Tack och lov för hundvisselpipa
Härligt när man släpper ut hundarna i trädgården, öppnar dörren en timme senare för att ta in dem och inser att grinden är öppen. Tyri satt på trappan men Skade var puts väck!
Som tur var sov sonen så jag kunde gå ut och kalla på Skade. Först såg jag henne ingenstans över fälten men sen efter fem minuter kom hon kutandes helt överlycklig, så hon var nog en bit bort. Tack och lov för hundvisselpipa!
Hon kom hem med hela ansiktet täckt av hästskit. Jag ska iväg snart och ska lämna hundarna i hundgården så min man får sig nog en överraskning när han kommer hem och tar ut hundarna!
hahaha låter som att hunden haft det roligt! ;)
Ja visselpipa är verkligen en bra hjälp! :)
Mvh Linn
Hunden hade nog inget emot den där utflykten😃 hahah, tur att det gick bra iallafall🙂
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Ja, hon var nog rejält rastad för dagen i alla fall :)
Så här i efterhand var det ju rätt kul, och kul för henne, hon verkar ju ha uppfört sig bra. Men det var inte roligt medan hon var borta. Även om vi bor på landet så går det en del timmerbilar och buss här ute, och så finns det mycket hästar och kor. Och det är inte så många kilometer till motorväg och landsväg, en kort sträcka att ta sig för en jämte.
Det var så gulligt att hon var så glad när hon kom tillbaka. Som att hon hade väntat på att jag skulle komma och ropa på henne. Knasbollan, som kan springa flera kilometer bort på jaktmarken!
hmm.. hundvisselpipa, är det en sådan som hundarna kan höra, men inte människor? eller en vanlig visselpipa?
i så fall, om det är sådan som bara hundarna hör, vart köpte du den? :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Det hörs för människor också men det låter väldigt ljust, liksom lite väsande, hundarna hör någon mer ton från den som låter mycket högre. Det man själv hör är nog mest bara för att man ska höra hur långa toner man ger, det låter inte högt alls.
Vi beställde vår från någon sida som säljer jaktprylar, minns tyvärr inte vilken, det kan ha varit racerback.se men jag hittar ingen där nu, men det var längesen vi köpte vår. Jag har sett sådana visselpipor i djuraffärer också, men då har de varit mycket dyrare.
Jag använder en vanlig visselpipa utan sån där kula i, funkar fint det också. Men det kan ju vara så att hundpipan hörs högre.
Mvh Linn
tack! :)
om man tittar på filmer t.ex. och en person blåser i en sådan pipa, så kommer hundarna från hela stan. är det 'sant' att hundar lyssnar effektivare på en hundvisselpipa, eller är det bara på filmer?
#7 - Självklart överdriver man det på film. Du behöver knappast oroa dig över att hela stans hundar ska komma till dig för att du blåser i en hundvisselpipa. 😉
#8 haha, nä, det tror jag kanske inte, menade att hunden lyssnar bättre om man blåser i hundpipan, än om man blåser i en vanlig visselpipa.
Man måste ju fortfarande belöna hunden när den kommer och träna på det precis som vanlig inkallning, men jag tror att ljudet intresserar dem mer än många andra ljud.