Hund som patrullhund
Vilken är den bästa rasen ifall man vill senare i tiden utbilda den till patrullhund? Har planer på att skaffa mig en voffse nu på något år som jag kan utbilda till patrullhund när jag fyller arton 🙂
Vilken ras skulle ni rekommendera? Är själv inne på jaktlabrador men börjar fundera på ifall det kanske finns andra raser som också skulle passa? Helst inte för stor men måste ändå vara minst 45 cm.
Förslag?
Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still
willing to get our hands dirty”
†
Vilken sorts patrullhund är det tänkt?
Finns ju några olika =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#2 Då skulle jag nog satsa på någon spaniel (speciellt engelsk springer spaniel)- har hört att dessa är super inom sök av ammunition och narkotika =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Kolla någon av bruksraserna. Hollandse herdershond eller australian kelpie kanske?
hej hur hade du tänkt? De allra flesta hundar inom tjänsten polisen (vet endast ett undantag i hela stkhlm) är försvarsmakten hundar som ägs av FM. Att skaffa hund från en helt annan kennel och göra den till polishund t ex händer inprincip aldrig.
Vill du själv jobba med hunden eller ska du bara utbilda en hund? Alla hundar i tjänst senast jag kollade ägs ingen av föraren trots att den tillhör föraren, den bor ju hemma hos en m.m men man det är inte en själv som äger den, sen när hunden går i pension skriver de nog över papprerna om föraren vill ha kvar hunden (vilket de flesta vill).
Kan därför inte tipsa om ras då träna tjänstehund hemma inprincip är omöjligt, det är därför FM's schäfrar bor hos fodervärdar till ca 18mån ålder när de sen går igenom test för att checka om de är lämpliga att fortsätta utbilda till riktiga tjänstehundar, då flyttar hunden till en hundförare (polis) och fortsätter träningen.
Hur det funkar med spaniels och sökhundar har jag iiinte riktigt lika stor koll på men kan gälla samma sak där.
#6 Många felaktigheter där. Långt ifrån alla hundar inom Sthlmspolisen (eller andra delar av Sverige) kommer från FM. Att ha patrullhund är inte kopplat till polisen utan Hemvärnet, och att träna tjänstehundar själv är verkligen ingen omöjlighet. Polisen köper in lämpliga hundar från privatersoner såväl som uppfödare.
#6 det stämmer inte finnd många hundar som är polishundar osm in är från försvarmakten.
Kolla bara sthlms polisenhet på facebook så ser du att de flesta INTE är försvarsmaktens… https://www.facebook.com/pages/Polisen-Stockholm-Hundenheten/143357752480887?fref=ts
och som #8 säger så har inte patrullhund något med polishundar att göra….
Besök min blogg: http://bumpi.se
#6 Du har fel, som flera redan påpekat.
Nu för tiden reggas inte FMs schäfrar i SKK utan i någon tysk specialklubb, dvs om dom sen inte duger så får fodervärden ev få/köpa en hund som de inte kan tävla bruks med.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.