Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 4256 ggr
CissiD
0

Hur gammal bör valpen vara?

Jag har lite frågor om när man kan börja träna annat än vardagslydnad. Jag vill testa på de mesta olika kurser och sen tävla i det vovven och jag gillar bäst. Men hur gammal bör valpen vara innan man tar en kurs i de olika kurserna som finns. 

De ja är mest intresserad av är:

Agility

Rallylydnad

Lydnad

Spår

Som jag förstår det så bör man inte börja med agility försen hunden är 1-1,5 år gammal. Är det någon av de andra man är välkommen på kurs innan och i så fall hur gammal måste valpen vara?

Tacksam för svar!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

hahael
0

Agility är ett år för då är hunden färdigväxt ordentligt och redo att börja "belasta" kroppen antar att det är samma med rallylydnad :)

Klart att laxen ska ha en jolle

CissiD
0

Vet du hur det är med lydnad och spår? Är det någon minsta åldersgräns på vovven?

Tack för svaret! :)

htt
1

Rallylydnad och moment i lydnaden kan du nog börja med ganska tidigt, det skadar ju verkligen inte. Agility hade jag väntat med till 1 år och är det viltspår du pratar om kan man nog introducera när som helst.

Carry-Rocksalt
1

Jag går en slags blandkurs med min åttamånaders och vid ett tillfälle så fick vi prova på några av de trettio nybörjarmomenten. Detta tyckte kursledaren var helt okej att jag körde med min hund, och de saker vi gjorde var inte så annorlunda än det jag tränar i vardagen med honom.
Så jag tror inte att det finns någon åldersgräns, åtminstone på nybörjarmomenten (vet inte vad resten går ut på) men jag vet inte säkert. :)

Kalli
2

Grunderna i Agility är ju också mycket följsamhet, vändningar m.m. så det kan man börja med tidigare-

CissiD
0

Ja hemma träning gör jag ju redan men tänkte mer när man får gå kurs. Det står bara åldersgräns på valpkurs och vardagslydnadskurserna(ibland). Hade varit roligt att börja med något. Det är min första hund så därför vill jag gärna gå kurserna med honom så tidigt som det går. :)

[Sara-Kpop]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns en hel del du kan träna på i agility även om valpen inte är mogen för hopp, slalom osv- Här är en bra video! :)

Misarn
1

Med agility ska väl hunden vara röntgad? eller gäller det bara om man ska tävla? Vi gick kurs på bruks med lydnad redan när Alice var 5-6 månader och skulle efter det ha gått tävlingslydnad, men det gäller ju att man inte skyndar för fort för alla inlärningar måste få ta tid och repeteras så att dom verkligen sitter =)

CissiD
0

Ja att göra vissa moment hemma de har jag redan kollat upp va mer intreserad när man är välkommen på kurserna. Det finns massor på youtube men jag tycker som förstagångsägare att det hade varit bra att gå kurs eftersom ja har svårt att se när hunden gör rätt. Vill tävla med honom när han blir äldre så vill inte lära in ett moment fel. 

Tack för alla era svar!

SuperLimm
0

Jag gick en kurs varje termin med Mocka hennes första 2 år ungefär. Jag började med valpkurs, sen blev det viltspår på hösten när hon var 8-9 månader.

Sen aktiveringskurs där vi fick testa massor med olika grejer och göra massor med kul med hundarna, då var hon 1-1,5 år ungefär har jag för mig.
Då började hon bli jobbig unghund så jag gick en kurs för en snubbe som jag faktiskt ångrar, den gjorde mer dåligt än den gjorde bra för oss. Kursen gick ut på att man skulle rycka i kopplet varje gång hunden kollade åt något annat håll eller inte följde efter när man gick.

Sen blev det agillity när hon var friröntgad i höfterna men tyvärr blev det bara en halv kurs för sen fick hon växtvärk (enligt veterinär och de som läser röntgenplåtar) i ena benet och lagom det läkt blev det i ett annat ben istället och sen började hon löpa efter det. Agillity tyckte både jag och hunden var väldigt kul men det har tyvärr inte blivit någon mer kurs för det är inte så många klubbar här i närheten som har agillitykurser.

Sen tog det nog över ett år innan vi gick någon mer kurs och då blev det vardagslydnad där vi även testade lite annat. Då var hon 3 år.

Spårkurs bör du kunna gå innan hunde fyllt 1 år. Hör med din klubb där du tänkt gå kurser vad de har för "åldersgräns" :)

Mvh Linn

russin
0

Spår kan man börja med när dom är små valpar - man tar det i deras takt. Likaså leker man in lydnad och den lydanden har du även till rally.

Vad gäller agility, så är ju grundlydnad det viktigaste och sen till kommer vissa saker som jag inte är bra på - men skicka iväg och runda saker (skicka valpen att runda träd när ni är i skogen t ex), tunnlar går att lära in (hehe, Polly älskade sina katt-tunnlar när hon var liten). Det är hopp och snäva svängar som ska undvikas när dom är unga.

russin
0

Här har du Polly som liten uppkäftig valp och framfarten i en lektunnel hemma. Gissa om jag hade svårt att låta bli att skatta många gånger😃

Filmen fanns tyvärr inte på Flickr, utan endast på min facebook - men här är den. Man har aldrig tråkigt med en heeler - än mindre med två heeler (varav en är valp) och en tunnel 😂 https://www.facebook.com/photo.php?v=10150574280186775&set=vb.675321774&type=3&theater

SuperLimm
0

#12 hahaha vilken underbar film! :D  Vad härligt orädda de ser ut, min cocker hade varit väldigt rädd för en sån tunnel om den rört sig när hon var i eller på den! haha

Mvh Linn

russin
0

#13 - den tunneln fick jag slänga senare - den gick liksom i tusen bitar. Helt söndertrasad av all lek😂 Tunnels är en prasseltunnel för katt, så den prassalde massor när dom lekte i den. Jag skulle gärna vilja ha en i modell större, för nu som vuxen skulle Polly inte kunna i denna.

CissiD
0

Jag har köpt en tunnel för barn på leksaksaffären som jag tänkte lära Pascal att gå igenom. Tror inte de kommer vara så svårt han e inte rädd för något än så länge :) Ja får ta och ringa runt och kolla på de olika hundskolorna jag är intresserad av. Vi flyttar till hösten så har inte bestämt vilken skola jag ska gå på än men kan passa på att fråga när ja ändå kollar upp dem :)

Misarn
0

Om man vill träna agility i kurs måste man ha gått lydnadskurs först, vet att det var så på våran brukshundsklubb :-)

CissiD
0

#16 Tack för tipset det visste inte jag. Då får ja se till att gå det innan han blir tillräckligt gammal för Agilityn :)

vallhund
0

#16 Har jag aldrig varit med om, däremot att de skall gå att ha lösa utan att de ränner fram till andra hundar på kurs.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SuperLimm
0

#16  Så var det inte där jag gick agillitykurs, däremot var det bra om hunden hade en bra grundlydnad, annars fick den vara kopplad och då är det inte lika enkelt att göra alla moment.

Mvh Linn

nadilda
0

Jag började lägga super korta personspår till Dolly när hon var 3-4 månader, jag bor i skogen så blev ju ingen direkt promenad dit.