Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 702 ggr
Lexie82
0

Tips på skällande hund

Jag försöker vänja hundvalpen (11 veckor) vid kaninen. Jag har försökt låta dem träffas utanför buren, men valpen försökte nafsa efter kaninen, så jag vågade inte fullfölja det.
 Men jag vill åtminstone att valpen ska vänja sig vid kaninburen så att jag slipper ha buren instängd i ett rum där valpen inte får vara. Tyvärr så blir han väldigt skällig runt buren. Han försöker få kaninen att leka med honom, tror jag, för han viftar på svansen..

Hur får jag honom att förstå att han inte ska skälla åt kaninen? Han skäller aldrig annars, annat än nåt enstaka skall om han blir för uppspelt över något, vilket händer väldigt sällan. Men runt kaninburen blir han helt galen och skäller massor!

Ison
0

Passivitets träna, och få hunden lugn fast kaninen och buren är i samma rum. Min hund skällde på grannarna förut, så fick lära honom att skälla på kommando och sen lära honom att vara tyst på kommando för att han skulle sluta.

Lexie82
0

Jag passivitetstränar massor med honom, men har ganska nyligen börjat med det. När han skäller tar jag honom i knät och sitter med honom tills han lugnat ner sig. Det hjälper ett par minuter ibland, ibland börjar han igen så fort jag släpper. Men jag hoppas att det ska bli bättre med tiden =)

Em_
1

Träna när han är lite trött. Med lite tur och tålamod kommer han kunna sova även om buren är i närheten. Låt honom inte komma hela vägen fram till buren så han kan springa runt och hetsa upp sig. Sitt med honom en bit i från i stället.

Lexie82
0

Jag har kaninburen i vardagsrummet, och det rummet är avspärrat med kompostgaller när ingen är där. Tidigare har Jazzo (hunden) bara fått vara därinne antingen korta stunder eller i mitt knä o soffan om jag tittat på tv.

Idag fick han vara där en längre stund eftersom vi höll på att rensa bokhyllor och sånt. Blev en hel del skällande, och när han skällde tog jag honom i knät tills han lugnade ner sig. Gjorde så varje gång han skällde. Tror inte det funkade nå vidare, men till slut blev han i alla fall trött och la sig och sov under soffbordet.

Jag hoppas att om han får vara där mer så kommer kaninen med tiden att bli mindre intressant.

Fialialej
0

Testa time out - skäller han får han gå ut ur rummet tills han är tyst, då får han komma in igen. Repetera tills han fattar konsekvensen av att skälla.

"På natten är alla katter svarta"