Hanhund kissar blod
Hej!
Jag önskar tips och råd.
För två veckor sen märkte jag att våran 1åriga hanhund kissar blod. Det var fredag kväll och jag ringde både en privat veterinär och jourhavande veterinären direkt- båda var ganska eniga om att en så ung hund sällan drabbas av UVI eller urinsten.
De trodde båda två att det var på grund av löptikar som han kissade blod. Jag tyckte det lät lite märkligt men köpte förklaringen, han är ju väldigt pigg och glad annars. Blodet kommer när han "får slut på kiss" men ändå skvättar, det kommer då en trög droppe blod. Inte djupt rött utan mer utspätt.
Sen den helgen har det varit lugnt, jag har hållt stenkoll på honom. Men nu ikväll hände det igen, i slutet på promenaden när han redan kissat ur blåsan.
Någon som har en aning om vad det kan vara? Tror ni att veterinärerna kan ha rätt eller bör jag ändå uppsöka vet imorgon bitti?
Skulle verkligen kolla upp det - låter som en väldigt skum förklaring du fick det där med löptikar =/
Kan ju vara problem med njurar eller annat, så hade nog kollat upp det med prover och annat.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1- Ja verkligen, och av två helt oberoende veterinärer också!
Jag berättade inte till den andra veterinären vad den första hade sagt heller..
Det låter faktiskt som UVI, jag brukar helst undvika penicillin då, utan låter det fantastiska immunförsvaret ta hand om det med hjälp av lite extra c-vitamin. Men det kan ju vara bra att gå in med ett urinprov i alla fall i och med att det är första gången.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
det jag fick höra när min hund hade blod i avföring och kräk (det kanske inte är samma när det gäller kisseriet) då sa veterinären att det viktigaste man måste kolla är om blodet är ljust eller mörkt.
Sen efter hans kastrering trodde jag han hade blod i urinet och då rekommenderade vet att låta han kissa i en bunke (hålla den under honom när han lyfte benet) men just då var det inget blod men då kan man ta det till vet om det är så. det kanske inte är samma men tänkte bara :-)
#2 har aldrig hört eller läst om något sådant - inte heller min vän som fött upp i 30 år. Så skulle nog boka en tid!
Hoppas det går bra, berätta gärna vad svaren blir =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Min åsikt är att UVI inte har med åldern att göra, ung som gammal kan få det. Urinsten brukar ju ta längre tid att bygga upp, så där kan jag hålla med om att 1 år är ganska ungt. Men det betyder ju inte att det är omöjligt.
Jag skulle beställa tid till veterinär och kolla upp saken. Fråga då du ringer om du ska ta ett urinprov med dig färdigt då du kommer.
Verkar det som att han försöker kissa ibland utan att det kommer något? Verkar han ha ont då han kissar?
Varken djur eller människor skall kissa blod, det är inte normalt.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#6- Nej han verkar inte ha ont eller problem med kisseriet annars men du har ju rätt att det inte är normalt om det kommer blod.
jag träffade en hane n gång som kissade blod pga förstorad prostata den här hunden var helt normal i allmäntillståndet men han var och 9 år om det har någon betydelse, om jag var du hade jag åkt in med hund och urinprov till vet :) lycka till :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Kan vara akut prostatit. Kan komma av för mycket kissande på grund av löptikar. Prostatan blir irriterad. Kontakta veterinär för behandling.. jag säger inte att det är det, men det låter bekant då vår ena hanhund fick det under en period och då blev det pencilinbehandling. Lycka till med vovven ;o}
Hälsning från en stor djurvän
Kontakta vetrinären eftersom han troligen hat en urinvägsinfecktion. Det kan de få av att ligga kallt kalla bad eller att de får problem med njurar urin sten eller prostata prisis som människor.
Hundar kissar ofta blod vid urin v infk. Eller kissar på märkliga ställen för att visa att jag är ok.
Kolla tempraturen och ta med morgon urin prov. Det underlättar Lycka till Mammahund
Tack för alla svar!
Vi fick tid på onsdag morgon och då ska jag ta med ett urinprov. Får hem vår valp imorgon och det känns inte optimalt direkt, men vad gör man :(
Min hund fick uvi 3 gånger innan han var 1 år (hade urinproblem med den hunden), och att det är pga löptikar har jag aldrig hört :S
Uvi är inte direkt smittsamt så så tycker inte du behöver oroa dig om valpen :)
#0 Fick du något svar från veterinären om vad som kan orsaka blodet i urinen?
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Just ja, glömde uppdatera här!
Veterinären gjorde alla sorts undersökningar och kunde inte hitta något direkt fel, så det var ju bra. Däremot hade han lite bakterier i urinen som skulle skickas på odling, han fick ingen medicin då han inte alls är påverkad annars, så vi får avvakta på provsvaren.
Ang löptikar och hanhundar som kissar blod: Fick förklarat för mig att vid löptider skvätter hanhundar mer vilket kan irritera blåsan om de "skvätter tomt" och därför kan det komma lite blod.