Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1842 ggr
Saffran0Spice
0

Vad hade ni gjort?

När jag var ute på promenad nyss så mötte jag och min hund en äldre dam som satt med en liten blandras på en bänk mitt på torget - inte mycket att reagera på eller hur?

Det gjorde inte jag heller, förrens jag såg att hon satt och matade hunden med Marabou choklad!
Helst ville jag fram och slå den ur näven på henne då det är farligt för hunden, men jag tänkte också att hon kanske inte är medveten om det.

Så jag gick fram och frågade (så vänligt och artigt jag kunde) om hon var medveten om hur farligt de var för hunden att äta choklad.
Hon tittade på mig och sa bara barskt att ''Nej, hon gillar det, så sköt du ditt''.

Jag ville ju inte att det skulle bli otrevligt eller så, så jag och min hund gick.
Nu vet jag inte om hon var medveten om det eller om hon helt enkelt inte brydde sig om att det var farligt för att hunden gillar det - men vad gör man i ett sådant fall?

Jag skulle troligen inte kunna peka ut henne igen, och för att anmäla så hade jag nog behövt åtminstone ett namn eller en adress. =/

Saffran0Spice
0

Kan tillägga att jag inte hade mobilen med mig - så kunde inte ringa direkt.

CissiD
0

Tycker att du gjorde rätt som gick fram och sa till! Det är synd om den stackars hunden som har en så okunnig ägare. Men tror inte att en anmälan hade hjälpt så mycket. Jag kan ha fel men tror inte att det skulle räknas som djurplågeri. Men om någon annan vet om det enligt lagen är olagligt att ge sin hund choklad så hoppas ja de skriver här. 

Jätte bra att du gick fram och försökte upplysa henne om att hon gav farlig mat till hennes hund! Hoppas hon tar sitt förnuft till fånga!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

deeman
1

Det kan innebära livsfara för hunden.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

[Wraith]
2

Var det ljus choklad så krävs den en hel del för att hunden ska bli sjuk. Betydligt värre med mörk choklad, då behövs inte mycket.

Men det gör ju inte saken mer rätt om man sitter och matar hunden flera bitar. Något bit tror jag varken skadar eller gynnar om det sker sällan.

Jag hade sagt till henne "Din hund gillar choklad, så jag hoppas du gillar att se din hund bli sjuk och fet!"

Man kan ju alltid hoppas att även om hon reagerade så negativt så fick hon en tankeställare iaf.

Majken!
2

Jag hade inte gjort någonting alls. Känner jag mig själv rätt hade jag inte ens noterat att hon hade matat sin hund med choklad, då jag tycker att andra hundar och hundägare i regel är helt ointressanta.

Mischa
3

Du har gjort allt du kunnat. Vill hon riskera att förgifta sin hund så är det upp till henne.

≧◔◡◔≦

-Aida-
0

Troligen hade inte jag gjort något alls, min syster matar hennes hund med lite choklad och godis, så jag hade nog tyckt de va helt normalt att se den tanten mata sin hund med choklad.😂
Däremot gick min gräns när en kvinna kom ut ur konsum och matade sina hundar med strut glassar.

Turast
0

Jag hade nog  gått ifrån.. tenderar att bli otrevlig när folk ger hundar saker som är helt onödiga och onyttiga så oftast säger jag inget alls :P

tyckte det var bra att du informerade henne på ett trevligt sätt :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
5

#8 Pah, ger min jycke frolic, totalt onyttigt och onödigt men han gillar det och det är smidigt belöningsgottis!

-

Turast
0

#9 det var bara min åsikt. Jag kan ha frolic som nödgodis (fall jag inte hunnit torka eget eller är bortrest och inget bättre finns till hands) men jag hatar att behöva göra det. tacka vet jag torkat hjärta och kött <3

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Moag
5

#7 Men glassar är väl ändå inte värre än choklad och godis?

[MikaelaR]
0

Jag tycker choklad är värre än glass eftersom kakao är giftigt för hundar och dessutom innehåller det ju också socker vilket kan göra dem feta… så det är lixom dubbelt upp 😐

Saffran0Spice
0

#12 Socker kan även göra dem blinda ☝️
iallafall om man ger det rent, typ sockerbitar.
(berättade min lokala veterinär)

Sugar Mist
1

#10 Egentligen är allt utöver den vanliga kosten onödigt 😇 Nåja, torkat kött är väl bäst men det går åt alldeles för fort för min smak, kokar det isf hellre, skonsammare och oftast mer attraktivt för hunden :)

-

[tk1971]
0

Vart/till vem hade du tänkt anmäla henne?

Saffran0Spice
0

#15 ja hade det varit misshandel hade man väl ringt polisen eller länsstyrelsen?
Nu hade jag antagligen inte ringt heller även om mob varit med då jag inte vet om hon medvetet höll på att skada hunden.

Om inte annat hade man kunnat ringa närmaste veterinär och bett om råd ifall hunden fått i sig mycket.

[tk1971]
0

#16: Jag tror inte polisen åker ut på ett sånt ärende. När du fått tag i nån på LST hade chokladen varit uppäten för länge sen. Så det hade nog inte gett nån effekt alls

Karmatarerskanise
5

7 Glass är inte giftigt, choklad med kakao är. Ändå hade du reagerat över glass meninte det som ffaktiskt är giftigt? 🤔

[Daniela1983]
0

Hade jag gått förbi hade jag troligtvis inte gjort nåt, utan låtit dem sköta sitt.