Bullmastiff uppfödare?
Har även skrivit på bullhundar iFokus men aktiviteten är högre här. Jag kollar på uppfödare av Bullmastiff och har även pratat med en vän som har en själv. Hon har gett mig rådet att istället kolla på norska uppfödare, då de ska vara sundare, bredare avelsbas och är ofta större vilket ska vara fördelaktigt ur utställningssynpunkt - enligt henne i alla fall. Tycker ni att detta stämmer eller ej? Har kollat igenom alla uppfödares hemsidor i Sverige och tycker det ser förfärligt vanligt förekommande med C-höfter. Anses detta OK inom rasen? Jag söker framför allt en sund individ fysiskt såväl som mentalt. Det blir en familjemedlem och en bästa vän. Men är även otroligt intresserad av utställning, så vore bonus om vägarna kan gå att korsa. Är det av stor vikt Vartifrån i Europa bullmastiffen kommer? Att kolla bakåt i stam efter resultat hos vet, MH resultat osv hör till självklarheter för mig som söker en sund hund. Är det mer här jag bör placera fokus eller håller ni med om att närliggande länder kan ha bättre hundar?
Mvh Ellenfyrkant