Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 488 ggr
[SophD]
0

Resa med Hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! I augusti så ska jag och mina föräldrar hälsa på min släkt som bor i Tyskland! Då ska min hund följa med, en 9 år gammal labrador. 

Vi har skaffat pass till henne och hon kommer sitta i baksätet med mig. (vi kommer åka bil dit). Vi har köpt en "hundbälte" till henne. 

Jag undrar vad det är man ska tänka på när man reser med hund? Vi kommer stanna i cirka 1 vecka. Några dagar hos mina morföräldrar och några dagar på ett hotell. 

Tack!

Saffran0Spice
0

Beror på hur hunden är - är den bilrädd eller liknande?
Mår den illa lätt? Blir den stressad av resor?

[Tuulikki]
1

Se till att ha vatten + skål med er, som är lätt att ta med och är lätt att få fram snabbt vid eventuella stopp :)

Em_
1

Kolla upp reglerna om ni inte har gjort det. 

Tänk på att det kan kännas svinkallt i framsätet när AC:n blåst kalluft en stund, men ändå vara rätt varm i baksätet. 

Ha med mycket vatten och en skål, stanna med jämna mellanrum och kolla om hunden är törstig eller vill dricka. Extra viktigt om det är varmt ute.

[SophD]
0

#1 Första gången hon är utomlands. Men hon är inte rädd av sig, väldigt trygg hund. Och hon mår inte dåligt av att åka bil! :) 

#2 Tack :) Hur ofta bör man stanna? 

#3 Tack! :) Har kollat regler!

[Tuulikki]
1

#4 Ingen aning, beror väl helt på hunden. Min klarar att åka hyfsat långt, och kan dricka i bilen. Hoppas nån annan kan svara på vad som är rimligt :)

Saffran0Spice
0

#4 Ok, ja då skulle väl det som andra skrivit räcka tycker jag - ha svalt, bekvämt och lugnt i bilen, tillgång till vatten och stanna ca varannan timme borde vara lagom =)

Kanske något ben eller liknande att knapra på för att inte ha trist =P

CelsiusT
0

En hund förstår inte grejen med landsgränser. Utan det som hunden kommer uppleva är att ni gör en väldigt lång bilresa. Så fundera över hur din hund brukar vilja ha det när ni åker bil.

Jag vet inte hur många timmar ni brukar köra i sträck, men personligen vill jag ha en liten paus för matintag/toalettbesök och tankning lite då och då under resan och det brukar oftast räcka för rastning av hunden då. Man brukar väl säga att hundar ska rastas med ca 4h mellanrum. Sen ser ni väl på hunden om den börjar tycka det är jobbigt, då är det ju bara att stanna en stund så den får sträcka på benen.

Se till att ha vatten och bunke lättillgängligt så ni kan erbjuda vatten varje gång ni stannar. Reser ni väldigt många timmar så är det bra att ha förberett mat som ni kan servera vid vissa av pauserna.

Kan vara värt att tänka på att det inte överallt finns rastgårdar så kanske ett långkoppel så hunden får möjlighet att springa av sig lite kan vara bra att ha med sig.

Tänk även på att kolla reglerna för alla olika länder ni kommer åka genom och färjor osv som ni kommer att åka med. Så ni vet vad som gäller och inte åker på otrevliga överraskningar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[SophD]
0

Tack för alla svar! =) 

Nej jag kommer inte ha henne lös när vi är i Tyskland. Vill inte att hon ska bli smittad av de tyska hundarna! Så en spårlina får följa med :)