Hundbur ett måste?
Hej alla glada!
Skaffade oss en hund igår,världens sötaste.
Han som hade hundarna sa att det inte är lag att ha hundbur i bilen om man har en kombi.
Min fråga.. vad är det som stämmer? och om det är lag.. vad för någon hundbur måste jag ha då?
Nej stämmer inte. Lagen gäller alla bilar att hunden ska vara fast på något vis: hundbur, hundsele (köp en krocktestad) eller då lastgaller bak i bagaget och hunden är där. Men hänger ju på storlek på hunden också 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
http://www.grizzlyzoo.se/hundburar-Ozami/hundbur-rosa-metallic/
Kan jag ha en sådan här tex?
#2 Nja vet inte hur pass säkra dem är?
okay, men kan jag ha ett lastgaller bara? hunden är en dalmatin/bordercollie
En hund räknas som last och all last ska vara säkrad på så vis att de inte flyger runt i bilen vid krock/hastig inbromsning.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Vad som är minimum och vad som är vettigt är inte alltid samma sak. En så stor hund kommer att vara ohyggligt tung att få i natten vid en eventuell krasch, så om inte annat för er egen skull, se till att ha hunden med krocktestade avspärrningar runt om i bilen. Får man en så stor hund i nacken vid en kraftig inbromsning, ja då överlever man inte. Jag rekommenderar MIM-buren, inte alls billig, men riktigt bra OCH ordentligt krocktestad med evakueringslucka om bakluckan skulle knycklas till så att man inte kan ta ut hunden den vägen. Andra kör med lastgaller, vissa har Jeppe-grindar och det finns säkerligen andra alternativ också.
Lagligt sett så spelar det ingen roll om det är en krocktestad bur eller en billig tygbur eller stålbur - men enligt lag så måste hund vara antingen i bur eller ha bilsele på sig för att åka med. Last ska vara säkrad och hund räknas som last. Dock är ju en krocktestad absolut säkrast, men det är inte alltid man köper en sådan direkt.
Som de andra skriver, så är det lag på att hundarna ska åka säkert. Och jag har inte en hundbur för att jag måste! Jag har det för att hunden ska åka säkert och förhoppningsvis överleva vid en krock. Jag själv tänkte inte på vad för bur jag hade innan utan hade min utställningsbur i min bil. Men jag var med i en krock för någon månad sen där jag blev påkörd bakifrån av en bil som körde i minst 90km/h och sedan frontalkrockade med en annan bil som höll minst samma hastighet. Bilen blev bara skrot och vi som var med klarade oss utan större skador. MEN skulle jag haft min hund med så hade det inte slutat så lyckligt.. Nu har jag honom i en krocktestad sele tills jag har råd till en MIM hundbur. Även om dem kostar en del så är det en väldigt bra investering!
Var hittar man krocktestade selar? Vi har ingen egen bil så bilsele känns vettigare än bur just nu, det är så sällan vi lånar kombibilar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#9 All-Safe heter den som är vanligast. säljs bland annat här : http://animail.se/mim-allsafe-bilsele.html
#9 Som #10 så är det alsafe, sedan tror jag det finns en till som är krocktestad, resten är inte det.
#10 och #11 Tack! Jag såg den, men det framkom inte tydligt att den var testad så jag antog att den inte var det, trodde att det skulle stå som säljargument… Den var ju inte så fasligt dyr, ~700 kr är ju en överkomlig engångssumma för sin hunds säkerhet :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 Jag tror det bara är krocktestad i 50km/h dock.
#13 Så dumt! Borde ju inte vara omöjligt att testa den i, säg, 120 km/h och förbättra den om det behövs. Jag tänker att man vill använda den även om man ska köra på motorväg en längre sträcka, till lantställe osv… Men 50 km/h är bättre än otestat såklart.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#14 Den lär hålla i högre hastigheter oxå, dock är det oklart om den överlever, men övriga i bilen slipper få en flygande elefant i nacken.
MIM Variocage o den lilla Schweiziska Falkon (för små hundar o andra smådjur är de enda mig veterligen som är krocktestade på både längden o tvären o inte bara för frontalkrockar på marknaden.
Det finns andra som anses bra, som Artfex (?) o Jeppes, allt är bättre än lösa hundar, hopfällbara utställningsburar o tygditos. Vill utfärda en varning för nätburar, förutom att bli mosad blir hunden förmodligen ihjälstucken av lossnande nät.
En del företag tillverkar måttbeställda burar.
För några månader sedan var det en polis i tjänst som voltade, föraren dog, hunden som satt i bur bak överlevde utan en skråma.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Köpte ett hundsele som var krocktestat. :) tack för all hjälp!
Vad gäller kombi förresten så är det inte lag på sele eller bur - bara hunden är säkrad. Det finns många som enbart har lastgaller i kombi och då är "lasten säkrad". Har man en mycket stor hund, som tar upp hela skuffen i en kombi så räcker ofta ett stadigt lastgaller.
Jag var tvungen att skaffa ny bil förra vintern (ny o ny, nåja) o då var ett av kriterierna att min MIMbur gick in.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.