Jakthund till sällskap?
Hej!
Tänkte bara fråga om det går att ha en jakthund som sällskapshund, alltså inte jaga, men det blir spår /sök i skog mm mycket aktivering vad kan man göra för aktivering med jakthunden? tex agility.
Nja, är man ute efter en hund för spår/sök och agility bör man inte välja en jakthund utan en hund lämpar sig bättre. Skall man inte jaga finns det ingen anledning att skaffa en jakthund. En riktig jakthund behöver få göra det den är ämnad för. Handlar det om en omplacering kan det ju dock fungera om det är en som inte passade för jakt.
Ja om du är villig att lägga ner massor med tid och energi, men det smartaste är att köpa en omplacering som inte lämpade sig för jakt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack för era svar ;) ville vara säker på detta för vill ju inte att hunden ska må dåligt.
En dalmatiner är väll ingen ''jakthund'`?
#4 En dalmatiner är en hund som är avlad för att springa bredvid hästvagnar samt vakta dem så nej en Dalmatiner är inte en jakthund.
Jag tycker att skaffar man sig en jakthund så ska man jaga med den annars finns det bättre raser lämpade för vad man nu vill syssla med
#5 Ska inte skaffa då jag tycker syn om dom. Men tack för ditt svar nu vet jag att det är fel ras för mig ;)
De finns ju jaktraser som inte är så extrema i sitt jaktintresse, men skulle inte skaffa en valp av jaktras om jag inte haft intresset, träffat jakthundar som sålts till sällskap och de hundar som haft intresset för jakt utan att få göra det har inte varit några lyckliga hundar.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
# TS Om du är intresserad av spår/sök köp en hund som är lämpad för det och inte en ren jakthund. Det är mitt tips!
Vilken sorts jakthund är det du tänker på? Älgjakt? Trädskällare? Harhund? Grythund?
Jag tycker att det lite beror på ras och individ. Jag har haft en gammal pensionerad jakttax som nöjde sig finfint med sina tre sista år i livet i lägenhet. Däremot har min styvfaster en beagle efter jaktmeriterade föräldrar som nog egentligen passat bäst hos en någon med jaktintresse eftersom hon inte riktigt får utlopp för sina instinkter nu.
Jakthundar går absolut att ha som sällskapshund. Dock är det kanske bäst för hunden att kunna få utlopp för sina instinkter, så jag kan hålla med de andra om att en vuxen som ej av någon anledning blivit jakthund kan vara bättre att skaffa än en valp (och de allra flesta som föder upp jakthundar säljer bara till sådana som jagar).
Vi har två tikar av jakthundsraser, en finsk stövare som är väldigt nöjd att vara en lugn sällskapshund (sova mjukt och varmt och ha bra tillgång till mat är livet😉), förutom vid jakttider då hon älskar att vara i skogen och jaga hare (packar pappa för jakt och åker iväg utan henne blir hon skitsur). Andra tiken är en gråhund. Enormt mycket energi, året runt, dygnet runt. Blev förmodligen skadad av en älg sin första jaktsäsong, så hon är nu rädd för älgar. Får dock vara med lös på jakten ändå eftersom hon går att använda till eftersök. När hon är med på jakt så gillar hon att nosa omkring i skogen, dock springer hon aldrig iväg långt bort från den som går med henne, så hennes jaktinstinkt har nog blivit lite "tilltufsad".
I vissa raser är den individuella skillnaden stor. Vi har två taxar, den ena jagar den andra saknar viltintresse. Nöjer sig med spår. Så välj i så fall en omplacering som har visat sig inte ha kvaliteer att bli jakthund. Då blir nog hunden lyckligare.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Golden retriver efter jaktlinjer
Jag rekomenderar inte jakt hund som sälskaps hund. Speciellt inte om du vet att föräldrarna och mommo, fammo, farfar osv. använts i jakt. Däremot finns det jakt hundar som tex. labrador, Tax, golden retriver som inte kommer från jakt linjer som kan passa bättre. Min egen stövare 1,5 år gammal "lider" av att inte få motionera lika mycket påxsommaren som på vintern. Han är rent av omöjlig att hanskas med när han har då mycket energi. Han blir inte trött vad vi än gör. :( Skönt att han snart får börja jaga igen :)