Hund lämnad i bil
Konstigt att vissa hundägare inte fattar hur farligt det är att lämna hunden i en solhet bil!
Så nu har det hänt igen - När ska folk lära sig??
http://www.hoglandsnytt.se/det-hande-igen-hund-instangd-i-varm-bil/
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
antagligen aldrig
Du får faktiskt lov att slå in fönstret om du ser en hund i en bil som står i solen! också om fönstret är öppet en bit. DEt får alla :) Så nu när ni ser sådant bara slå in förnstrerna…Fast innan det kan man ringa ett nummer som jag inte kommer ihåg och då hämtar de hunden, dessutom slipper man slå in rutan …
Men som #1 säger kommer de nog aldrig lära sig…
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#2 Man borde väl kunna ringa 112 eller 11414 och sen slå in rutan?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#3 Troligen ja, men det fanns något speciellt hundräddningsnummer som fixar det på ett speciellt sätt. men så fort du ser en hund i en bil som står i solen får du slå in fönstret också utan att ringt något …
mvh, HamsterHamster
Kan ju vara bra att först ringa polis, och sen se till att man har nån mer sig som ser när man slår in rutan.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#6 ja det vore nog smart :) Fast ibland dröjer det faktiskt länge innan man får tag på polis. framförallt dröjer det när man ringer 112…det är otroligt svårt att någon bryr sig.
mvh, HamsterHamster
Jag förstår faktiskt inte hur detta fenomen kan fortsätta år efter år… :(

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Ja det är konstigt att folk aldrig lär sig 😕 Tycker bara det hela blir mer och mer uppmärksammat varje år men ändå är det alltid något som händer varje sommar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#7 Jo, absolut, men då har du ringt och meddelat, så dom vet. Sen behöver man kanske inte vänta tills dom kommer alla gånger. Men då har man iaf gjort det man kan, innan man slår sönder rutan.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Även på hundutställningar förekommer det alltid, vid varje utställning att de får ropa upp bilnummer.😕
Jag fattar inte om en del över huvud taget tänker. Tror de det enbart gäller andra?
Kommer nog få hat nu men jag undrar varför man går på utställning? Framförallt sådana djurplågeriavlade hundraser som får betyg för hur plågade dem är eller? De måste gå speciellt stå speciellt och vara inne i små inhängnader. I sommaren är det varmt och de är ändå i solen utan skydd. Troligen är inte alla så men alla utställningar jag varit på har varit helt sjuka.
mvh, HamsterHamster
#13 Det är ju en annan diskussion, detta handlar om hund i bil. Vill du diskutera det ämnet du tar upp så kan du starta en ny tråd.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
14#Förlåt, tyckte det passade ang. Bil på utställning okej inget OT mer :) har just nu dock inget mer att säga om det.
mvh, HamsterHamster
Man får inte slå in ett fönster bara för att man ser en hund sitta i en bil på sommaren. Man får endast slå sönder ett fönster vid nödfall, det vill säga om man ser att hunden lider. Man ska helst ringa polisen först, man ska även notera klockslag och hur ventilationen är. Finns även hundägare som har termometer i bilen som ma kan titta på utifrån så man ser hur varmt det är i bilen. Så det är faktiskt inte "bara att slå sönder rutan".
Jag förstår aldrig detta heller… Det står varje år massor om att man inte ska lämna hund i bilen… men ändå gör folk det?! Jag var på en inoff utställning och de var tvungen att ropa ut att om några hundar som var i bilen mitt i solen…
Man vet ju själv hur varmt de är i bilen när man parkerar i solen eller skugga på sommaren och är borta ett tag och kommer tillbaka… Bilen är ju rena ugnen.. :(
KOntakta polis plus vittne hunden lider ändå redan om den står i solen i en bil i sommare. Då är det faktiskt okej att "bara slå sönder rutan".
SKK rekommenderar att kalla polisen och ha vittne. Har man ej tillgång till det eller det kan man ta kort och slå in rutan. Enligt mig är detta bara.
mvh, HamsterHamster
#18 det är skillnad på vad du säger och vad lagen säger.
De två senaste dagarna har varit så varma att det är brutalt att själv sätta sig i en bil, att sedan ens överväga att ta med sig hunden känns förståndslöst.
≧◔◡◔≦
Såhär skriver polisen på en bild på FB.
"Om du ser ett djur eller ett barn i en varm bil och tänker att du måste göra något - gör helst så här:
- Kontakta polisen (112 om du anser att det är akut, annars 114 14)
- Notera registreringsnummer
- Notera klockslag och tidpunkter
- Notera hur ventilation och lufttillförsel tillgodoses
- I nödfall krossa rutan
Om du ser ett djur eller en person i en varm bil som visar tecken på överhettning har du rätt att, för att rädda djuret eller personen, krossa rutan med stöd av nödbestämmelsen i 24 kap 4 § Brottsbalken. Nöd föreligger bland annat när fara hotar liv, hälsa eller egendom. Den som vidtar den räddande åtgärden måste vara beredd att identifiera sig för tillkallad polis eller bilägaren/föraren.
Ring helst först, det kan vara så att vi har en patrull i närheten som kan hjälpa till med bedömningen och krossandet."
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Läste i tidningen idag om detta och enligt Svenska Kennelklubben har du rätt att slå in rutan på en bil med en medtagen hund i. Deras rekommendation var dock att helst ha ett vittne som kan intyg hundens lidande och detta vittne kan ju vara en person som man har med sig i bästa fall. Att ringa polisen var inget krav alls och det kan man ju göra efteråt. Det kan ju också innebära en fördröjning av ett ingripande och en hund förlorar snabbt medvetandet i så hög värme (upptill 85° enligt SKK). Har svårt att tro att folk skulle gå omkring och slå in rutor på bilar med en hund i. De kollar nog efter hur det står till med vovven först. Dessutom ska man ha väldigt klart för sig att; lämna sin hund i en stekhet bil är klassat som djurplågeri - vilket är en brottslig handling och långt mycket värre en inslagen bilruta. Så, min obevekliga slutsats är; hellre en ituslagen bilruta för mycket än en avliden eller svårt skadad hund. Den har ju verkligen inte själv valt att bli lämnad i bilen. Mvh Ann.
Man skulle tro att folk lär sig när det är en sådan självklarhet, men icke… 😕
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Nu brukar ju jag aldrig lämna mina hundar i bilen, men om jag gör det så är det antingen höst eller vår, öppna rutor och så lägger jag alltid en lapp med mitt telefonnummer på väl synligt i rutan! Just för att JAG vet att jag bara är borta 5 minuter men det kanske inte den som ser djuren vet :) så har mina hundar alltid vatten i buren!
//Mickan
Fattar inte att folk är så otroligt korkade och dumma, fattar man inte själv att det blir överdrivet varmt? Eller nej det gör dom ju tydligen inte. Jag blir jäkligt förbannad varenda gång man läser om sånt här, det är ren och skär djurplågeri! Skulle aldrig komma på tanken att lämna Hugo i en varm bil, aldrig, inte ens i 5 minuter!
Senast igår, torsdag läste jag i tidningarna om en mamma som lämnat sin tvååring i en bil, parkeringsvakterna ringde polisen o knackade sen in en ruta för att få ut barnet.
Här finns en del info:
http://vallhundar.ifokus.se/articles/535443728e0e746c86001dd3-var-radd-om-hunden-i-sommar?discussions-1 o infomaterial.
Det är oxå bra att ha en termometer som är synlig utifrån.
En gång blev jag utskälld efter notor av en gubbe som anklagade mig för djurmisshandel efter som jag hade en hund i bilen, en solig dag o bilen stod där den aldrig kunde nås av solen, han blev ganska spak när jag låste upp bilen o där var betydligt svalare än utomhus.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Man får faktiskt inte slå in en ruta "bara sådär" man Ska alltid ringa polis först, de kan ju redan vara på väg, eller ha meddelat hundägaren. . Sen måste man vänta i minst 10 minuter på att bilägaren ska dyka upp och sen får man slå in en ruta om det är fara för hundens liv.
Jag skulle personligen aldrig slå in en ruta på nåns bil. Jag skulle istället ringa polisen - om jag ser att hunden uppenbart lider.
hihi okej, då har jag lärt mig något nytt. Har nog lärt mig fel inan :)
mvh, HamsterHamster
Jag jobbar i en affär och det är ofta kunder som kommer fram och säger det är en hund i en bil som flåsar och ser ut att inte må så bra. Då får man ropa ut att ägaren till bild med hund *** *** färg *** ska genast gå ut till hunden. pakeringen har ingen skugga alls och jag förstår inte hur man tänker när man lämnar en hund i bilen, för det spelar ingen roll att ha öppen fönster eller dörrar det blir varmt ändå i bilen.
Jag förstår inte hur svårt det är att lämna hunden hemma när man ska iväg o handla. 🤔
Jag skulle aldrig kunna lämna min hund i en bil ensam, min sambo är också noga med att han inte sitter ensam, jag stannar alltid med honom och släpper ut han i skuggan medans sambon går in och handlar eller vad han nu ska göra, då kan bakluckan stå öppen och stor ventilera bilen så gott de går, ska också köpa en kyl dyna som han kan ligga på.
Hittade denna artikeln idag ^^
http://www.expressen.se/kvallsposten/polis-varnar-i-varmen-vi-krossar-rutan-direkt/
Fast ibland har man inget val, man måste ta med sig hunden om man ska åka och handla eller så, jag måste det just nu iallafall. Jag har alltid stått på skuggad plats när jag lämnat min vovve i bilen och det har varit svalt när jag kommit tillbaka. Dessutom handlar man bara det viktigaste, handlar om kanske 15 minuter. Dessa varmaste dagar har jag självklart inte lämnat vovven i nån bil, det var ett tag sen nu. Men idag t ex är jag tvungen att åka iväg en sväng, och självklart gör jag det bästa av situationen. Skulle aldrig lämna honom i en bil med stekande sol på.
#33 Bilplåten är fortfarande varm och avger värme in i bilen, dessutom här det ju motorvärmen kvar. Jag skulle aldrig låta min hund vara kvar i bilen om det är över 20 grader ute också om den står i skuggan eller om det "bara" är femton min. Det kommer alltid vara mycket varmare om du kört genom solsken.
mvh, HamsterHamster
#34 Som sagt, dom gånger jag har lämnat min vovve i bilen har jag stått i skuggan och det har varit svalt i bilen när jag kommit tillbaka.
#34 Att lämna hunden 5-15 min i skugga och att det är svalt i bilen när man kommer tillbaka är ju ingen jättefara. Värre hade de ju varit om det handlade om tex 1-2h, då hade de troligen hunnit bli varmt även i skuggan.
Ja det är jäkla märkligt att d händer om och om igen! Jag har mejlat våra stora varuhus om att sätta upp skyltar på sina parkeringsplatser då detta händer varje år. Hoppas fler gör det…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
37 Ofta äger inte brutiken lokalerna utan dom hyr lokalerna och ägare till många parkeringsplatserna ägs av kommunerna. Dom är inte glada i att man sätter upp skyltar eftersom man skulle behöva betala en avgift eller ansöka om tillstånd. Löjligt anser jag då det kan rädda liv folk lämnar inte bara hundar i bilen utan ofta ser man även sovande småbarn i sina bilbarnstolar :/
Men hur gör man??????
Man slår väl inte in rutan med handen…..

#39 Kofot, sten, järnrör-det som ligger närmast. Är du stark kan du slå in med handen-vira dock en tygbit först runt handen för att minimera risken för skärsår/brutna ben.
#39 Ta en sten, en sko eller något annat hårt och slå med full kraft =P

#41 Som skallen till människan som lämnade hunden i bilen-riktig träskalle!
#42 låter bra de hahaha 😂
Jag har inte krafter nog att ens dela upp glassen när den är frusen, då måste jag nog stå och skrika på någon som faktiskt kan slå in rutan om det är så akut, då kan jag ringa polisen samtidigt då blir det ju två flugor i en smäll så att säga.