Byta namn på valp
Okej, det här kan vara det dummaste inlägget jag skrivit hittils, men är det någon här som bytt namn på er hund? Min valp är 5,5 månad gammal och jag har på fullaste allvar velat mellan två namn på honom i tre månader. Har svårt att döpa djur verkar det som, samma velande varje gång. Hade ett namn bestämt när jag köpte honom, och sa att det här blir det, men sen råkade han "bli med" smeknamn :). (Han lyssnar på båda, men lyssnar även på typ "kompis" "gubben" o dyl. liksom) Så äsch det blev så bara..
Så funderar på om jag bara ska släppa vad jag döpte honom till och säga att "nä smeknamnet råkade fastna", haha :)
hah a.. sådär är jag med me mina djur.
Mina två kissar jag har nu hade dock redan namn när de adopterades som vuxna katter. Så de har helt enkelt fått heta det dem heter… men kallas för heeeeelt andra smekpluttiduttifunn namn här hemma för det mesta istället.
Det är väl inte fel att ha ett "riktigt" namn som "söndagsnamn" och smeknamn som är det man använder tillvardags hemma?
Det "riktiga" namnet är det man använder när man presenterar valpen för folk som undrar, på utställningar, tävlingar osv vad det nu kan vara. Använda det specifikt vid inkall och viktiga saker, medan smeknamnen kan användas till vardags när man gulleduttar, serverar mat och busar.
Hunden lär sig snart var dom är "arbete och allvar" till skillnad ifrån "lek, gos och bus".. då är det kanske t o m bra med ett specifikt "riktigt" namn och div smeknamn vid sidan av.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag är skrockfull så dom som inte har namn innan väljer vi men dom som har ett ger vi ett o behåller det :) Men trots att vi valt Enja så säger jag pullan,flickan,gumman,mattes-hjärta,Enjapenja mm
Kärt barn har många namn, vi säger även kärt djur har många namn 😉
Har du namnet på lager så hade jag börjat tilltala det mer och dessutom försökt att hunden verkligen lyssnar bra/bäst på det.

Tog mej an en "daghund" som hette Hutchi 3 månader när han var valp. Min egen hette Rosch. De namnen liknade varandra så det blev lite förvirrande. Till slut kallade jag Hutch för Attji och de lyssnade han på, även efter 3-4 år när jag såg husse och han på långt håll och skrek efter dom.
Så en hund kan nog ha flera namn.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Jag har bytt namn på min hund. Använde visserligen det nya namnet från dag ett när jag tog över honom men med min första hund så bytte jag efter ett tag och det var inga problem det heller. Min hund reagerar på båda sina namn men jag använder aldrig det gamla eftersom det har jobbiga kopplingar för honom och han blir alldeles låg när man säger det. Byt du om du vill :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg