :) Därför passar dom bra som vakthundar i hemmet. Min xolo larmar för allt nytt eller konstigt. När jag flyttade så sa hon till så fort grannarna lät men hon lärde sig snart vilka ljud som var normala och slutade reagera på dem. Däremot så tror jag inte urhundar är speciellt bra som vakthundar ute på företag. Jag har svårt att se dem som "riktiga" vakthundar utan det stämmer bra att dom huvudsakligen är sällskapshundar. Jakt är jag inte alls insatt i men antar att det är samma sak där, att urhundarna är så ursprungliga så att dom går bra att använda för jakt. Generellt så upplever jag urhundarna som allroundhundar som kan användas till lite allt möjligt, dom är ju inte avlade åt någon speciell riktning. #6 Så kan det säkert vara. Men det är ju så otroligt stor variation vad gäller mentaliteten mellan olika raser. Så vad anses normalt/lätt? :) #7 Visst är den snygg? :) #8 Tack du. :) Jag har dock inga planer på att skaffa en thai, dom är för stora och för håriga för min smak. Jag är bara nyfiken på rasen. #9 Det stämmer nog. :)

kigon
0

#11 Jag har varit väldigt intresserad av Alaskan Malamute & Dalmatiner i flertal år och läst på väldigt mycket, pratat med uppfödare & träffat uppfödare/deras hundar mm… Har även en vän som äger dalmatiner.
Det är båda raser som har väldigt mycket fördomar mot sig, även här på HiF, av folk som i princip aldrig träffat dem eller mött 1 dåligt exemplar, har även diskuterat mycket om fördomar med några uppfödare när jag varit på utställning då uppfödarna sa att även på den tiden de började med AM så var det extrema fördomar om vilka monster de var oavsett om deras fysiska behov var uppfyllt eller ej, medans folk i föreningen inte delade samma uppfattning alls som de som ej ägt dem 😮 Det är bra att folk vet att t.ex. AM är en väldigt krävande bruksras, men gränsen går när det plötsligt är en väldigt krävande bruksras ingen i hela världen bör ha då de är totalt omöjliga att få funktionera i samhället 🤔

Jag kan också säga att t.ex. Jack russell terrier är en extremt sjuklig ras, som biter och är understimulerad även med väldigt mycket motion och fungerar jätte dåligt med alla andra hundar, där man måste vara smått rik att äga en bara för veterinärkostnaderna i sig! bara för jag har sett 1 exemplar av detta så jo viiisst definierar det hela rasen 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Wellcraft
1

Nej urhundar är inte svåra, men det gäller att förstå sig på dem & vara påläst.
Min dagmattehund, en pinscher är väldigt "urig" av sig, skarp som få, reserverad, jaktinstinkt som tusan, vaktig, självständig - dessa drag tycker jag beskriver en urhund någorlunda bra, även om punkterna kan variera från ras till ras.
Men en urhund har nästan alltid skärpan, vakt & självständigheten, alltså RIKTIG självständighet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mischa
2

#11 Vad som anses lätt och normalt är ju subjektivt beroende på vem du frågar. Men om vi skall generalisera grovt så har nog många människor en ganska "disneyfierad"eller romantisk bild av vad en normal hund är eller bör vara, den skall såklart vara öppen och älskvärd mot alla oavsettom det är två- eller fyrbenta , vara lydig och lyhörd och fungera i alla situationer . Hundar som inte passar in i detta är ju inte nödvändigtvis svåra, men bristen av förståelse för det kan bidra till att hunden upplevs som mindre lätt. Eller är jag helt fel ute i mina tankar?

≧◔◡◔≦

Smilla177
0

Det är samma sak med en jackrussel det är en underbar liten hund men man måste förstå sig på denna ras. Man kan inte generellt säga att en ras är på ett sätt man måste ha förståelse för hur den har haft det under sin uppväxt .m.m en hund som blivit slagen av människor blir ofta osäker på människor en hund som har dåliga minnes bilder av andra hundar blir oftast svår med andra hundar. Första året av en hunds liv är viktigt att det inte händer olika trauma som får den att få dåliga minnes bilder. Men även fast den har haft det svårt får man jobba med deras dåliga beteende och inte glömma bort att dom är hundar. Har själv en underbar liten jackrussel, men var inte det när jag köpte henne när hon var 1år, men med mycket tålamod, träning så är hon hur go som helst. Men hon kom från ett hem där hon inte fått det som hon behövde. Sen tycker jag att vi människor måste ha en förståelse för att hundar är en hund och respektera att de inte alltid vill tex bli klappade av alla. Min tik hon accepterade vår nya hund med en gång. Men tycker inte om stora svarta hundar för hon blev attackerad av en sån hund. Men så är det ju med andra raser också om dom har dåliga minnesbilder av visa hundar.