Hundras för familj
Hej, jag och min familj funderar på att kanske skaffa en hund till hösten, och funderar då på att hälsa på olika uppfödare i sommar för att se vilka hundraser som passar oss.
Men vi är en familj av tre, min pappa 47 år, är fotograf och kan ha hunden på studion oftast under dagarna, en tonåring 16 som börjar på gymnasiet till hösten, och sen jag 14 år och som går i åttan på högstadiet. Och vi alla tre älskar hundar och har blivit uppväxta med en hund i närheten.
Vi bor i en lägenhet på Södermalm i centrala Stockholm men vi har en stor park precis bredvid där man kan leka och rasta hunden. Under sommaren åker vi ofta ut på landstället och vi har många i vår omgivning som mer än gärna kan vakta en hund om vi reser bort i en vecka under ett lov.
Så vi frågar folk som är erfarna med olika hundraser, vilken passar oss? 🙂
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
När ni väljer hundras måste ni fundera på om ni ska göra någon hundsport med hunden? Eller är det bara som sällskap? Hur mycket tid vill ni lägga på motion för hunden? Helt enkelt hur kommer era dagar och veckor se ut. Och då menar jag ju de veckorna som ni har skola/jobb. Hur mycket tid vill ni lägga på mental träning?
Det är viktigt att man väljer en hundras som man kan tillgodose dess behov i motion och mental stimulans. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Vi alla i vår familj är relativt aktiva, vi brukar ofta passa vår farmor och farfars hund. Jag brukar då lära honom massor av tricks, vilket jag nog kommer att göra om vi skaffar en egen hund. Men ingen vidare agility, vill kanske pröva det dock om det visar sig att hunden är begåvad och lär sig snabbt. Min syster älskar att motionera och vill gärna ha en hund som hon kan springa med. Och min pappa prioritera psyket hos hunden, så enligt honom är det viktigt med en hund som är okej med att träffa nya människor och klarar sig ett tag hemma om omständigheterna kräver det. (Ex. vara ensam en kväll men med tillgång till mat och vatten m.m. om vi ska på fest/middag eller så) Hoppas det var ett bra svar.c:
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
Dvärgschnauzer är en väldigt "allround" hund som både kan ta det lugnt eller vara väldigt aktiv i sporter 😃
Ptja, sålänge ni är beredda på att, som #1 säger, tillgodose alla behov både mentalt & fysiskt finns det många raser att välja mellan… Jag tycker att staffen är en fantastiskt rolig familjehund. :)
För att hundar ska kunna vara ensamma så behöver de tränas det är ingen hund som kommer hem och kan va ensam flera timmar från första stund utan de tränas sakta upp. :)
Det finns massor av hundraser som kan passa er. Om du inte resan gjort det så kolla in på http://www.skk.se/sv/hundraser/ där finns information om massa olika raser som är indelat i olika grupper.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Kanske Whippet? Väldigt bra familjehund
Dogs is my world ♥