Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1751 ggr
tootiis
0

Äter för fort, tuggar inte

Har en valp på snart 11 veckor. När han äter så sväljer han bara maten. Varesej om det är blött eller torrt. Han tuggar nån enstaka gång om han får torra kulor.. Så min fråga är: hur kan jag få honom att inte äta lika fort, och kanske hinna tugga? På morgonen när han får mat har det hänt 2 gånger att han spytt direkt efter, och kulorna är då hela.. Vill inte ha nå om att "han är en valp" osv.. Det vet jag mycket väl, men är orolig för att han ev kommer kräkas efter varje måltid. EDIT: om det spelar nån roll så får han Hill's

// MT ♥

Sugar Mist
1

En annorlunda skål. Aktiveringsskål med pluppar upp ur botten, fick mitt monster att äta lungnare.

-

lollynonna
0

kanske ska sprida ut maten? läste en artikel om det på vinthundar tror jag det var:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

tootiis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han har denna på bilden.. Ända sättet jag får honom att tugga på är att ge honom en kula åt gången. Om jag sprider ut all mat på en gång så sväljer han bara också :/

// MT ♥

lollynonna
0

#3 testa att sprida ut maten och gömma den! då hittar han ju bara en åt gången. så gör vi på våran valp:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

russin
2

Äter han torrfoder så spelar det ingen roll om han tuggar eller inte - det viktigaste är att han kan svälja utan att sätta i halsen. Torrfoder är ändå bara sammanpressat "pulver" så det gör liksom ingen för tänderna.

KaiPon
0

En av våra gamla hundar hade det problemet också, fast han var inte valp då. Det hela avvandes när min syster bestämde sig för att sitta bredvid honom när de fick mat och ibland dra bort honom från matskålen så han kunde äta.

Får jag fråga om ni har någon annan hund eller annat djur i hemmet? För din valp kanske äter snabbt för att han tror att någon annan ska ta maten ifrån honom?

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

tootiis
0

#4 får prova med de imorgon! :) Det är som om han hettsäter.. Som att han tror att han har konkurans om maten fortfarande, vilket han inte har. Hur kan man få honom att fatta att han inte behöver skynda sig?

// MT ♥

tootiis
0

#7 har provat det också, men han äter lika fort ändå.. Jo, vi har en till hund och katt, men ingen av dessa är i närheten, utan dom är ute..

// MT ♥

KaiPon
0

#9 Nu är jag ingen hundexpert, men kan det vara så att han fortfarande känner sig stressad av att veta att dom finns? Jag vet inte, jag gissar bara som sagt. Men det kan ju vara något åt det hållet.

tootiis
0

#10 - kan vara möjligt.. Men hur ska man isåfall fixa det?

// MT ♥

[..$Dog$..]
0

Min hund var likadan när han var valp, nu äter han som en luuuuugn ko :) han stannar upp ibland och tuggar lite :)

KaiPon
0

#11 Det kan jag tyvärr inte svara på. Äter han på samma ställe som de andra djuren? I sånna fall kan man kanske flytta på hans matsälle?

tootiis
0

#13 den andra hunden äter inne i tv-rummet, katten uppe och han inne i köket.. Får prova med att han får äta på mitt rum å se hur det blir då!

// MT ♥

[annakarolinaa]
0

Det är en labrador, eller hur? Vänj dig vid att dom äter så ;D våra flattar åt så hela sitt liv men hade aldrig problem av det. Annars kanske lägga maten i en sån aktiveringsboll som han måste putta fram så rullar fodret ut en kula i taget? Vill man prompt ge i skål har jag inga tips..

Linnea
1

Ge maten som godis när ni tränar eller sprid ut kulorna på gräs så han måste leta efter dom.

Skynda långsamt så går det fortare.

[FridaGenborg]
0

Min valp var likadan när jag fick hem honom. Jag satte mig på golvet med matskålen i händerna och räckte fram den till honom så han åt lite grann, när han blev hetsig drog jag tillbaka skålen tills han lugnat sig och sen gav jag honom igen, osv om och om igen. Efter två dagar åt han lugnt och fint och stannade upp då och då av sig själv.

tootiis
0

#15 hahah gissade du? ;) #16 gjorde så i morse och nu när han åt "lunch".. Eftersom han inte riktigt kan ligg än, så tränade vi på det :D dock lite jobbigt att sitta och göra det 3 ggr om dan.. #17 har också gjort så, men så fort skålen kommer i närheten så hetsar han upp sig :(

// MT ♥

AktivaSiri
0

Hade samma problem med min, en aktiveringsskål blev lösningen :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

[annakarolinaa]
0

#18 Jag erkänner. Jag följer dig på Instagram (a) ;)

tootiis
0

#19 är inte den skål som jag la upp en bild på en aktiveringsskål? Hahah :) #20 hahah nej vad kul! :D

// MT ♥

AktivaSiri
0

#21 haha jo, missade att det var du själv som la upp den :p

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

tootiis
0

#22 :)

// MT ♥