Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2998 ggr
redstaryena
16

Nog allt har jag fördomar

Vill tro att jag är något sån'är fördomsfri överlag men tji den.  Jag ser en del skit-människor i denna staden som skaffar sig djur och blev till sist cynisk och skeptisk  (och är kanske det lite lite fortfarande 🙂) till de människor med djur som jag tyckte tillhörde en viss kategori. 

Ett exempel: Om en ung kille med värsta "gangster-stilen" kommer med en bunt likasinnade polare och en muskelhund, tänker jag  "den hunden har det nog inte så bra" e.t.c.. e.t.c .

Så när en familj, mitt emot morsan och farsan,flyttade in med sin "wannabe gangster" son och som sen köpte sig en hund (en renrasig amstaff enligt honom själv) tänkte jag naturligtvis som jag brukar. Så under mina besök höll jag alltid lite extra "koll" på han och hans polare, passade ofta på att småprata och klappa hunden de gånger vi sågs… Och tiden går ju fort , plötsligt är denna hund ingen valp längre,utan har blivit en fin väluppfostrad unghund med en jätte duktig husse som verkligen är påläst uti fingerspetsarna. 

Kanske inget speciellt tycker ni, men ser inte detta allt för ofta här omkring,  så det tycker jag 🙂 Har dessutom lärt mig att inte döma allt för hårt eller allt för snabbt

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

:holmgreen:
6

Mycket bra!👍 Det är allt för ofta djurägare överlag kritiserar och har fördomar utan att ens ha riktiga belägg för det. 🙂

Ellen89
2

Jattebra! Blir sa glad nar man ser att hundarna har det bra speciellt nar man inte tror at agaren ar sa kunning/passande till hund :)

Saffran0Spice
3

Roligt att en iallafall kommit underfund med detta problem 😃

Av erfarenhet kan jag säga att när man är personen folk har fördomar om - är det inte så kul att vara just ''den'' hundägaren när man faktiskt är en av dem som sköter sig =/

Gullan_J
6

Jag har/har haft fördomar mot unga "gangster"killar med muskelhundar. Men om man kollar närmare så har dem flesta av dem lydiga hundar. Visst blir man glad när man ser att killarna inte bara har en hund för att se cool ut? Bara för någon vecka sedan såg jag en "gangsterkille" med öronkuperad amstaff. Först tänkte jag att den hunden är en tuff accesoar. Men sen kopplade han loss den mitt i stan och körde en uppvisning där hunden bl.a åkte på en skatebord och hoppade körde ett freestyleprogram. Det var jättekul att se!

-Bättre ökänd än okänd

Mischa
2

Det är nyttigt att komma till självinsikt om att man aldrig är fördomsfri.

Likaså att inte döma hunden efter håren…

≧◔◡◔≦

-Aida-
0

Jag är aldrig fördomsfri, när jag flytta till mitt område hade jag fullt av fördomar mot andra hundägare, nu gällde det inte ouppfostrade, de gällde uppfostrade hundar, tyckte alla hundar i området såg så fruktansvärt uppfostrade ut att det blev läskigt, men alla hundägare gör allt för att undvika hundmöten, jag smög mig närmare dessa hundägare och de visade sig att dom flesta hundar här gör utfall mot mötande, de är bara på långt håll dom är läskigt duktiga, där lärde jag mig något. :P

Ratlings
0

Kom på mig själv med fördomar mot en - förövrigt jätte trevlig tjej - med en pitbull. Äääääh blandras tänkte jag och fick höra både det ena och det andra om ägaren innan jag slutligen träffade dom..
Jätte trevliga båda två, och pitbullen är minsann ingen blandras. ;)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Dumpuck
0

Jag har alltid varit och är fördomsfull när jag ser "fel personer" skaffa en viss typ av hund, i detta fall handlar det om "gangster människor" med muskelhundar.

Så här resonerar jag.
Som du själv märkt så kan man inte dra alla över en kant när det gäller skötsel och fostran av hund. Här i närheten av mig är det en kille som verkligen är en "gangster-typ" och han har en, dessutom kuperad, Amstaff. Denna går som om han ägde världen och har brett halsband på hunden med "tuff" utsmyckning.
Skötseln tvivlar jag inte på trots att jag aldrig träffat denne face to face, men hunden ser både lugn och välmående ut. Den bryr sig absolut ingenting om omgivningen utan traskar bara på, har dock bara sett denna två gånger.
Det jag är fördomsfull på här är att jag misstänker starkt att den där amstaffen hamnat i hans händer av fel anledning, att man är påläst och tar otroligt bra hand om hunden är inte allt.  
Man ska skaffa den av en anledning också, inte som accessoar eller statussymbol och för att det är tufft. 
Fram till den dagen jag träffar denna, face to face, så kommer jag mest troligen ha den åsikten med. För det är oftast så det brukar vara, tyvärr.
En sådan kille går otroligt sällan runt med en Chihuahua, de vill gärna ha en hund som speglar deras egna "macho-het".

Oliviahack
1

Sen så bara för att hunden är lydig så betyder det inte att ägaren är snäll mot hunden.. Har sätt flera stycken med muskelhundar som har dragit och dragit i halsbandet på dom för att dom ska lyda och sen slått till med kopplet. Dom vågar ju inte annat 😕 Såklart finns det bra ägare också, men jag har sätt alldeles för mycket sånt. Skulle även slå vad om att dom har varit påverkade av något också, ägarna.

oh-la
1

jag och min sambo brukar skoja om att han nog kommer möta en del fördomar. han ser ut som en riktig stereotyp bullhundsägare. nu var det inte han som valde den lilla staffetjejen som vi hämtar om en vecka, utan det var jag som valde just den rasen eftersom jag är helt övertygad om att det är den perfekta rasen för oss. plus att jag älskar bullhundarnas utseende! att min buffliga sambo med rakat huvud sedan jobbar på barnakuten och läser till läkare är ju bara en parentes, men det är trist att han troligtvis kommer bli tittad snett på när han är ute för att han utåt passar in i en mall. sedan är inte jag fördomsfri, jag bara hoppas att man inte ska känna sig för placerad i ett fack när man är ute med lilltjejen, eller som uppfödaren, som höll på att bli utestängd ur brukshundklubben där hon bor för att man inte ville ha sådanna där kamphundar där. att de som protesterade hade rottisar, boxrar och dobermann. nu flummar jag kanske ut lite, men det är för att diskussionen går hemma mycket nu :P

vallhund
2

#10 Man kan inte bli utslängd från en BK beroende på vad man har för ras, undantaget varghybrider som är olagliga i Sverige. Blir man det ändå så skall det anmälas eftersom BK har till uppgift att ta emot alla hundar för valp o grundträning, typ slyngelkurs. Har man dessutom renrasiga SKK reggade hundar kan de inte uteslutas från bruksgrenarna o träning/tävlingar i dessa förutom skydd/IPO som bara brukshundsraser kan tävla i.

Jag har en bekant som tagit upp sin staffe i Elit i både sök o spår, o en annan som tävlar lydnad o rallylydnad + spår med sina ASTs.

Båda är duktiga hundmänniskor utan offerkofta o har aldrig blivit särbehandlade för sina rasval.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

oh-la
0

#11, hon blev heller inte utesluten, men man gjorde ett upprop. detta var ett par år sedan dock. undrar lite om du menar att jag har en offerkofta, för då har jag varit otydlig i mitt inlägg. vi garvar åt det hemma och bryr oss inte speciellt mycket. vi hoppas självklart att man väljer att inte dömma för snabbt, men det tror jag att alla önskar, oavsett vad det handlar om.

vallhund
0

#12 Nej nej, jag menar inte att du har offerkofta, tänkte mer på alla som klagar på hur illa de blir bemötta när de kommer med sina pussgurkor, som inte skulle göra en fluga förnär, oftast unga tjejer utan en susning om vad de har i snöret.

Lite trådar i ämnet:

http://bullhundar.ifokus.se/discussions/5148bedbd3b4fd3a5f000391-kan-alla-hundar-bli-kamphundar?participating-3

http://bullhundar.ifokus.se/discussions/5297fb82ce12c43a96000511-polisen-avlivade-min-kamphund?participating-1

fredricakarlsson
0

Haha ja oftast brukar det bli så, de man inte tror kan ha en hund och uppfostra den rätt brukar lyckas rätt bra ;) Kan ju själv erkänna att jag inte har så bra pli på min ettåring… även fast jag har väldigt stor hundvana och har alltid, ända sen han var 8 veckor tränat honom.. Så ibland behöver man antagligen inte anstänga sig så mycket. Om man kollar på vår 12 åriga hund så lät vi vår rottweiler uppfostra henne och hon har vi väldigt bra pli på. Fast nu har hon börjat höra lite sämmre och blivit lite förvirrad så hon får ha koppel på när vi går i stan (vilket vi aldrig behövt innan).

oh-la
1

#13, då förstår jag :) naivitet och en övertro på sin hund finns överallt. tyvärr slår det väl hårdare på en muskelhund som redan har ryktet lite emot sig än det gör på en fluffig vit liten sällskapshund a la Bichon havanais (Absolut INGET ont om vita små hundar, har haft hand om en själv som jag skulle ge min högra fot för, underbar liten knäppgök!). personligen, och kanske lite paradoxalt, är jag själv hundrädd. inte så att jag springer över på andra sidan gatan om jag får möte, utan snarare så att jag har varit med om för många stora hundar som jag inte känner som kommit rusande ur skogen, mer eller mindre glada, med någon i bästa fall jagandes efter, i vissa fall skrikandes 10 meter bort. jag blir vansinnig. jag skiter i hur gosig och gullig din hund är, jag VET inte. och jag kan defenitivtförstå att kominationen muskelhund, ung tjej kille som rusar fram och ska hälsa utan koll skapar irritation. det finns bra mycket fler människor som känner sig osäkra och oroliga i sällskap av en amstaff eller staffe än i sällskap av en Tax, och därför kanske man som staffeägare får inse att man får vara lite mer på tå och vara ännu lite mer en god representant för rasen. jag hoppas att jag kan få vara det, det är min plan i alla fall. och om jag kommer här och gnäller över att jag blivit polisanmäld för att min staffe som minsan aaaaaaaldrig skulle göra någon illa och är väääärldens slällaste som bara vill sitta knät och älska alla hoppade på en liten pensionär så hon trillade, får mig en ordentlig knäpp på näsan :P

vallhund
0

#15 Det kan vi säkert fixa om det skulle behövas, verkar dock som att du är ganska bra insatt!

oh-la
0

#16, bra insatt är bara snällt sagt ;) jag är realist med stark självbevarelsedrift. jag vill vare sig att jag eller min jycke ska hamna i knipa. såg också att jag skrivit ovan att det är trist med unga tjejer och killar som rusar och ska hälsa :P jag menar självklart deras hund, även om jag inte gillar att bli påhoppad av folk heller :P

Melissa V
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte alltid kul att vara i andra änden av kopplet heller när de gäller fördomar. 
Håller jag i kopplet så kommer folk fram och hälsar, ler mot Lucas, frågar lite, berömmer för hans bra uppförande och småpratar. 
Kommer tjommen på bilden med Lucas (Lucas han håller i) så är det helt annan syn, folk vänder om, går över på andra sidan, kastar ogillande blickar, rynkar näsan etc. Man blir både arg och ledsen för de är samma hund och även världens snällaste person som håller i honom

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

redstaryena
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hund med kuperade öron , som gjorts innan hon hamnade hos mig.  Självklart tittar folk och ställer frågor ang detta och har väl fått mig en och annan känga. Men eftersom jag vet att det inte är av illvilja, tar jag knappast illa upp. Jag ser hellre att folk "blandar sig" en gång för mycket än att dom bara går runt och snackar skit. Tror man att en hund far illa eller inte behandlas bra, är det ens skyldighet att reagera. För hade någon gjort detta med min Nea (som hon nu heter) och konfronterat  f.d ägaren/ägarna, så hade hon kanske fått ett trevligare liv för länge sen.   Det är min åsikt i alla fall

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.