Jogga med stor hund?
Jag har börjat löpträna och min 18 månaders(boxer/rottis) tycker det är väldigt roligt att hänga med. Det är också trevligt för mig när han är med… MEN, detta är en riktig bamsevovve, stor som en Sankt Bernard. 80 cm och 45 kg, så han är dock väldigt smal.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill verkligen ha med honom och han vill med, men jag är så otroligt orolig för förslitningsskador med tanke på hans storlek. Snälla ge mig råd och synpunkter?
Håll hunden i lagom hull, dvs 0 övervikt och jogga inte varje dag med honom så bör det inte vara några problem att jogga nån gång i veckan iallafall ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
När både jag och min hund var *host host* lite yngre då vägde han 60 kilo utan någon övervikt och var 4 år. Vi sprang, cyklade och hade väldigt kul tillsammans så du ska inte vara orolig alls. Precis som föregående talare så träna inte varje dag för det ska man ju inte göra. Man lär känna sin hund väl och vet när han vill träna och när han inte har lust ;) Min hund är 11 år idag och mår som en gammal gubbe ska göra. Han är en blandis mellan en Tysk Rothweiler och Flat Coated Retriever.
Min ena hund på 73 cm och väger ca 43 kg springer jag med. Han är i bra hull och vi är väldigt aktiva. Att oroa sig för ditten och datten gynnar inte din hund, utan se till att hålla honom välmusklad och i bra vikt; och spring på. Visst kan tyngre hundar få förslitningsskador med tiden, men de ska väl ändå få vara hund? Motionera sunt!!!
Men om du inte röntgat honom så gör det, då vet du iaf ledstatusen.
Ta det bara lugnt i början så att han får en chans att bygga upp musklerna. Så börja med lite mindre och lugna rundor och öka sedan.
Gå mycket i skogen så han får hoppa över stock och sten så år han också träning :)
Så kommer ni få många och långa löprundor framöver :)
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se