äter upp kattmaten.....
Behöver tips på övningar eller hur man ska göra för att hunden ska fatta att han inte får äta upp kattens mat, kan inte lämna honom ur sikte fem min för då tar han den direkt. Jag har försökt banna honom, smugit mej på han och tagit i nackskinnet. Men han går ändå tillbaka.. Hur har ni gjort för att lära in att hunden inte ska ta det dem inte får, måste ju kunna lämna honom hemma med utan att stänga in han. Ska säga att kattens mat står uppe på ett litet bord med, inte för det ska spela någon roll för tycker att han ska låta bli kattens mat vart den än är..
Charlotta-B
Kan du själv alltid låta bli frestelser, vad de än må vara? Skålar med godis som blev över från helgen, en halvdrucken läsk i kylen, chips, att logga in på facebook fast du bestämt att du ska dra ner på din tid vid datorn?
Jag har lite svårt att förstå att hundarna alltid ska kunna låta bli allt som är gott/spännande/intressant, hjälp hunden och ställ allt utom räckvidd är mitt tips.
Det beror nog mycket på vilken hund man har. Jag har tränat ganska mycket på att kunna lägga godsaker på golvet utan att min hund får röra dem förrän jag säger varsågod. Om jag tappar mat eller om katten inte äter upp utan går ifrån sin matskål så sitter pudeln framför godsakerna och stirrar på dem och ber om lov att få äta upp det tills jag "hittar" honom och antingen säger varsågod eller tar undan det. Så mycket går att uppnå med flitig träning, men som sagt har man en väldigt matglad hund så kan det nog vara knepigt.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Fast man ska ha regler, jag får inte allt jag vill ha. Tycker inte det samma sak, som att jag äter godis ur skålen på bordet som jag själv ha köpt. Sedan är katten gammal och kan inte ha det högre upp för hennes skull, sen ska det som sagt inte behövas.
Charlotta-B
#2 han är inte direkt mat glad i övrigt, men just kattens mat.
Charlotta-B
Jag har samma problem med Roxy.
Och kan inte heller ha för högt upp pga gammelkatten.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 hur tränar du detta?
Charlotta-B
#6 Jag har försökt göra som du: Banna henne när hon gått in där eller är påväg till kattmaten men hon är lite av en ögontjänare så fungerar bara när vi ser 😕 Så vet inte riktigt vad jag ska göra, för kan inte heller ha uppe högt pga gammelkattan. Visst hon hoppar upp men inte så bra och sedan kan de inte äta bredvid varandra heller. Så hade med behövt bra tips.
#3 Då får du se till att hunden inte tar sig dit när du inte kan banna den, och sedan korrigera den vareviga gång den går i närheten av kattmaten.
Här får både katterna och hunden mat på bestämda tider. Så när katterna har sin mat, då är hunden upptagen av sin egna.
Annars äter katterna hundmaten och hunden äter kattmaten. Varför är det alltid så roligt att äta det man inte ska äta? (;
//Jessie
Ja han är i köket när vi inte är hemma, men inte meningen att man ska behöva stänga in heller. Han tar den när han märker man inte har 100% koll. Men man vill ju kunna lita på honom att man inte ska behöva ha han vid sig hela tiden. Tränade lite nyss, 1. Hade skålen i handen och belönade när han tittade bort, han tittade typ en gång på skålen då fyade jag sedan tittade han inte mer, haft den på golvet och kört inkallning med skålen i mitten, heller inga problem, gett han fritt och gick ur rummet och gjorde att för att se, men då brydde han sig heller inte, Positivt absolut! Men jag måste ju få han till att göra fel för att lära rätt. Men håller ögonen öppna i nacken och får vara snabb.
Charlotta-B
Vissa hundar tar inte annans mat Jag kunde lämna en hund med smörgåsar på soffbordet, komma tillbaka en halvtimme senare och ha mina smörgåsar kvar.
Hon gillade frukt, men tog aldrig från bordet. När jag hittade grenarna från vindruvorna på golvet tog det ett bra tag innan jag lyckades lista ut att det var katten som hjälpte henne med att ta ner druvor på golvet.
Den här hunden, som jag har nu, tar vad hon kan få tag i. Då får man ställa allt utom räckhåll.
Allt går inte att lära alla hundar.
Kolla här 
http://www.ifokus.se/blog/530ee187ce12c46c9000018a-hundar-ar-smarta
Min förra hund imponerade med sin apportering. När hon apporterade wienerkorv häpnade många.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Varför ens ha kattmat framme så en hund kan nå det ???
Vår katt har maten där hundarna inte kan nå den - jag gör det enkelt.
Ställ kattmaten någonstans där hunden inte når den, problemet löst!
#12 & #13 Läs #3.
Bygg en låda dit bara katten kommer in i, men inte hunden.
Ärligt tycker jag det är lite "elakt" att ha mat framme på golvnivå dygnet runt, som för hunden doftar oerhört gott (det är mer fett och protein i kattmat) och som hunden faktiskt kan komma åt - men inte får röra enligt matte/husse. Det är inte underligt att hunden går dit när ingen matte/husse är hemma. Hunden är ett djur som ofta äter stora mängder mat och som ofta är hungrig.
Men det är min åsikt. Och det är så att tillfället gör tjuven och för var gång hunden lyckas ta kattmaten, desto mer självbelönande är det och den vet troligtvis mycket väl om att när matte/husse går och den är själv så är det fritt fram 🙂
Går det inte att avgränsa just katten bord? eller köket när ni inte har koll..tråkigt eller ej.
Hundar ÄR ögontjänare och vet mycket väl att det matte inte ser kommer heller inte att ge tråkiga konsekvenser eftersom matte står för tråkigheterna.
Det känns också ganska "riskabelt" att fya synen av skålen när den görs tillgänglig om hunden inte begriper budskapet, jag tror mest på att försöka göra det svårt för hunden att lyckas, men det blir alltid svårare ju fler gånger den lyckats.
≧◔◡◔≦
För min del spelar det ingen roll vad jag gör, INGET avskräcker Wikus från att äta kattens mat, eller… skit.
Han hade t.o.m en period där han gick och åt ur kattlådan, gick sedan raka vägen till mig (som inte hade någon aning), stinkande av skit och sand ur munnen och såg ut som "Jagärsåjätteledsensnällabliinteargpåmig"😢
Att stjäla något gott är ett självbelönande beteende, de får belöning varje gång de gör det. Det enda som fungerar är att se till att de inte kan nå det. Katten här äter på köksbänken, och så har jag ställt för ett kompostgaller (som Wikus är rädd för för han tror det ska falla på honom) på sidan, så han inte hoppar upp.
Sätt upp en grind/hög träskiva och klöspelare på båda sidorna vid badrummet och låt kattmaten vara där.
-
ställ kattmagen högre opp der hunden inte når så slipper ni denne konflikt och kan konsentrera er om annat positivt.
du kan alltid bygga en ramp till katten så den har möjlighet att komma till matskålen om du skulle flytta den högre upp, då frestar det inte lika mycket på lederna som om den skulle hoppa till ett högre ställe då du nämnde att den var gammal.
Något annat tips har jag tyvärr inte, jag vet själv att min hund skulle jag aldrig kunna lära att inte äta kattens mat, hon är alldeles för matglad för det :)
---
Amanda
http://fisens.weebly.com/
#14 läs #13
TS ställ maten på tx ett bord där hunden inte kan nå den. Ställ tx en stol framför bordet om katten är för gammal för att klara av att hoppa upp på ett bord.
Ha maten i ett annat rum där inte hunden får vara, sätt galler eller tx en hake i dörren. Alt öppna dörren åt katten när den vill äta.
Eller lär katten äta när maten serveras, lär ju vara lika lätt som att få hunden att vilja sluta äta kattmat.
Jag har också det här problemet men har tränat och det funkar ganska bra tycker jag. Min katt äter i vårt tvättrum och så länge är min hund i köket intill. Min katt vill inte riktigt äta med stängd dörr, så jag fick lösa det såhär. Jag har gjort tröskeln mellan köket och tvättstugan till en gräns som hon inte får gå förbi när katten har mat därinne. Jag satte in en skål med lite mat och om hon gick över tröskeln så sa jag "gränsen" och satte tillbaka henne bakom tröskeln. Och när hon tittade på mig berömde jag henne och sa varsågod och hon fick ta maten. När hon kunde vänta ökade jag tiden hon fick vänta. sen har jag fortsatt och nu behöver jag bara säga "gränsen" så går hon och lägger sig och väntar på att gå ta det sista i skålen om det blir något över :)
#21 Jag har läst så det behöver jag inte göra. Jag hänvisade till #3, eftersom det står där att det inte kan vara högt upp där hunden inte når för kattens skull. Då skulle du utvecklat det innan, istället för att bara skriva "ställ det där hunden inte når", just därför hänvisade jag till #3, så hade det inte blivit missförstånd, hade jag inte läst det du skrivit hade jag inte kunnat hänvisa till #3 heller 😉
Och har man en stol ute, kanske hunden hoppar upp på den och sedan bordet? Det vet man ju inte.
Har du hund som är mycket större än katten? I sådana fall kanske du kan ställa kattmaten i ett rum som hunden inte får vara i, till exempel badrummet, och så har du ett kompostgaller framför så hunden inte kan gå in. Men klipp upp en hål nere i gallret som katten kan gå igenom (akta bara så det inte blir vassa kanter) så slipper den klättra och förhoppningsvis är hålet för litet för att hunden ska krypa igenom. Kanske är besvärligt för dig att kliva över gallret varje gång dock, men det kanske säkrar maten från hunden?
#23 men nu är du ju inte TS så jag behöver inte utveckla mina svar så su förstår dom.
#25 Jag förstod mycket väl vad du menade. Men när man skriver på ett forum är det inte enbart för TS, utan även för andra som kanske läser tråden, så kan man utveckla, så är det bara bra, så blir det helt enkelt inte missförstånd heller. Men nu blir det bara massa OT, så jag lämnar denna diskussion.
Jag är inte ute efter att hitta lösningar som att flytta kattmaten, eller bygga nån låda lr anväda kompostgaller m.m.m.m jag vill LÄRA hunden att INTE röra kattmaten där den står!
Charlotta-B
#27 Lycka till. Jag skulle också vilja lära min hund mycket av det de föregående hundarna kunde. 
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Allt går att lära, gäller att hitta bra sätt att lära in och ha tålamod
Charlotta-B
#29 Hur lär man en Borzoi att valla?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
ja det blir svårt att lära den det för hundar älskar kattmat .jag har det problemet själv men har prövat å ha galler för kattmaten men icke då haft den högre upp icke då heller .men nu så har jag ställt in den på toaletten skaffade en annan dörr dit å såga ut ett mini valv som katterna kan gå igenom så nu är det lugnt så nu får dom ha mat å vatten ifred
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1

Maya älskar kattmat så vi tittar antingen på när de äter båda två samtidigt. Eller ställer vi in Lucifers mat i ett annat rum om han är hungrig vid annan tidpunkt än Maya. Vi har ju inte kattmat framme heller om inte Lus ska äta för han är som en hund och äter allt han ser. Han äter hundmat om inte hon ätit upp sin. Maya blir dock avis på Lus för hans mat är godare, så får krydda hennes mat med lite kattmat när de äter samtidigt ^^
golf.ifokus.se
#30 vad har det med saken att göra??
Charlotta-B
Du får väl helt enkelt erbjuda något hunden tycker är ännu godare är kattmat när hunden låter bli det. Det måste löna sig att låta bli kattmaten.
Att bestraffa hunden funkar sällan, om bestraffningen ska väga högre än att smaska kattmat så måste den vara väldigt hård vilket ju inte är okej någonstans.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Här funkar det med ställt upp maten på litet bord. Skulle vi ställa det på golvet så tror jag hundarna hade ätit upp maten. Jag skulle tipsa om antingen göra låda så bara katten kommer in ställ kattlåda med tak öppningen mot vägg men så pass mycket att katten kommer in/ut.eller så har man maten i badrummet sätter haspel så katten kommer in men smalt någon att hunden inte kommer in.
#33 Jag svarade på ditt inlägg/påstående om att "Allt går att lära, gäller att hitta bra sätt att lära in och ha tålamod."
#36 men det har väll inte nått alls med att göra hr jag ska lära min hund att låta bli kattens mat?
#35 Vi har maten på ett litet bord, men kan inte ha det högre då hon inte får hoppa upp. Sedan som sagt ska det inte behövas heller.
Vill inte hålla på att bygga en massa lådor eller bygga in maten på nått annat vis.
Charlotta-B
Förstår inte varför det ska göras så krångligt, men det är inte min hund och katt 😃
Jag skulle vara mer rädd att skada relationen med valpen om den är matglad och hela tiden vill ta kattmaten, för du kan knappast bråka med den varje gång - för det förstör tilliten. Du måste jobba positivt och det tar tid om maten ska stå framme hela tiden och vara lockande för en valp.
Får jag fråga hur du jobbar med valpen i detta ?
+ på det! Man skall välja sina strider.
Jag har inte en valp utan min hund är 4 år.
Charlotta-B
# Charlotta-B. Hur går det för dig och hunden?
Jag hade själv funderat på att skriva ett inlägg och göra en tråd när jag hittade din.
Jag har också katt och har haft hundar tidigare som ätit upp kattmaten om de fått chansen. Nu har vi valp igen, och frågan har blivit aktuell igen. Visst går det att gömma kattmaten så att hunden oftast inte får tag i den, men det vore intressant att pröva att träna honom att inte röra kattmaten.
Har du provat något sätt som har fungerat eller inte fungerat?
#2 Sjöstjärnas sätt verkar lovande.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Katten vi hade hemma var bara hos oss i jourhem via en förening i väntan på sitt permanenta hem. Kisse har idag fått ett permanent hem , så hon är inte kvar hos oss längre.
Charlotta-B