Varför ge mat i matskål?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Läste för ett tag sen en artikel här på hund i fokus. Jag vet inte vem som skrev den men den var så inspirerande och intressant. Ett förslag var att man skulle sprida ut maten i gräset och låta hunden söka upp det för att göra ätandet mer utmanande, hundar är trotts allt rovdjur och rovdjur arbetar för att få sin mat. Jag tyckte att tipset var väldigt bra men det kändes som att det skulle bli svårt att va säker på att hunden fick all mat den ska ha. Så jag måttade upp hundarnas mat, la i fickan och gjorde såhär:
Videoklippet är privat och går ej att spela upp.
När man har färskfoder blir det svårt att sprida ut det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 man kan köpa små burkar och sätta fodret i :D
Nu är videon offentlig :D :D :D :D
#3 Beror ju på hur stor hund man har 😉
Lillan får torrfoder men skulle inte äta upp allt om vi spred ut det utomhus, samt får pulverpå maten på kvällen 😛
Roxy får färskfoder, liten hund men skulle inte gynna henne med småburkar lite överallt med färskfodret, hon hade struntat i det, då hon inte äter allting på en måltid på en gång
Men bra tips för de hundar som uppskattar det👍
Jag skrev en artikel om detta på Vinthundar.ifokus =)
http://vinthundar.ifokus.se/articles/537471aace12c46f3c00096f-varfor-mata-i-skalen?discussions-1
Står bland annat om hur man kan göra med färskfoder😉
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#5 ja då kan det bli lite bökigt Mina hundar äter gärna allt med en gång och lite till om dom fick :)
#6 De tipsen för färskfoder skulle inte fungera här 😛 Roxy leker hellre än att leta mat ute. Hon söker gärna godis/torrfoder men inte färskfodret 😉 Men bra tips.
#7 Hehe ja Lillan äter gärna sitt torrfoder men intressanta lukter ute i trädgården 😉 sedan då pulvret går ju inte så bra hehe
Kör "godisletande" i bland i trädgården så de får använda nosen.
Sådär gör jag ofta med godis ute på promenader. ;P Angående maten hemma så kör vi stenhårt på att maten inte får lämna hennes "mat filt". Vill inte att hon springer runt med kött och slafsar ner. Men barf ger å andra sidan bra stimulans i sig. :)
#9 mina vovvar gillade inte barf, dock har jag bara testat much barf eller vad det hetta. funderar på att börja ge dom människo mat mer :O råa kycklingklubbar och så, men jag vet inte riktigt hur mycket man ska ge dom och så
#10 Råa ben är något man måste vänja dom vid successivt. En hundmage som är van med torrfoder kan ha svårt att smälta ben.
Jag sprider inte ut min hunds mat, hans mat han får morgon och kväll är på fasta tider då han vet att maten ligger i skålen, det är som en trygghet så han vet att maten finns där. Sen utöver det när vi tränar kan jag använda mig av godis eller blodspår så han får utlopp för födosökande. Kan även lägga en viss del fodergiva i en petflaska ibland eller kartonger så han får ''riva upp'' det för att få maten, men ett viss mått mat finns alltid i skålen varje dag så han vet att där kommer maten
#13 Man kan ju lägga många bitar på färre ställen :D jag har kanske satt mat på 5.6. 7 ställen och dom äter ju mer än bara 7 matkulor :D
#10 Vad menar du med människomat? Typ korv med mos? (Jag räknar inte råa kycklingklubbor till människomat, därför frågar jag. 🙂) Ska du börja byta ut en del av fodret mot annat så är det ju viktigt att ha koll på att hunden får i sig det den behöver. Har du koll på kalkbehovet till exempel? Hundar har ju större behov av kalk än människor.
Till topic: Jag brukar klutta ut den råa maten på några ganska väl synliga ställen i trädgården så att han får nosa upp det. På trädstammar, stenar och så. Brukar även lägga torrfoderspår men eftersom kulorna är så svåra att se och han är lite för slarvig så räknar jag med lite svinn och ger typ en halv näve extra torrfoder sedan. Sedan får han mat i kartonger ganska ofta också. Kul att se dem jobba lite för maten. :) Så söta corgisar du har!
Jag ger ofta maten i en tennisboll eller i en kub - det är så popis att till och med ena katten vill ha en egen XD
Så nu har jag två gånger om dagen en hund och en katt som slår på bollar och en katt som äter i lugn och ro på bokhyllan hahaha
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#10 det är faktiskt bland annat råa kycklingklubbor :D lol, jag uttryckte mig nog väldigt roligt nu
Mina hundar äter maten i matskål då jag tycker det blir väldigt krångligt att sprida ut köttfärs, små köttbitar eller vad de nu äter på gräset. Sen om de inte äter upp maten så måste jag plocka ihop alltihop och då kanske det hunnit åkt ner i gräset och "försvunnit".
De får dock inte bara malt mat eller i småbitar utan även köttiga ben, så dessa äter de vart de vill (inom rimliga gränser såklart ;) De äter inte i min säng även om de vill). Ibland har jag kört blodspår med den vuxna så har hon fått ett ben, tex en kycklingvinge på slutet att äta upp (istället för skanken), har varit mycket uppskattat. Kommer även göra det med valpen men har inte blivit av ännu.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag vill helst inte lära min hund att äta något i gräset eller utomhus på marken öht, sålänge det inte är en godis jag råkat tappa som jag pekar på. Vill inte uppmuntra henne till att plocka upp döda djur, förgiftat kött, bröd, allt möjligt vad folk lägger ut.
#19 det ligger naturligt hos hunden att plocka upp saker som dom tycker luktar gott och sätter i sig. Om det är någon som har lagt ut en förgiftad köttbit är nog frästelsen för stor för att ens den mest väldresserade hund ska låta bli är jag rädd. jag tror därför inte att detta uppmuntrar ett beteende som ligger väldigt naturligt hos hunden. men det går ju annars att köpa små burkar och lägga maten i om man inte vill att hunden ska plocka direkt från marken! det ska jag köpa så snart jag kommer över rusta eller nått sånt (bor på landet just nu).
#18 Man kan köpa burkar och lägga lite köttfärs i varje och lägga på olika ställen på gräset, då försvinner det inte ner i marken och gäggar ihop sig

På morgon och kväll får våra direkt i matskålen med mediciner och tillskott, men är det bra väder ute, så får våra eftermiddagsmaten utspridd på gräsmattan och man ser verkligen hur mycket dom tycker om det :-) Blir en utmaning samtidigt som dom får använda huvud och nos :-)
Använder sällan skål. Torrisarna får hunden oftast arbeta för på morgonen. Oftast så kasta jag ut allt över gräsmattan så får hon springa runt och leta innan vi går till skolan och färskfodret får hon i en Kong som jag fryser in så hon har och jobba med mot kvällen.
Ska hon ha medicin eller något tillskott på maten så blir det skål.
#22 vad är kong :S
#23 En aktiverings leksak som man kan fylla med mat och godis :)
#24 varför sätter man den i frysen :S
#25 Efter att jag har tryckt in färskfodret så sätter jag in den i frysen för att det ska vara svårare för henne att få ut det samt att det "kyler ner" henne nu under sommaren.
#20 Inte sant, man kan lära sin hund att vänta på ett varsegod/skvallra på mat. :) Därav tänker jag inte uppmuntra att lägga ut mat, jag försöker hindra allt ute, och har redan lyckats lära henne spott ut, hon har spottat ut allt jag bett henne även goda kycklingben hon hittat utomhus. Samt inomhus kan jag ge henne godis och be henne spotta ut den, eller ge henne ett ben och be henne spotta ut den, allt hon älskar ber jag henne att spotta ut för att veta att jag har det under kontroll.
# 0 hittade hunden alla högar? Kul tips, riktigt så brukar jag inte göra. Brukar ibland kasta ut en och en och säga sök.
# 20 vilka burkar tänker du på då?
Så brukar jag göra någon gång då och då 🙂 Man behöver ju inte lägga all mat i gräset, utan kanske bara hälften eller ännu mindre om man inte hinner.
Är det dåligt väder brukar jag fylla hundens aktiverings leksaker och spel med maten och resten lägger jag i skålen. Är hunden lat och heldre går till matskålen än att leta efter maten kan man ju sätta ner matskålen till hunden lite senare.
Vill man inte kladda ner sina aktiveringsspel, t.ex. om man har färskfoder, så kan man lägga maten i äggkartonger. Ungefär samma sak som ett spel/att leka i gräs, gör så att det tar lite längre tid att äta samt att när hunden har ätit upp så är det bara att kasta äggkartongen.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag gör ofta likadant som du TS och ger hunden inte maten i skålen. Brukar ge den som belöning på våra prommisar istället, samt som träningsgodis. Jättepraktiskt då jag kan träna mycket mer än vad jag annars skulle kunna :).
Tass Josephine
Men hur gör ni på vintern?
#32 Har skrivit lite tips om hur man kan göra inomhus i #30 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#27 men då har hon ju tagit från marken!
#28 jo det gjorde dom, och jag satte ju ut pinnarna för att jag skulle ha lite bättre koll på vart maten var
#29 vanliga små plastburkar. Såg på rusta ett perfekt 10 pack med riktigt små bra burkar.
#30 äggkartonger kan ju vara ett alternativ oxå om man inte vill lägga maten direkt på marken, att man då klipper sönder och gör som små koppar
#31 skulle inte gå med mina vovvar, dom vill ha godare godis när dom tränar
#32 vi har precis börjat testat med detta själva, vi får se hur vi får till det till vintern :)
#34 Påstod väl aldrig att hon inte tog något från marken, utan mer att jag inte uppmuntrar det?
Varför man ger mat i matskål? Själv har jag en hund som inte är särskilt matglad. Skulle jag då slänga ut maten på gräsmattan så kanske det blir liggande. Det blir ju dåligt. Dessutom är det dålig ekonomi att slänga ut mat som inte äts.
Känner som du #36 på den fronten.
Körde mycket förr med att gömma maten i/under lådor, på gräsmattan, bakom möbler etc. Dock fungerar det inte längre eftersom han inte äter allt direkt. Att ge maten i matskål gör min hund trygg att veta att maten alltid finns där när han är hungrig, och det ger mig en lättare överblick över hur mycket han äter.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#36 och #38 funkar kanske inte om man inte har hundar som inte äter allt med en gång som mina
#35 du sa att du lärde henne vänta på ett varsogod innan hon tog något, och i mästa mening så sa du att du hade lärt henne att spotta ut, lät lite motsägelsefullt. Att plockafrån marken är ett naturligt beteende, om det luktar gott så kommer hunden vela äta det, jag tror inte att man uppmuntrar ett beteende som redan finns hos alla hundar genom detta. Man kan ju också gömma maten inne om man inte vill slänga den ute
Jag skulle tyvärr aldrig hinna på morgonen, på morgonen prioriteras annat när jag ska iväg och på kvällen får de tillskott så det går tyvärr inte. Men däremot aktiveras de på andra sätt, får ben som är akiverande och får spåra eller söka nästan varje dag.
Tycker det är svårare med två hundar också, de får olika mycket mat och om jag skulle sprida ut maten i gräset skulle det antingen ta dubbelt så lång tid genom att jag måste ta ut en i taget eller verkligen passa på dem så att de endast tar sin egen mat. Skulle jag bara släppa ut dem skulle min äldsta äta allt. Men som sagt vi gör annat för att trötta ut dem :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag brukar göra det väldigt enkelt för mig, göra iordning maten i dem vanliga skålarna. Sen går jag ut och gömmer en av matskålarna och släpper ut respektive hund som matskålen tillhör. På kommandot "sök" nosar hon upp maten och äter den. Sedan får hunden gå in och jag gör likadant åt nästa hund. Enkelt och smidigt.
-Bättre ökänd än okänd
Jag tycker de känns elakt att sprida ut maten på de viset, rovdjur jobbar för att få sin mat men sen sprids den inte ut i små bitar över en gräs matta, de ligger ju kvar i en hög för dom att äta.
Min hund är inte så motiverad heller, han blir snabbt uttråkad med sökande för att de blir en för stor utmaning, han skulle troligen missa en hel del mat då han behöver äta ganska mycket.
#42 tycker jag hade ett bra förslag. :)
Ben o skrov serveras ute, året runt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#42 har med funderat på att göra så. Mina hundar älskar att söka så jag drar ut lite påt genom att göra såhär, men man kan ju gömma matskålen på ett riktigt klurigt ställe, smidigare för en sj så man slipper ränna runt och sätta landmärken för att hålla koll på vart maten är #43 det beror på antar jag. Att söka är ju det absolut bästa mina hundar vet. När en hund blir omotiverad beror det oftast på rasen (vad har du för ras?) Eller för att man har gjort det för svårt för hunden. Detta skulle nog va elakt mot din hund, men jag tycker att jag är snäll mot mina raringar som älskar sökandet :)
Haha vad kul att fler gör det här 😃 Själv har jag kastat ut hundens mat på gräsmattan i ett par månader. Det funkar alldeles utmärkt, hon är mer intresserad och har inte matvägrat en endaste gång.