Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1603 ggr
dogiiee
0

Frågor till er med Labrador

Hej hur aktiverar ni eran labbar? Hur ser erat dagliga "aktiveringsshema" ut? Vad har ni för sorts labbe utställning eller jakt? Skulle oxå vela veta hur ni gjorde för att få dom att gå lösa (om eran kan gå lösa såklart)? Vad ger ni för mat?

Hiro
0

Jag har en jaktlabbe, vi går flera promenader per dag med varierande längd men vi försöker ofta gå i skogen för det älskar hon. Hon är alltid lös då hon får förutom då vi går vid storvägar. Vi tränar flera olika sporter bland annat spår, trick och agility.
Hon äter Eukanuba Labrador Retriever då det funkar och allt verkar vara bra :p

Hiro
0

För att få henne gå lös så gick hon lös då hon var valp så vände jag då hon var för långt bort (enligt mig) och berömde massor då hon sprang ikapp mig, tränade även handtarget så direkt då jag sänker min hand så kommer hon in och duttar på handen med nosen innan hon får ett "varsågod" och hon fortsätter springa

dogiiee
0

Om du köper, vi säger en 12kg säck med mat hur länge räcker den? En månad? Mindre/mer?

Gullan_J
3

Har en 6 månaders valp hemma jag. Jadu är han utställning eller jakt? Pappan såg ut som en övervuxen utställningslabbe på 48 kg. Mamman hade storlek som en utställningslabbe men kroppsform som en jaktlabbe. Min valp Arrak ser ut som en jaktlabbe i kroppen . Personligen gillar jag jaktmodellen mest då den är mest hälsosam. Arrak är dock väldigt lugn i psyket och visar ingen jaktinstinkt. Så han är perfekt på det viset. Jag går en långpromenad om dagen med Arrak. Då springer han lös. Varannan dag ungefär så åker vi till klubben och tränar på allt möjligt. Lätt agility (tunnlar och låga hinder), lydnad, rally, apportering mm. Vi tränade Arrak lös från första stund. Det har alltid varit prio ett för mig. Jag tränade först inkallning och gav massor av godis (inga hårda kulor utan leverpastej eller korv). Sen så lärde jag in skvallring och ögonkontakt. Nu kan Arrak gå lös mitt i stan och mitt bland andra hundar utan att tappa fokus på mig. Han kommer alltid (peppar peppar) på inkallning. Det underlättar koppelträningen också tycker jag. Kopplet är där som en säkerhetslina ifall jag vet att jag inte kommer kunna ha 100% fokus på Arrak. Sen tycker jag att Arrak hittills varit ett undantag att jobba med. Jag har aldrig haft en så följsam hund som honom. Han är nog den ända av sin sort, en så lättlärd hund kommer jag nog bara få en gång. När han blir stor kommer jag starta lydnad med mål att ta oss upp till Elitklass, rallylydnad (kravlöst) som komplement till lydnaden, satsa på att starta Appellklass i rapport om han får nog långa ben och smal mage för det samt ev. meritera i viltspår beroende på ork. Ja, ganska mycket mål men det är vad jag vill göra med honom. Ger Halla Medium tre ggr om dan, drygt 10 dl om dan. Minskar när han växt klart.

-Bättre ökänd än okänd

Hiro
0

#3 Jadu, hur länge en sådan… 1-2 månader? Jag har tappat kollen

dogiiee
0

Är det här lagom tror ni, om vi säger att jag kör tex Agility, spår/sök 1-5 ggr/veckan (beroende på hur veckan ser ut) Aktiveringövningarna typ godissök, balansera, trix mm varje dag allt mellan 10 min till 1,5 timme Promenera 1-2 timmar+en långpromenad om dagen, kissrundorna inte inräknade Och mycket spring och lek i trädgården?

Gullan_J
0

Tycker det ser bra ut. 10 min psykisk stimulering kanske är lite lite men om det kompletteras upp med lite lydnadsträning på långpromenaden så bör det gå :)

-Bättre ökänd än okänd

Hiro
0

#6 Vilken typ av labbe är du intresserad av? Utställning, dp eller jakt?

Wellcraft
0

Vi har en DP.
Hon aktiverades som ung med spår, långpromenader & trickträning.
Nu börjar hon bli med åren och kräver bara promenader.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
1

#3 Det beror ju helt på vad det  är för foder, dess näringsinnehåll o hur stor dygnsgivan är.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

dogiiee
0

#8 Är inte säker på det men en DP blir det nog om det blir att jag skaffar labbe :) #10 frågan var ju igentligen bara riktad till Hiro :P

Hiro
0

#11 Jag tror det blir bra, tänk på att variera aktiveringsövningarna så det inte blir "vardag" att göra en viss sak utan variera mellan flera olika övningar :)

dogiiee
0

#12 Jadå det finns ju hur mycket aktiveringsövningar som helst så det blir nog lätt att variera :) Fast det kommer ingen valp på ett bra tag Vad brukar du göra för övningar med din labbe?

vallhund
2

#11 Då taggar man.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

dogiiee
0

#14 trodde att du man skulle fatta det då jag skrev precis under hennes inlägg och hon var den ända som skrivit i inlägget!