Träffa andra hundar med noskvalster
Hur funkar det där egentligen, med noskvalster? Att det smittar vet jag. Men om jag vill gå promenad med en vän och hennes valp, hundarna kommer jätte bra överens, och hunden är behandlad mot noskvalster igår - smittar det då eller är det ingen risk? 😁
// Lise
When nothing goes right, go left!
När mina hundar behandlades mot noskvalster så umgicks vi inte med andra hundar på 4 veckor. Efter andra behandlingsdosen var det okej enligt veterinären, och det är två veckor mellan varje behandling.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Okei, bra att veta! :)
// Lise
Har en enkel regel och det är att så länge som hundarna behandlas mot något som är smittsamt så träffar vi inte andra hundar. Vänta till hunden är färdigbehandlad innan ni träffas. Risken är bara att den andra hunden blir smittad annars och sen kommer den smitta din hund på nytt och så tar det aldrig slut
http://carro107.blogspot.se/
Jag har hört att noskvalster inte kan botas utan går över av sig självt efter ett tag - dock smittar det som tusan =/
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag har en liten egen teori, och det är att alla hundar har noskvalster mer eller mindre, lika som demodexkvalster men att när hunden ex. får en immunologisk svacka som under löp, känslig ålder, sjukdom, stress etc. så har det lätt för att bryta ut och kvalstren kan föröka sig explosionsartat vilket bidrar till märkbara problem.
Noskvalster kan inte diagnostiseras om man inte sett dem, därför behandlas hundarna vid misstanke.
Men jag skulle med hänsyn till väninnan, inte låta min hund umgås närmre med andra hundar under behandlingsperioden.
≧◔◡◔≦
#5 Det låter logiskt! Båda mina är allergihundar så en störning i immunförsvaret har dom ju redan! Ringde förövrigt idag och frågade veterinären, när andra dosen är applicerad är smittorisken över. Alltså 2 veckor efter första behandlingen får dom träffa andra.
// Lise