Stressad av kastrerade hanhundar
Hej!
Först nu ikväll har jag insett ett väldigt stort problem som inte funnits förut. Min "valp" är 9 månader nu och har börjat lyfta på benet för några veckor sedan, och nu har han börjat visa ett enormt intresse av kastrerade hanhundar. Ikväll var jag ute med en kompis och hennes hund (kastrerad) och det var så hemskt för min hund har aldrig varit så stressad förut! 😮
Han slickade mungipor hela tiden, han försökte sätta tassarna på honom hela tiden, luktade på snoppen och i baken och juckade i luften en gång. Han skrek efter den andra hunden om han inte fick vara alldeles tätt intill honom och han lyssnade inte alls på vad jag sa… Försökte lugna min hund flera gånger och satte mig på huk med honom framför mig och höll om honom ett bra tag, då slutade han skrika iallafall men sen började det hela om.
Jag sa "Nej" till honom när han skulle till den andra hunden för att slicka och lukta, då vände han och kom till mig, sen kutade han tillbaka. Han är vanligtvis en otroligt kontaktsökande hund, men idag sket han i mig fullständigt 😕
Idag kände jag mig totalt värdelös och att all tid och träning jag lagt ned har varit helt onödig… Usch!!
Har någon varit med om liknande? Nån som har något tips att ge till en förskräckt matte?
Han har ju precis blivit tonåring och hormonerna rusar. Jämför med en 13-årig kille som tjuvkikar genom häcken när granfrun solar toppless. 😉 Var tydlig med honom att du inte accepterar beteendet men gör ingen stor grej av det så lugnar det sig förmodligen av sig själv så småningom. Det är nog lite nyhetens behag just nu.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Tonårstrots
Var konsekvent så ger han med sig tillslut 😉
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Haha jaa.. Jag hoppas verkligen det bara är hormonerna som rusar, men idag kändes han som en helt annan hund 😕 Och det värsta av allt var att jag kände mig så hjälplös, jag vet inte hur jag ska hantera det på bästa sätt?
Hade det varit jag så hade jag kortat in kopplet och sagt "ah-ah", eller "nej" eller vad du nu säger och krävt att han gick vid min sida tills han lugnade sig. Sedan skulle han få mer koppel igen. Börjar han igen då så hade jag gjort om proceduren igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. 😉
/Sjöis
#4 Ojoj, jo det var en del av det jag försökte med… Då stod han på bakbenen och gapade eftersom kopplet sträta emot, brydde sig inte om mig och sprang runt mig bara.. 😉 Jag får väl försöka vara envisare än honom kanske..
#3 Haha ja jag hoppas han ger sig! 😃
Om du kände dig osäker på hur du skulle hantera situationen så gav det honom mer bränsle, så försök att vara lugn och beslutsam och inte ge honom utrymme att stolla sig.
/Sjöis
#7 Okej, tack för tips! 🙂
Att dom kan bli så på kastrat är inte så konstigt dom luktar inte som hanar brukar lukta. Sen är det hormoner som rusar, att säga ifrån kan funka men även att avleda. Blir han så stressad så skulle jag bryta det hela genom att gå hemåt.
#9 Jag gick hem när jag insåg att ingenting fungerade, jag hade kokt kyckling med mig ut och det är han vanligtvis tokig i. Idag nosade han lite på den när jag la godisen i handen framför nosen för att försöka distrahera han och få med mig honom, men mer brydde han sig inte.
En del hanar beter sig som om kastrerade hanar är löptikar.
Min ena tik tycker att kastrerade hanar ska ha en käftsmäll…
#11 Precis, han är helt hopplös, okontaktbar. Han springer också och luktar överallt där han kissat, helst slicka lite på det också. Usch.. I morse smet han från baksidan, kröp under staketet som han aldrig gjort förr! Han måste ha känt lukten av den kastrerade hanhunden för han sprang till honom som var på andra sidan gräsmattan.